Synsefri tråd om forsterkerteknikk.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Utløst av en tråd om klasse D og ICE-power på den mer subjektive delen av forumet føler jeg at vi trenger en uttømmende teknisk tråd der vi setter søkelys på hvilke svakheter som finnes i forsterkere generelt og ikke minst hva som karakteriserer de ulike teknologiene og hvordan disse tingene oppfattes subjektivt. Det er rom for alt fra looper, spoler, kabinetter, temperatur, ulike komponenter, kontakter osv, men hold tråden saklig!

En subjektiv oppfattelse av at en kontakt av en gitt type låter bedre er i og for seg interessant, men ikke her i denne delen av forumet dersom man ikke kan forklare hvorfor, eller dersom man ikke er ute etter å finne en teknisk forklaring på hvorfor.

Jeg starter tråden nå uten å komme med noen "svar" da jeg venter besøk hvert øyeblikk. Men jeg skal lese og svare senere, så kan de som har noe på hjertet enten skrive en utredning om ting eller spørre til alle de andre om hva de måtte lure på i mellomtiden.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
La meg kaste inn: Komponenter som vi er vant til at har en verdi og oppfører seg lineært:
Ferrittkjerner er under angrep i en annen tråd. De er heller ikke særlig populære i delefilter, luftspoler er det beste, men ufangslig store.
Kondensatorer har tapsfaktorer, og er ikke konstante med spenning, verdien synker med spenning (tror dette gjelder for elektrolytt).
Kobbertråd øker motstanden med temperaturen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
For å trekke tråden litt tilbake til temaet så hadde det jo vært greit å begynne med spørsmålene som Petter Dale stilte i den andre tråden.

Hvilken påvirkning har spolen på utgangen?
Hvordan er det med slewrate?

Forurenser disse switchende strømforsyningene nettkvaliteten til resten av anlegget? Altså sender de mye dritt ut på nettet?

Hvordan påvirker fallende lastimpedans ICE kontra vanlige forsterkere?

Mvh
OMF

T

theStig

Gjest
-Hvilken påvirkning har spolen på utgangen?

Den filtrerer vekk switchefrekvensen. En bieffekt er en frekvensrespons som ruller av over 50 kHz. Spolen har også effekt på utgangsimpedansen, som stiger ved høyere frekvenser.

- Hvordan er det med slewrate?

Dette begrepet har ingen mening på en ICE eller PWM forsterker pga måten forsterkeren jobber på.

- Forurenser disse switchende strømforsyningene nettkvaliteten til resten av anlegget? Altså  sender de mye dritt ut på nettet?

Nei. Det er omfattende filtrering på nettsida på powersupplyet.

-Hvordan påvirker fallende lastimpedans ICE kontra vanlige forsterkere?

Utgangseffekten dobles nøyaktig fra 8 ned til 4 ohm, noe som er litt uvanlig. Strømforsyningen har ikke nok utgangseffekt til å doble til 2 ohm.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Den filtrerer vekk switchefrekvensen. En bieffekt er en frekvensrespons som ruller av over 50 kHz. Spolen har også effekt på utgangsimpedansen, som stiger ved høyere frekvenser.
Hvilken frekvens har denne switchefrekvensen, og hvilken demping (i db) har spolen ved 20kHz

- Hvordan er det med slewrate?

Dette begrepet har ingen mening på en ICE eller PWM forsterker pga måten forsterkeren jobber på.

- Forurenser disse switchende strømforsyningene nettkvaliteten til resten av anlegget? Altså  sender de mye dritt ut på nettet?

Nei. Det er omfattende filtrering på nettsida på powersupplyet.
Igjen hvilken demping og delefrekvens har et slikt filter?

Utgangseffekten dobles nøyaktig fra 8 ned til 4 ohm, noe som er litt uvanlig. Strømforsyningen har ikke nok utgangseffekt til å doble til 2 ohm.
Spørsmål i rødt!

Mvh
OMF

T

theStig

Gjest
- Hvilken frekvens har denne switchefrekvensen, og hvilken demping (i db) har spolen ved 20kHz

Switchefrekvensen på ICE er variabel, fra 60-510 kHz

Dempingen ved 20 kHz er rundt 0,1 dB i 8 ohms last.

