Tøndel & Max Manus...

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Det antas 10 000 nedlastede kopier av Max Manus. Tøndel velger å si at om man ganger 10 K kopier med 10 k kinobesøk mangler det 1 mill i en kasse... Hva om ikke 10 K ville gått på kino da er det ingenting tapt for produsenten?

Jeg laster ned musikk jeg ikke ville kjøpt. Er den "bra" nok gjør jeg det...

PS: Tøndel er advokat for copyright...og antar at alle ville gått for å se filmen på kino...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Jeg for min del stjeler biler jeg ikke ville kjørt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Folk som gidder å bruke tid på å laste ned og se en laber cam av filmen er neppe de samme som ville gått på kino for å se den uansett. Så dette er jo bare fantasitall. Advokatene trenger vel litt slikt svada for å rettferdigjøre sine astronomiske honorarer og generelle eksistens.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.050
Torget vurderinger
29
janb skrev:
Hva om ikke 10 K ville gått på kino da er det ingenting tapt for produsenten?
Så om ikke 10000 ville gått på kino har ikke produsenten tapt ei krone, er det det du mener?

G

Gjestemedlem

Gjest
Fosse skrev:
janb skrev:
Hva om ikke 10 K ville gått på kino da er det ingenting tapt for produsenten?
Så om ikke 10000 ville gått på kino har ikke produsenten tapt ei krone, er det det du mener?
Tenk på alle de millioner amerikanere som ikke kom til Oslo for å se filmen da.. gudamei, de må jo ha tapt milliarder på dette. :)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.726
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Max Manus går fortsatt for fulle saler, så de har ikke tapt ei krone enda.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Hva er det dere mener egentlig? At piratkopiering burde vært tillatt?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
At problemet er veldig mye mindre enn det er hauset opp til å være, fordi folk som synes det er kult å se på en ultrakjip cam-kopi uansett ikke går på kino. De som venter og senere laster ned kompetente kopier er de som faktisk bryr seg om opplevelsen og billedkvaliteten - og de har ofte sett filmen på kino allerede.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
BT skrev:
Hva er det dere mener egentlig? At piratkopiering burde vært tillatt?
Selvfølgelig. På samme måte som at jeg ikke betaler bussbillett fordi bussen går jo uansett om jeg er med eller ikke. Forrige gang jeg fløy med SAS, fløy jeg også gratis da jeg forsikret dem om at jeg uansett ikke kom til å kjøpe en så dyr billett. "OK" sa de og lot meg få bli med fordi det halvtomme flyet skulle jo fly uansett...;)

Spøk til side. Jeg kan ikke forstå at man kan forsvare piratkopiering. Synes allikevel underholdningsindustrien har kommet skjevt ut ift dette. Om bare tilgangen hadde vært god nok, tror jeg aldri det ville blitt et problem med en kultur for ulovlig nedlastning. For kun kort tid siden (før DVD-spillere ble latterlig billige) kjøpte jo folk flest spillere til 4-5000 kr for så å kjøpe filmer til 200 eller leie dem til 40 kr. Dette viser jo at folk betaler mye for å feks se film hjemme. Hvorfor ble det ikke da satset på avspillere som feks Apple TV (2500 kr) som gjør filmeie utrolig enkelt og billig? Industrien ville nok spart utrolig mye på å kutte ut mellomleddet, lagt filmene tilgjengelig via en database og tilbudt produktet billigere enn via tradisjonelle medier enten som kjøp eller leie. Og selvfølgelig burde det ikke vært noen form for digitale sperrer på filene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kopiering og deling er helt uproblematisk og faktisk fint og ønskelig, og det er trist at man prøver å kriminalisere en hel generasjon med ungdommer fordi de ønker å dele det de har med andre og lar andre få høre på musikken de har.

Det er ikke mye forskjell på å kopiere en film enn det var å ta opp en kassett fra radio i gamle dager eller spille inn mandagsfilmen på video.

Men siden alt dette er drøftet over mange lange sider i andre tråder så vil jeg heller henvise til disse hvis man ønsker videre argumentasjon på dette.

G

Gjestemedlem

Gjest
Greven skrev:
Dette viser jo at folk betaler mye for å feks se film hjemme. Hvorfor ble det ikke da satset på avspillere som feks Apple TV (2500 kr) som gjør filmeie utrolig enkelt og billig? Industrien ville nok spart utrolig mye på å kutte ut mellomleddet, lagt filmene tilgjengelig via en database og tilbudt produktet billigere enn via tradisjonelle medier enten som kjøp eller leie. Og selvfølgelig burde det ikke vært noen form for digitale sperrer på filene.
Det er et steg i riktig retning, og det er jo begynt å bli mer vanlig etterhvert selv om de tekniske løsningene er horribelt usympatiske. F.eks. Altiboks som noen bruker.

Men hvis man hadde gått bort i fra den foreldede modellen med stykkprising av film og musikk og den tåpelige ideen om at man skal eie filene og ha de liggende lokalt enten det er på CDer, DVDer eller harddisken så er vi kommet enda lenger.

Musikk og filmtjenster der man har tilgang på store biblioteker, der kvaliteten er god og der man slipper å fylle hyllene med plastboss eller bruke opp harddiskplass men istedet bare kan konsentrere seg om hviken film man vil se eller musikk man vil høre, og man har betalt en fast sum for tilgang til dette, så begynner man å nærme seg en forretningsmodell som er mye mer akseptabel og sympatisk enn å prøve å presse penger ut av barn og ungdom og andre ved å sende politi og advokater etter alle som ikke tømmer lommeboken hver gang de vil høre en sang som gubbene har kjøpt aksjer i.

Det er ikke det å betale for musikk og film som er problemet for de fleste, men heller det at man begynner å forstå at man er blitt lurt til å betale for noen man aldri egentlig får eie og gjøre med som man ønsker.

Men dette vil nok tvinge seg frem. Selv om plastfettishistene nok vil stritte i mot så lenge de kan. Det er jo litt vanskelig å innse at haugen med disketter de har betalt i dyre dommer for i praksis er verdiløs. ::)

Topp Bunn