Tack-it og akustikkplater

R

Rojoh

Gjest
Leier for tiden, og har begrensede muligheter til å hamre løs slik jeg vil. Litt dumt siden det mest egnede rommet består av flislagt gulv, betongtak og mye naken veggflate. Har ikke mulighet til å lage for mye riper og hull rundtomkring, men kanskje akustikkplater lar seg henge opp med Tack-it?

Eller hva?

Mvh. Johan
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Hvis du lager ramme til akustikkplatene så lager du bare "ben" på disse rammene i passe høyde. F.eks 50 cm, da bør du ha fått dem høyt nok til veggbruk.
Har tenkt å gjøre noe lignende her, da jeg ikke har mulighet for å ha de permanent opp.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Et alternativ kan være å henge de ned fra taket i tynn fiskesene, dersom de er lagt i en ramme da.
Et annet alternativ er borelås hvor den delen som skal festes til akkustikkplata bør ha en (svært) tynn list å bli festet til og som igjen festes på en smart måte (har ikke akkurat det helt klart for meg.
Auralex har noe for tilsvarende bruk for sine "foam"plater, sjekk www.auralex.com

Mvh.KW
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg får tenke litt frem og tilbake. Det som er helt sikkert, er at jeg ikke kan ha anlegget i det rommet slik det fremstår i dag. Fælt ekko, gitt. Mulig at ting blir bedre når jeg får inn litt tepper på gulvet, noen bok/cd-hyller og et par stoler. Må nok likevel ty til noen akustikkplater, vil jeg anta.

Mvh. Johan
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Stoler, tepper og bokhyller vil garantert hjelpe Johan. Men hvordan du bør feste eventuelle plater avhenger helt av hva slags plater du snakker om. Snakker du om type Rockwool akustikkplater eller slike skumplater? Den ene typen er tung og porøs og må festes i ramme, den andre kan du feste med tegnestifter av høvelig kvalitet, eller også blue-tac vil jeg tro.
 
R

Rojoh

Gjest
Har nok ikke bestemt meg for type enda. På jobb ser jeg at det ofte brukes en Glava-type. 2 cm tykk og ganske lett. Er vel egentlig beregnet for bruk i himling. Har bl.a. erfart at å henge opp slike i taket i en trappeoppgang demper ganske så bra. Disse er hvite og ganske lette. Tror noe slikt kunne fungert fint i rommet vi snakker om her. Tenker da særlig på muligheten til å kunne henge opp noen slike i taket (1. refleksjon) uten å måtte lage merker i taket.

På veggene kan sikkert andre typer være mulige alternativer. Skal ikke bo her så veldig lenge, men lenge nok til at jeg ønsker å koble opp stereoen, og ha sånn noenlunde bra lyd.

Mvh. Johan
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Det du snakker om er standard himlingsplater. Disse funker selvsagt, men bare ved høye frekvenser. Det hjelper vel noe om du senker dem litt fra underlaget, men merk at disse vil ha bortimot null effekt når du går nedover i frekvensene.
 

Thomaqz

Fersking
Ble medlem
01.09.2006
Innlegg
2
Antall liker
0
Sliter med at nedre frekvensområdet ikke blir brutt opp jeg, den bare henger der uten å dø ut, Hvordan demper jeg denne?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Sliter med at nedre frekvensområdet ikke blir brutt opp jeg, den bare henger der uten å dø ut, Hvordan demper jeg denne?
Du kan jo for eksempel forsøke med DaaD....

http://www.oslo-audio-society.com/daad/daad1.html

Ellers finnes det andre alternativer. Men poenget er at skal du dempe bass så må du ha helt andre tykkelser og inngripen enn tynne plater på vegg.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Vær litt forsiktig med å henge opp nevnte plater med borrelåsbånd.

Mitt forsøk endte med mer enn 1000 kroner mindre på kontoen, og maling av hele stuetaket, hehe.
 
Topp Bunn