- Igjen hvilken demping og delefrekvens har et slikt filter?

Det vet jeg ikke. Switchefrekvensen til poweret er 100 kHz. Denne er det lett å bli kvitt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
-Dempingen ved 20 kHz er rundt 0,1 dB i 8 ohms last.
Hvordan vil dette utarte seg på feks Martin Logan CLS - som på de frekvensene har en lastimpedans i underkant av 1 Ohm...?

edit: Eller andre høytalere.....nå er det vel ofte slik at de har en impedansdip i delingen mellom diskant og mellomtone, og elektrostater har vel ofte lav impedans oppover i frekvens. Vil ICE sin utgansimpedans kunne forårsake en frekvensavrulling som mange sammenligner med rørlyd, og kritikerne kaller manglene impulsvillighet...?

Mvh
OMF

T

theStig

Gjest
Hvordan vil dette utarte seg på feks Martin Logan CLS - som på de frekvensene har en lastimpedans i underkant av 1 Ohm...?

Mvh
OMF
Antagelig ikke noe særlig bra.

Utgansimpedansen til en ICE 500ASP er ca. 350 mOhm ved 20 kHz. Med en 1 ohms last kan man risikere inntil 1,3 dB drop ved 20 kHz pga. dette.

Nå skal de legges til at 1 ohm ikke er noen god last for en ICEpower forsterker. Ved 20 kHz går det nok siden det aldri er noe nivå å snakke om i musikk ved disse frekvensene, men lengre ned i frekvensområdet ville det nok fått sikringskretsløpene til å slå inn.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Ikke for å overprøve Stig sine svar som er svært gode, men jeg slenger inn noen kommentarer allikevel:

Den fjerner først og fremst støyen som Stig nevner. Imidlertid ville ikke dette vært en forsterker uten denne spolen. Da ville det bare vært en pulskonverter. Man kan si at effekten av spolen med utgangspunkt i et rent analogt forsterkertrinn er veldig liten. Jeg kommer tilbake til hvordan det fungerer lenger nede da det henger sammen med en del av de andre spørsmålene.

-Hvordan er det med slewrate?

På klasse D er båndbredde i prinsippet det samme som effektbåndbredde. Transistorene leverer firkantpulser rundt 500kHz, noe som fører til at de har en stigetid som ligger langt over dette igjen. For eksempel over 500V/µs, hvilket eksempelvis er ca 10 ganger høyere enn PassLabs X600.5 (som har 50v/µs, noe som er en ganske vanlig verdi for en klasse AB eller A-konstruksjon.) Med andre ord er ikke slew rate så interessant da selve begrensningen ligger i filteret. Effektbåndbredden vil derfor, grunnet den begrensede slew rate på klasse AB-trinn, være omtrent lik for X600.5 og 1000ASP.

Her kommer også filterets rolle i forsterkeren som totalenhet inn. Man må betrakte en forsterker som en loop. Det vil si at signalet inn forsterkes og sendes ut, men igjen så styres det også av en tilbakekobling. Det er selve loopen under ett som definerer utgangsimpedansen, frekvensgangen, forvrengningen, båndbredden osv. Siden filteret ligger i loopen vil man få båndbreddetaket som følge av loopens båndbredde.

Man har også begrensninger i utgangsimpedansen ved høyere frekvenser som følge av loopen. Dette har alle forsterkere i større eller mindre grad selv om svært få er interessert i at folk skal vite om dette. Mye av klangforskjellene mellom forsterkere ligger i akkurat dette. Hadde man ikke hatt loop ville omtrent ingen forsterkere klart å drive en høyttaler nogen lunde anstendig. Man har altså også en slags loop også i forsterkere uten global motkobling.

-Forurenser disse switchende strømforsyningene nettkvaliteten til resten av anlegget? Altså  sender de mye dritt ut på nettet?

