Tak/vegg absorbent

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
99
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Hei,

Jeg er ute etter å dempe hjørnene oppe ved taket og også overgangen mellom tak/vegg på front og bakvegg.

Hvor får jeg tak i dette, og da helst til fornuftige priser ;D

MVH
plinius

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva er målet? Skal du dempe bare bass? Eller også øvre frekvensområdet?
Hvor store skal de være?

De fleste kommersielle tykke absorbenter har en membran som reflekterer høye frekvenser og det er jo ikke nødvendigvis ønskelig.

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
99
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Hei, takk for svar.

Jeg tenker ikke å dempe bassen.
Men hardheten i pianoanslagene. Og noe flutterekko.

Jeg kjører allerede gankse mye demping i rommet med Ecophon Master plater i taket (2,4*3m), Daader i hjørnene bak høytalerne og i førsterefleksjonspunket. Jeg har dempet andrerefleksjonspunktet med Rockwool akkustikkplater.

mvh
plinius

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du finner ganske rimelige produkter her:
http://www.acoustimac.com/
Jeg ville ha valgt de under basstraps og med minimum tykkelse 4" (10 cm). Viktig å dempe med litt tykkelse, eller endrer du frekvensaspektet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg hadde ikke valgt de selv. Du finner bedre produkter i linken min.

Du har sansynligvis allerede kommet litt skjevt ut ved å bruke tynne plater. Ecophon Master vil ikke dempe jevnt ned til mellomtonen. Vet ikke hvilke rockwool absorbenter du bruker, men noe tynnere enn minimum 10 cm er ikke spesielt bra. Daader kan vel knapt kalles bassfeller da de er altfor små. Piano tror jeg kan gå ganske dybt i frekvens. Flutter-ekko er et resultat av lyd som går mellom paralelle flater. Demper man førsterefleksjoner og behandler området bak lytteposisjon, så løser det seg. Og mye kan fjerne flutte-ekko. Man må ikke bruke absorbenter til det.
Stusser litt over at du vil dempe overgangen tak/vegg og hjørner for å løse dette. Begge de stedene er først og fremst steder som skaper oppsamling av bass.
Er litt redd for at dersom du bare fortsetter med noe som demper stort sett kun i øvre frekvensrområdet og i tillegg plasserer på plasser som ikke er optimalt, så vil dette begynne å låte innelukket og dødt og du vil fortsatt ikke ha en fremtredende nedre mellomtone og bass. Tenker at det hadde vært fornuftig med en litt bedre analyse før det iverksettes noe. Og helst utbedret de allerede tiltakene med noe bedre.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du må bruke et fraktselskap som jetcarrier e.l. Koster nok en god del, men kan spare ved å velge båtfrakt. Produktene er uansett såpass billige i utgangspunktet at jeg vet ikke om noe som kan sammenlignes. GIK sine absorbenter er for tynne, og de tykkere de selger reflekterer fra mellomtone og oppover.
Jeg lager slikt selv. Billigere og bedre. ;)

Topp Bunn