Tandberg tr1000 røyk brent elektronikk

janhaha

Medlem
Ble medlem
31.12.2018
Innlegg
5
Antall liker
0
Hei,
I sommerhuset har jeg lenge gledet meg over en TR2045. Jeg har alltid ønsket meg en TR2075, men fikk tak i en TR1000 rimelig og tok den med og koblet opp. Hadde sjekket for støv og slik, men alt så bra opp. Slo på ig så at noen av pærene var gått. Volumknappen var litt sprakete, men alt funket og det låt fint med en dual 1219 og vintage Infinity høyttalere!! Stor glede!
Men akk så kortvarig!
Etter en halvtimes lytting på moderat nivå, sa TR1000 poff! og illeluktende røyt steg opp.
Jeg koblet selvsagt fra - tok ut støpselen og røyket roet seg (men for en lukt av brent elektronikk!!)
Hva gikk galt? Hva røyk? (bokstavelig talt)

jan harald hagen
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
598
Antall liker
704
Sted
Bodø
Det blir jo bare gjetting da.
Hva som røk vil du se når du åpner den.
Det er jo nærliggende å mistenke kondensatorer, f.eks de i strømforsyningen.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.378
Antall liker
3.399
Torget vurderinger
0
En annan möjlighet kan vara att något eller några motstånd; t ex emittermotstånden sagt "god natt", av någon anledning.
Öppna och ta en bild; så kan vi lättare hjälpa dig.
 

janhaha

Medlem
Ble medlem
31.12.2018
Innlegg
5
Antall liker
0
Takk for rakse svar!!! Det var jo helt utrolig. Jeg åpnet og det var ikke mye å se, men løsnet kortet med de fire store kondensatorene. Der var det gjort en jobb tidligere, men av dem var litt "brunish" på utsiden. Ta var av 3300uF (hvor finner jeg riktig tegn på en mac?) 80v, mens to andre var 4000. Jeg leste et sted at alle skal/kan være 3300. Hva er riktig?
Fire nye er allerede underveis (alle 3300 uF 80v)
Den hadde sannsynligvis ikke vært i bruk på en tid, men spilte som sagt fint på mine vintage Infinity :)
Inntil jeg får fikset er jeg tilbake på min TR2045 (som også låter fint).
TR1000 bilde kondensatorer.jpeg
TR100 innside.jpeg
TR100 innside.jpeg
 

Rolf_Zetterberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
202
Antall liker
43
Det finns flera olika TR1000.Du ska titta på det schema som kallas 910-5-72 och det finns här:
I den varianten sitter det 2x3300 i nätdelen och 2x4000 på högtalarutgångarna.
 

janhaha

Medlem
Ble medlem
31.12.2018
Innlegg
5
Antall liker
0
Det ser ut til at kondensatorer 40v Un / 48v Up 4000uF er vanskelige å finne ...
Har du noen idé om hvor jeg får tak i dem?
Finns det alternativer? Jeg så et annet bilde et eller annet sted på nettet der 4 stykker var "buntet" sammen og skapte en 7200 uF (tror jeg det var - i alle fall var verdien langt høyere enn 4000). Det får meg til å spørre hva er de kritiske verdiene og hva er alternativene?
 

janhaha

Medlem
Ble medlem
31.12.2018
Innlegg
5
Antall liker
0
.... er for eksempel denne Elektrolytt 4700uF 63V noe som funker (jeg spør siden jeg så varianten med mye høyere verdier)
- og som man har forstått er jeg ikke elektronikkyndig, men god med loddebolten :)
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Forsøk å holde Tr1000 original.
Setter du inn for store kondiser, så kan strømforsyninga bli varm.
Tr1000 synes jeg du skal holde i orden som en "veteran".
Du setter vel ikke inn led lys i en klassisk bil heller ??
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
598
Antall liker
704
Sted
Bodø
er for eksempel denne Elektrolytt 4700uF 63V noe som funker
Ja, de burde være kurante å bruke både i utgangen og i strømforsyningen. Det er ikke mye å hente på å gå bananas med så høye verdier som man ser enkelte gjøre.
Ser det mangler lokk på FM tuneren, så det er tydelig noen har mekket en del i den.
Kanskje du bør sjekke den nærmere om det er flere ting som er gjort i den.
Du bør jo også lokalisere hva som røk i utgangspunktet. Kanskje ikke lett å se med første øyekast, så du må nok se nøye etter for å finne den skyldige. Selve strømforsyningen sitter på det nederste kortet under radiodelen. Rett bak Av/På knappen. Du bør sjekke der også.
Radiodelen er hengslet i bakkant og kan vippes opp.
 
Topp Bunn