Filteret på inngangen fjerner først og fremst switchestøyen i strømforsyningen. Denne ligger på 100kHz, og derfor godt ute av audioområdet. Forøvrig er disse powerene aktivt regulerte, noe som gjør dem veldig transparente. Man kan omtrent logge musikksignalet på nettet dersom man har et svakt nett. Dette fordi forsterkerne trekker strøm i takt med musikken. Dette fører til små spenningsvariasjoner på nettet. Forsterkerne selv kompenserer ved å åpne strømforsyningen mer jo mer strøm man trenger, og jo lavere spenningen på nettet er. Denne korreksjonen skjer ca 200 000 ganger i sekundet så i audioområdet er de veldig lite følsomme for sin egen støy. Imidlertid er eksempelvis forforsterkere med tradisjonell uregulert strømforsyning svært utsatt dersom de ikke har noen form for filter. Selv bruker jeg spiller med samme type strømforsyning (SMPS=Switch Mode Power Supply) og kan derfor heller ikke merke om jeg har nettfilter på strømsiden.

For klasse D generelt kan man si at de har et fortrinn. Når impedansen varierer betyr det at den er reaktiv, og har derfor en såkalt elektrisk fasevinkel. Ved en gitt fasevinkel vil en klasse AB-forsterker produsere dobbelt så mye varmetap som ved en resistiv last. Ved samme fasevinkel vil en klasse D kjøre omtrent med samme tap som ved en resistiv last. Man påfører derfor ikke strømforsyningen mer stress enn ved resistive laster. Man har også tilnærmet samme utgangsimpedans i selve forsterkertrinnet ved slike laster.

Når det gjelder lave impedanser generelt så vil forholdet være som på forsterkere flest; man kan ikke gi et generelt svar. Noen kjører 0,5 ohm så det skrangler i rutene mens andre begynner å jamre seg ved 3 ohm. For ICE-power er de designet for å kjøre 2 ohm. Det laveste jeg har kjørt dem på er 0,8 ohm (det var i diskantområdet). Dette medførte ikke noen problemer jeg merket meg, men det jeg vet er at såpass lave impedansen kan forårsake et lite hystereseproblem i forhold til feedbacksløyfa. Dette gjør at forsterkeren kan få ettersving. Dette kan også medføre mer strøm i konjugatlenken. Dimmensjoneringen av denne avgjør hvor lenge forsterkeren kan ha slik last ved full effekt før konjugatleddet blir for varmt.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Begrenset stige- og falltid er en sekundær forvrengingskilde i PMA-forsterkere, selv om det ikke medfører intersymbolinterferens i tilfellet PWM. Dødtid er en primær kilde til harmonisk forvrenging. Imidlertid har ICEpower inkorporert algoritmer for å kompensere for dette.

Alle med interesse for analyse av PMA systemer generelt, og PWM-forsterkere spesielt, anbefales å laste ned Karsten Nielsens avhandling, som i sin tid la grunnlaget for ICEpower-teknologien.

http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw1065_fr_content.asp?storeid=408308

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Imidlertid har ICEpower inkorporert algoritmer for å kompensere for dette.
Jeg har bladd mye i de dokumentene, men jeg er usikker på hva eksakt du sikter til her?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det er beskrevet to algoritmer basert på lineær feedback: MECC og PEDEC. Videre én algoritme basert på ulineær feedback: TOCC. Kap.6 og utover. PSCPWM er også en mer effektiv modulasjonsteknikk en standard PWM og beskrives i kap.3-4. Metodene evalueres i kap.10, hvor man kan se at uten disse kontrollmetodene vil en PMA være veldig følsom for dødtid (1.3% THD ved 70ns, mot <0.05% med MECC og PSCPWM).

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Uten dødtid, men med begrenset stige- og falltid, ville begge sidene vært påskrudd samtidig en kort periode for hver transisjon og varmetapet blitt stort. Dødtid er en nødvendighet for å begrense varmetapet (opprettholde effektiviteten). Jo raskere slew-rate i switchetrinnet, jo mindre dødtid må man ha for å oppnå en gitt effektivitet. Dødtid er en design-tradeoff mellom lav forvrenging på den ene siden (lite dødtid) og høy effektivitet på den andre (dødtid større enn stige-/falltid).

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Så vidt jeg vet brukes bare MECC av disse tre i de kommersielle modulene.

I svært grove trekk er jo dette en ganske tradisjonell negativ feedback som kan jobbe både pre og post filter. I standardmodulene brukes begge deler.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Det ser ikke ut til at det er så mange andre som gjør det. Synsing er tydelig vis morsommere ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
Det ser ikke ut til at det er så mange andre som gjør det. Synsing er tydelig vis morsommere ;D
;D Uten synsing så blir det plutselig litt mindre slingringsmon for egene kjepphester, pluss visse «krav» til kompetanse og interesse for teknikken ... ergo en litt «slappere» tråd med lavere temperatur ... men siden tråden primært handler om klasse-D forsterkere og des like. Hvor blir de digitale forsterkerne a.k.a. «power DAC» av? TacT Millenium, Sony sin S-master (?) og Texas Instruments som kjøpte opp Toccata (DK) som stod bak teknologien i TacTen, kan kanskje nevne Løkkens (m.fl.) diplomoppgave (?) i samme slengen, men hva så ? Noen som kan fylle ut rekka? Er det noen utvikling på fronten?

mvh
KJ

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Jeg vet ikke om det er betydelig utvikling på den fronten. Philips var jo lenge inne på at de skulle kjøre DSD direkte ut på effekttransistorer. Ellers har jo HK en surroundsak som kjører digitalt.

Utfordringene med digitale forsterkere er jo også ganske store selv om det langt fra er uoverkommelig. Jeg for min del har endt opp med at så lenge man kjører analogt signal inn faller det mer naturlig for selve teknologien sin del å kjøre klasse D i analogt modus. Det kan nok sikkert ha sammenheng med at jeg har langt mer erfaring med analogteknikk enn digitalteknikk. Det kan være at mye ligger her. En effektforsterker har jo en svært analog karakter når det kommer til samarbeidet med høyttalerne. Det er jo ingen tvil om at dette er den mest vesentlige delen av en effektforsterker, og dersom det ikke er så mange der ute som behersker analog teknikk, klasse D og digital teknikk på en god måte så er det jo også langt ferre som kaster seg over slike prosjekter.

K

kbwh

Gjest
Kan man med noen som helst rimelighet påstå at klasse AB forsterkere er dinosaurer og at veien videre kjøres med klasse D?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Man påstår slikt i alle sammenhenger der effektregulering av reaktive laster er et tema, men i audiosammenheng har man jo også mange typer forvrengning av kurveformer å ta hensyn til. Dette er nok årsaken til at implementeringen av PMA har tatt såpass mye lenger tid innen audio.

Det er nok en rekke parametre som vil bestemme svaret på det spørsmålet i fremtiden:
-Markedet styres ofte av en viss grad populisme eller konservativisme. Dette kan føre til at enkelte ting blir mer seiglivede enn nødvendig, mens de ofte, etter å ha tapt sin popularitet, kan vise seg å være svært lite interessante sett fra et audiofilt ståsted.
-Klasse D vil fortsette å utvikles. Forvrengningstallene er i dag omtrent som tilsvarende klasse AB, mens få later til å bry seg om lastuavhengigheten. Derfor må nok forvrengningen ytterligere noe ned for å skaffe et skikelig brutalt overtak.
-Båndbredden er også et tilbakevendene tema. Selv om denne er fullt på høyde med typiske klasse AB-forsterkere (effektbåndbredden) setter man som regel fokus på båndbredden ved svake signaler. Dette gjør at man fortsatt bygger en del argumenter for klasse AB på dette.
-Nye innovasjoner innen klasse AB, samt kombinasjoner av klasse AB og klasse D vil påvirke utviklingen i stor grad.
-Nye innovasjoner innenfor PMA vil trolig i aller størst grad påvirke fremtiden.
-Komponentteknologi vil også i vesentlig grad være med å styre utviklingen. Kortere dødtid og enklere styrekretser vil gjøre klasse PMA-konstruksjon til en enkel og trygg affære.

