Takhøyde!

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Hallo alle!

Lurer enkelt og greit på om takhøyde på 2 meter er alt for lite for et greit lytterom så lenge selvet rommet er stort nok (ca 20kvm)

Høyttalerene er ca 80cm.

Noen som har fått det til å fungere med slik takhøyde? :)

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.395
Torget vurderinger
1
Hei jeg har 205 og høyttalere på 165, går helt greit ingen som har klagd på lyden enda(mulig folk er for høflig). Det er nok ikke ideelt men går det ikke opp i de andre størrelsene BxL tror jeg ikke det spille så stor rolle.

I mitt rom har jeg dempet taket ca 2m fra frontveggen og ut mot lytteposisjon, denne er muligens litt lavere en vanlig ca 90cm ved ørehøyde.

Du vil sikkert få de som sier at lydbilde ditt vil bli lavt/sammentrykt, er bare en ting å gjøre prøve…..Plasseringen må jobbes med uansett :eek: 10t+ er vel et must

Mvh Roald

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Det kommer an på lyttehøyden også. Om du har omtrent samme avstand fra høyttalere, via tak til øre, som du har via gulvet vil det kunne gi en uheldig effekt.

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei.

Jeg holder på å sette opp mitt system (stereo + 2xsub) i en kjeller med 201 under taket. Har litt problemer med bassen, men det tror jeg skyldes stående bølger osv... må jobbe med det. MEN, jeg har skjelden hatt så bra stereoperspektiv som jeg har nå... så det skal være mulig å lykkes selv med 2m under taket... Kjør på.

Jeg hadde en liknende post for litt siden
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18011.0.html

ER

S

slowmotion

Gjest
Jeg har også hatt et lytteromm med liknende takhøyde.
Ikke noe problem det.
Du kan jo eventuelt prøve med litt demping eller noen diffusorer i taket.
Valentino har vel noe i taket til det formål hvis jeg ikke husker feil?

;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.362
Torget vurderinger
28
Hvis himlingshøyden er to meter eller under ville jeg i uansett vært varsom med dempe-/diffusormateriale som bygger særlig, begynner å gå ut over brukbarheten. Kan sikker bli godt okke som.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.448
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stemmer det. Utgangspunket er 237cm takhøyde, og absorbentkassen bygger 11cm. I et dedikert rom med takhøyde 200 kan det vel gå greit, men Fosses reservasjoner skal man definitivt lytte til. Man kan forsåvidt klare seg med tynnere plater enn de 10cm jeg har, men hver halvering løfter nedre grensefrekvens for lineær absorbsjon med en oktav.

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Takk for flotte svar alle sammen.. Om rommet ikke fungerer som jeg vil, flytter jeg alt opp i stua og bygger meg et rom der :)

...Men får håpe kjelleren fungerer bra uansett :) Spennende tider dette :D

T

Thomas1

Gjest
Har samme "problemstilling som deg. Taket mitt er dog 2.20, men jeg må rette opp betonggulvene med 3-4 cm flytesparkel, legge parkett og sette opp gipsplater i taket. Rommet mitt blir ca 4,50 x 6 m. Gleder meg som en liten unge jeg. :) Får også et rom på ca 18 m2 til "bortekino"

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Thomas1 skrev:
Har samme "problemstilling som deg. Taket mitt er dog 2.20, men jeg må rette opp betonggulvene med 3-4 cm flytesparkel, legge parkett og sette opp gipsplater i taket. Rommet mitt blir ca 4,50 x 6 m. Gleder meg som en liten unge jeg. :) Får også et rom på ca 18 m2 til "bortekino"
Gleder meg som en gal selv!

Lykke til med rommet ditt Thomas!! Blir helt sikkert meget bra!

Topp Bunn