Tandberg vintage høyttalere hifi system 5

Lulu

Fersking
Ble medlem
08.11.2015
Antall liker
0
Kom over et meget spesielt tandberg høyttalersett, type hifi system 5, bestykket med HT 112 basselement med diskant/delefolter i ramme foran bassen. Først fant jeg ingen info etter omfattende søk på nettet, kun system 2, 3, 4, 6 osv men ingen system 5. Så blr jeg tipset om at ringve museum har et sett og fant det på deres web side. Produksjonsår 1958-59! Noen som vet mer om disse og hva verdien kan være uten at jeg er i salgsposisjon --enda. Kabinetter i flott stand med noe slitt trekk. Liten logo festet på trekk.Ene bassen kan nok trenge reconing, virket greit nok men summer litt ved pådrag.
noen der ute?

JeppeW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2017
Antall liker
79
Tandberg Hifi System 6 inköpta. Har någon sett den modellen förut? Elementen är HT112.
De saknade helt stoppning, kanske för att någon varit där och tagit ut det. Har ingen information om denna modell.
IMG_3392.JPG IMG_3389.JPG
item_3664944_f4857e8121 s.jpg

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.636
Tandberg Hifi System 6 inköpta. Har någon sett den modellen förut? Elementen är HT112.
De saknade helt stoppning, kanske för att någon varit där och tagit ut det. Har ingen information om denna modell.
Vis vedlegget 1046825 Vis vedlegget 1046826
Vis vedlegget 1046824
HT112 finner også senere modeller som HiFi-7 og 13. Da sammen med HT106 diskant som vist her https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/tandberg-trespilehøyttalere.91743/post-3138673

JeppeW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2017
Antall liker
79
Takk PeriodeLytter. Jeg har ikke tagit bort elementet på dem og tittat hur de ser ut framifrån, men nog måste det vara samma HT112 som vi ser i din länk, den med en diskant framför?
HT112+HT106, er det receptet vi taler om?

Själva modellen, en Hifi System 4 låda med dette HT112 element i har i alla fall jeg aldrig sett förut. Någon annan som har?

Vedlegg

JeppeW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2017
Antall liker
79
Vet du hvordan de vanligvis ser ut innvendig, er de fylt med det vi i Sverige kaller glassfiberull? (de mindre modellene som System 7 og 11 for eksempel).

Mine "nye" Hifi System 6 har extremt höy fölsomhet. Men bassen mangler litt, kanskje på grunn av manglende polstring (finner ikke det rette ordet på norsk..).

Merkelig at ingen kjenner til denne modellen, Hifi System 6.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.636
Alle spilehøyttalerne jeg har åpnet så langt har benyttet en 10cm tykk steinullplate (Rockwool) som er pakket tett mot elementetene (frontplaten) med en en tynt stoff imellom for å hindre støv på membranene.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.904
Torget vurderinger
0

JeppeW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2017
Antall liker
79
Kjell, ja det stämmer, vann den auktionen på Gomer & Andersson! Åkte och hämtade dem i fredags. Gav 900 SEK inkl avgifter för hela paketet, inkluderande en Huldra 8 och en kaputt B&O radio.

Tänkte eventuellt köpa skum-madrass på Jysk, det kan man använda som fyllning. Helst undviker jag steinull. Antagligen behöver jag fylla dem med något, som du sade PeriodeLytter. Det satt en lapp på baksidan - "System 6 omkantade", vilket jag tyckte var lite underligt, för vad jag vet behöver man inte omkanta HT112? Men någon har med säkerhet varit inne i kabinettet.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.904
Torget vurderinger
0
Kjell, ja det stämmer, vann den auktionen på Gomer & Andersson! Åkte och hämtade dem i fredags. Gav 900 SEK inkl avgifter för hela paketet, inkluderande en Huldra 8 och en kaputt B&O radio.
Jaha ja, trevligt. Stod paret ”OA 6 typ 2” kvar, när du var där?
Får man fråga var du bor?

JeppeW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2017
Antall liker
79
Jaha ja, trevligt. Stod paret ”OA 6 typ 2” kvar, när du var där?
Får man fråga var du bor?
Ja OA6'orna stod kvar! De såg pene ut. Söker på auktionen nu men hittar dem inte, varken som avslutade eller pågående, konstigt, kanske har de inte lagt ut dem online. Var du där och tittade på dem?
Och javisst, jag bor i Täby, utanför Stockholm.

Hade hoppats på 165B eller 165BK element i dessa Hifi System 6, eftersom det var en "mysterie modell" var det en chansning att köpa dem. Blev lite besviken när jag såg att det var 112 element, som jag i och för sig inte vet så mye om. Men när jag provkörde dem med en TR-1000 så blev jag positivt överraskad, så klart och friskt ljudet var! Så sökte jag här på forumet, hittade tråden "tandberg trespilehøyttalere" och såg där att 112 elementet verkar ha en stor skara av fans och att det kan låta riktigt bra. Att lådan var helt tom på stoppning var dock förvånande.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.904
Torget vurderinger
0
Ja OA6'orna stod kvar! De såg pene ut. Söker på auktionen nu men hittar dem inte, varken som avslutade eller pågående, konstigt, kanske har de inte lagt ut dem online. Var du där och tittade på dem?.
Ja, jag är flitig besökare där.
Men nu är vi off topic och det är mitt fel. Tillbaka till Tandberg. Den där modellen är okänd även för mig. Och den finns inte i NRHF:s lista över Tandberghögtalare.
Rolf Zetterberg kanske vet något, eller ”Geirendre”, de är ju kunniga.

JeppeW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.01.2017
Antall liker
79
Ja om någon annan vet något så vore det intressant. Som sagt, jag har inte sett dem i någon katalog. Kanske var det en modell man bara producerade en kort tid, av Hifi System 4 lådor, med tyg från Huldra 7..?
De visar stor potential. Med vettig fyllning får vi se hur de låter, jag ska återkomma. Hifi System 4 har fyllning, dock ganska måttligt med sådan och av en fluffigare typ än steinull. Förresten, om någon vet hur Hifi System 3, 4 och 5 brukar se ut inuti (fyllning) i original så berätta gärna.

Förresten, Kjell, vet du om den cellulosa stoppning Tandberg använde för länge sedan kan torka ut med tiden och förlora lite av sin effekt? I min Sölvsuper 4 är fyllningen mycket torr och nästan fnasig, jag vill dock behålla den original, men funderar på om inte ljudet skulle må bra av en nyare fyllning..

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.904
Torget vurderinger
0
Nja, jag har egentligen ingen kunskap om dämpmaterialet.

Topp Bunn