Musikk og Hi-Fi Synthutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.457
    Kan ikke huske å ha sett en egen tråd for denne type verktøy til jobb og egenunderholdning. Selv har jeg over mange år samlet på "gamalt ræl" som kona kaller det. For meg er det god underholdning både å reparere, bygge og spille (les programmere) eletroniske instrumenter. Det hele startet på midten av '80 tallet da jeg kjøpte en fletta ny Cazio CZ-5000. Mye rart har vært innom siden da, og alt for mye finnes fortsatt her 🥴

Nyeste prosjekt jeg gleder meg til å ta fatt på byr på utfordring ved å starter opp men gir ingen lyd. Blir et spennende prosjekt, — ikke minst fordi disse samplerne har 4 stk custom chips Sequential Circuits fikk laget spesefikt for dele ut samples til de 8 stemmene. Samt CEM3379 som fortsatt finnes i handel ser ut til stamme fra donorsynther med ditto obskjøre priser.

1739361172345.png
    Sequential Circuits Prophet 2000 er en 12-bit sampler med analogt filter og VCA. Hver av de 8 stemmene har sin egen* 12-bit DAC chip (AN6012) og VCF/VCA chip (CEM3379). 256kW sample minne gir utrolige 3 sekunder samplelengde med beste oppløsning. Men jo høyere SR jo kortere pitch range, — som justeres med avspillingshastighet. Som da gir den karakteristiske gritty lyden man gjerne søker med disse gamle samplerne.
    1739362204781.png

*) D-550 som jeg i et forvirret øyeblikk solgte var samtlige stemmer avspilt med en enkel DAC chip som ble multiplekset. Jeg tror Akai også benyttet denne metoden.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.457
    Da har vi så smått fått tittet under panseret på denne sampleren. Man kan starte opp maskin og navigere knappematrisen hvor alle LED og 7 segment display fungerer, — men ingen lyd.

Innledningsvis lærer vi at den mangler -12 Volt. Likeretterdioder tester ok. Regulatoren har i overkanten 23V inn men 0 Volt ut. -12V rail til jord er ca 4k6 ohm så neppe en kortsluttning som drar ned regulatoren. Tenker vi skal bestille over en ny 79M12.
    M versjonen er ratet kun 500mA, — derfor litt uvanlig å se den i TO-220 fatning hvor 500mA oftest er å se som TO-92. Men med 23V inn behøver den trolig mer kjøling?

Vurderte et øyeblikk å erstatte den med en 7912 (1500mA) som jeg allerede har. Men da mister jeg strømbegrensing til 500mA som i verste fall kan skade komponenter lenger opp om regulatoren er designet å være del av feilbeskyttelse.
    1739884809002.png

Merkelig designvalg gjort her. Først ser det ut som dem mente å montere floppy på venstre side. For så ombestemme seg og montere en flatkabel over hele maskinen.
    1739885242377.png

Dette er et tidlig eksemplar med enkelsidig drev. Service manual beskriver strapmodifikasjon man kan gjøre på datakortet slik at floppykontroller også kan benytte dobbelsidige stasjoner. Vurderer om jeg skal bry meg med å montere USB stasjon i den da det ikke ser ut til å gi særlig økt hastighet. Planen er likevel mest å bruke den som effektmaskin med egne samples.

Slik jeg forstår har disse maskinene en gjenganger med de to bryterne på baksiden er umulig å switche. Erfarer at feilen skyldes fettet som er benyttet i disse bryterne størkner. Elektrorens inn fra baksiden og i verste fall en sprut med dry lube gir funksjon som ny igjen.

Firmware er v2.3. Jeg får rote fram min gamle XP maskin i håp om at jeg får EPROM brenneren min til å fungere. Siste v4.3 kan lastes ned herfra: http://dbwbp.com/index.php/9-misc/37-synth-eprom-dumps

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.457
    En rask oppdartering her. Med ny spenningsregulator på plass ble det lyd i Prophet 2000. Regulatoren har ansvar for negativ spenning til audio op-ampene på utgang samt op-amp benyttet til å lage referansespenning for alle DAC chipene.
    1740924650410.png

Dessverre ble jeg å jakte spøkelser et par timer da sampleren oppførte seg helt merkelig ved at samples ble avspilt med feil pitch og etter noen titals keyboard trykk forsvant lyden helt. Reboot og lyd tilbake, men samme oppførsel. Etter hvert mistenkte jeg at keyboard scanner kunne ha feil og testet at sampleren fungerte helt utmerket via MIDI.
    Viste seg å være kabelen til keybaord hadde løsnet fra selve keyboard PCB.

Etter bytte av bios batteri i min gamle XP maskin bootet også den opp uten feilmeldinger og jeg fikk laget meg en eprom med v4.3 firmware. Alle stemmene fungerer og nå gjenstår det seg å lære seg å bruke maskinen slik at jeg kan gå gjennom og teste at alt fungerer.

Et annet prosjekt med tilknytning til denne sampleren er å se om jeg får editoren til å fungere under Wine på Linux. Den ville ikke kjøre på XP maskinen min. Det kunne vært artig å utnytte all den ledige plassen og montere en RPi5 inne i Prophet 2000 med HDMI skjerm og BT mus for å navigere Prophet 2012 http://synth.curlsystems.de/
    Prophet 2000 disk images fungerte greit på XP http://emxp.net/P2K.htm

1740926517110.png

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.457
    I forbindelse med feilsøking av sampleren ble en mindre synth dradd fram fra lagringsplass for bruk som MIDIkontroller. Denne viste seg å ha pådradd seg dette frustrerende klistresyndromet. Etter tips fra en av Logitech trådene her på HFS ble det forsøkt med stor suksess Label-Off for å fjerne denne gummiaktige og seige overflatene.

1740925804758.png

Jeg valgte å skru av endestykkene for enklere ankomst og mulighet til å skylle av under springen.

1740926313956.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn