Transmisjonslinje
I et transmisjonslinjesystem står basselementet i den ene enden av en lang pipe. Poenget med dette er å unngå refleksjoner og stående bølger bak membranen. Dette gir bedre transientgjengivelse enn andre kabinettyper, fordi membranen ikke blir påvirket av refleksjoner. Utstrålingen fra baksiden av membranen blir altså transmittert bort i pipen eller linjen som den da kalles.
For å minske resonanser i pipen, den såkalte orgelpipeefekten, blir arealet i pipen gjort lineært minkende fra elementet til muningen. Arealet bør ikke bli mindre enn arealet til elementet.
Ved munningen av pipen er signalet forsinket og den dype bassen ligger 180 grader etter baksiden av membranen. hvis munningen er på fronten av kabinettet fås et tilskudd i dypbassen, fordi signalet da er 360 grader etter signalet på forsiden av membranet.
For å hindre signaler over dypbass i å nå ut, fylles hele linjen med dempematriale. Det vil virke som et lavpassfilter med grensefrekvens avhengig av dempingens tetthet. Dempingen medfører også at lydhastigheten synker, altså kan pipen gjøres kortere.
Lengden av pipen er oftest en fjerdedel av bølgelengden til elementets resonansfrekvens. F.eks. vil pipen bli 2,8meter for en resonansfrekvens på 30Hz. For å få plass til denne lange pipen i normale rom må den foldes. Hvis den foldes tre ganger vil kabinettet bare bli litt over en meter høyt.
Fordelen med transmisjonslinjesystem er at frekvensresponsen er lineær helt ned til elementets resonansfrekvens uten at dette går ut over dempingen i systemet. Pipen med dempemateriale vil være rent resistivt belastning ved høyere frekvenser. Ved lave frekvenser vil dempematerialet medføre en fordobling av membranmassen. Men den økte membranmassen medfører at effektiviteten til systemet synker drastisk, typisk er driftseffekter mellom 10 og 20 watt.
Det stilles spesielle krav til elementer som skal benyttes, Q bør være mellom 0,35-0,40 for å hindre tendenser til resonans. Det er også ønskelig med liten membran med stort utslag for å få flyttet luft ved lave frekvenser..
Kilde: Høyttalere - Jan Inge Sommerseth