Ta opp Manyworlds fra nrk

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
Hei !

Dette ble spilt i Grieghallen på torsdag og skal sendes i NRK P2 i morgen, jeg lurer på om det kommer i musikkmanesjen.
Jeg ble så begeistret for det jeg har veldig lyst til å ta det opp, helst digitalt, Tandbergen har ikke vært i gang siden forrige århundre.
Går det an å ta opp digitalt fra DAB, eller fra internettet? På en enkel måte.

Mvh Knut

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Muligens for sent, men hvilket operativsystem bruker du?

For Windows 7 kan man høyreklikke på høyttalerikonet nede i høyre hjørne og velge innspillingsenhenter. Deretter høyreklikker du, og aktiverer Vis deaktiverte enheter. Da skal du få opp et alternativ som heter Stereo miks. Dette ikonet høyreklikker du på og velger Aktiver.

Det neste som må gjøres er å få tak i software som kan ta opp den lyden du ønsker. Her er Audacity et godt gratis alternativ.
Når det er installert trykker du øverst på fanen som heter Rediger og blar deg ned til innstillinger. Under Devices kan du velge opptakskilde. Denne setter du til Stereo mix. Videre, så kan du bla deg ned til der hvor det står kvalitet. Denne setter du til den kvaliten du selv ønsker.

Nå er det bare å åpne nettradioen til NRK, eller hva det skulle være og trykke på den røde REC-knappen. Noe som kan være lurt, er å skru av Windowslyder og slikt noe hvis du vil unngå klikkelyder og slikt på opptaket hvis du bruker PCen til noe annet i mellomtiden.

Når du er ferdig med å ta opp programmet trykker du bare på stopp. Deretter kan du lagre det i ønsket format. Selv foretrekker jeg FLAC, men det er fult mulig å lagre det i WAV eller hva du selv foretrekker. Dette gjøres fed å trykke på fanen som heter Fil og Eksporter... Nå kan du velge filnavn, destinasjon og format.

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
Neida, det er ikke for seint. Jeg sendte en epost til Nrk og fikk til svar at det skal sendes 16. oktober.
Jeg har Vista, så miksingen er et annet sted, media senter????

Takk for hjelpen så langt.

Mvh Knut

Topp Bunn