Taksperrer og åpent helt opp i mønet - er det en fordel?

R

Roysen

Gjest
Hei,

Jeg har en kamerat som er i ferd med å bygge seg et et lytterom på ca 45-50 m2. Han har to ting han lurer litt på.

Han spekulerer i om det kan lønne seg eller være uheldig lydmessig derom man går for åpen løsning uten loft og åpner opp helt opp i mønet. Det er vanlig skrådd tak ned på hver side fra mønet.

I tillegg lurer han på om det da vil lønne seg å spille på tvers eller på langs av mønet?

Mvh
Roysen

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om dette er en hel etasje + "kryploft" ser jeg bare fordeler med å bruke hele høyden. Altså 1 1/2 etg. Rett og slett et drømmerom for meg.
På langs eller tvers er vel avhengig av bredde/lengde på rommet og hvordan foreks tak blir behandlet.
Har hørt en løsning på tvers med meget godt resultat.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Blir det skråtak også om det ikke åpnes opp? Hvis ikke, hva blir høyden da?
I utgangspunktet er ikke skråtak når det går ned ifra midten av rommet i to retninger noe spesielt gunstig. Det skaper både mer stående bølger med basssamling ved mønen og det kan også bli mer utstikkende frekvenser. Men om det blir det uansett blir skråtak, så vil selvsagt høyere takhøyde være bra.

Skråtaket bør helt klart være på sidene av høyttalerne for å unngå mest mulig kamfilter-effekt. Eneste grunnen til å velge andre veien må være for å unngå å sitte inntil bakvegg hvis rommet blir for lite i den retningen. Eller at takhøyden over høyttalerne blir for lav. Det skulle vel ikke være noe problem her med 45-50kvm.

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Rommet måler 8x6 meter. Dersom man ikke åpner opp loftet blir det 2,4m takhøyde. Da er taket i rommet flatt. Fjerning av loftet gir 4,5m takhøyde på det høyeste helt øverst opp i spissen på mønet. Slik sett er det kanskje mest naturlig å ha mønet mellom høytalerne og spille i lengderetningen av rommet.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det beste tror jeg vil være å ta deler av loftet for å øke takhøyden, men beholde flatt tak. Og så fylle tomrommet med løs byggeisolasjon som fungerer som en bassfelle.

Skulle man ønske å åpne helt opp, ville det i alle fall vært fornuftig å bygge inn en gigantisk bassfelle ved mønen for minimere bassproblemer.

Topp Bunn