Tandberg TA-300 svak lyd i høyre kanal

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Jeg har en TA-300 som jeg over tid har slitt med svært stor forskjell i volum mellom kanaler. Men her er det som gjør det rart:

I stereo: Svært svakt volum i høyre kanal
I Mono L: Helt likt (og høyt) volum i begge kanaler
I Mono R:Helt likt (og lavt) volum i begge kanaler

Jeg har bypasset alt av inngangsvelger, for å eliminere at trykkbryterne skulle påvirke. Jeg har loddet en bypass direkte på lyden som gjør at alle trykkbrytere er «satt ut av spill» og jeg har alltid lyden fra Phono 1.

Jeg mener derfor at jeg har eliminert både utgangstrinn (pga Mono L & R) og jeg har eliminert inngangsvelger og alle volum/tonekontroll/balanse potmetre.

Hva kan jeg gjøre nå?
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Feilen er jo høyre kanal. Siden du kun bruker phono 1 (antar at det er platespillerinngangen) så er feilen i phono delen (riaa?) på høyre kanal. Eller det er kilden som har problemer med høyre kanal. Er det platespiller?
 
Sist redigert:

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Feilen er jo høyre kanal. Siden du kun bruker phono 1 (antar at det er platespillerinngangen) så er feilen i phono delen (riaa?) på høyre kanal. Eller det er kilden som har problemer med høyre kanal. Er det platespiller?

Ja kanskje det, men hvilke komponenter kan gi denne type on/off feil? Problemet kommer og går.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Hvis du bruker DIN plugger så var det et "vanlig" problem med dårlig kontakt i dem. Prøv med å bevege på phono kabelen.
 
Sist redigert:

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Tror jeg ville begynt med å sjekke loddingene på den aktuelle DIN-bøssingen.
Evt. byttet til Phono 2.

Mvh
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Jeg har en TA-300 som jeg over tid har slitt med svært stor forskjell i volum mellom kanaler. Men her er det som gjør det rart:

I stereo: Svært svakt volum i høyre kanal
I Mono L: Helt likt (og høyt) volum i begge kanaler
I Mono R:Helt likt (og lavt) volum i begge kanaler

Jeg har bypasset alt av inngangsvelger, for å eliminere at trykkbryterne skulle påvirke. Jeg har loddet en bypass direkte på lyden som gjør at alle trykkbrytere er «satt ut av spill» og jeg har alltid lyden fra Phono 1.

Jeg mener derfor at jeg har eliminert både utgangstrinn (pga Mono L & R) og jeg har eliminert inngangsvelger og alle volum/tonekontroll/balanse potmetre.

Hva kan jeg gjøre nå?
Du kan måle kapasitet (kapasitans) over koblingskondensatorer (elektrolytt) i signalvei på den kanal som er svak. Kanskje det kan være en defekt kodensator i f. eks. forforsterkeren. Det forekommer på Huldra 8.
 
Topp Bunn