K

kbwh

Gjest
Dersom forvrengningstallene er tilsvarende klasse AB, er det da lastuavhengigheten som gjør at det man hører virker mindre forvrengt? Kan dette fenomenet forklares teknisk?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Ja det kan det. Lastuavhengigheten gjør at de komprimerer dynamikken mindre i praksis. De aller fleste målinger blir jo gjort med resistive laster.

Ved et gitt punkt ved en gitt reaktiv last og et gitt signal (også ved ganske høye effekter) i en gitt konstruksjon vil eksempelvis en klasse AB omsette 5 ganger mer effekt i form av varmetap enn det som leveres til høyttalerne. Dette er med på å redusere strømkapasiteten i tillegg til at det må leveres av strømforsyningen. I en typisk klasse D ligger effektioviteten ofte over 75-80% allerede ved 1/5 av utgangseffekten. Dette forholder seg i klasse D-konstruksjoner relativt flatt hele veien fra kapasitiv til induktiv last. Dermed påvirkes ikke det totale effektbehovet fra strømforsyningen vesentlig og selve utgangstrinnet beholder også sin evne til å levere strøm intakt.

Dette er også noe av årsaken til at typiske "normale" klasse AB-forsterkere kan bli veldig varme på noen høyttalere men ikke så varme på en del andre.

K

kbwh

Gjest
Så da hører man med klasse D allerede mindre av strømforsyningen enn med klasse AB hvis jeg tolker deg riktig.
Så legger man på SMPS istedet for dinosaur-PS. Hva skjer da? Det finnes gode klasse AB-forsterkere med SMPS har jeg forstått (Linn f.eks.), så t gjerne med hva SMPS gjør for klasse AB også.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Hvorvidt man "hører" strømforsyningen avhenger av trinnets PSRR. Dette kan være likt på klasse AB og klasse D. Ofte henger dette sammen med hvordan de er motkoblet.

Man vil ha mindre avvik ut av strømforsyningen gitt at denne er like stor på to ellers mer eller mindre like konstruksjoner i hhv klasse D og klasse AB. Hvorvidt avvikene er mye eller lite hørbare avhenger som jeg skrev over av forsterkertrinnets PSRR.

SMPS har to store fordeler sammenliknet med linjære strømforsyninger.

For det første har en SMPS enormt mye lavere utgangsimpedans enn en LS av samme størrelse. Det betyr at forsterkertrinnet ikke behøver å korrigere på langt nær så mye for å oppnå samme dempningsfaktor ut.

For det andre har den såpass mye høyere arbeidsfrekvens at man klarer samme utjevning med langt ferre og mindre kondensatorer. I en LS strømforsyning som jobber ved 50Hz må kondensatorene stå for strømleveransen 2000 ganger lenger enn i en strømforsyning med 100kHz arbeidsfrekvens.

Begge disse tingene er muliggjort fordi SMPS kjører aktiv regulering. Derfor kan utgangsimpedansen fort være i størrelsesorden 100-1000 ganger lavere enn med tradisjonell LS.

PSRR= Power Supply Rejection Ratio
SMPS= Switch Mode Power Supply
LS=Linear Supply

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke om det er betydelig utvikling på den fronten. Philips var jo lenge inne på at de skulle kjøre DSD direkte ut på effekttransistorer. Ellers har jo HK en surroundsak som kjører digitalt.

Utfordringene med digitale forsterkere er jo også ganske store selv om det langt fra er uoverkommelig. Jeg for min del har endt opp med at så lenge man kjører analogt signal inn faller det mer naturlig for selve teknologien sin del å kjøre klasse D i analogt modus. Det kan nok sikkert ha sammenheng med at jeg har langt mer erfaring med analogteknikk enn digitalteknikk. Det kan være at mye ligger her. En effektforsterker har jo en svært analog karakter når det kommer til samarbeidet med høyttalerne. Det er jo ingen tvil om at dette er den mest vesentlige delen av en effektforsterker, og dersom det ikke er så mange der ute som behersker analog teknikk, klasse D og digital teknikk på en god måte så er det jo også langt ferre som kaster seg over slike prosjekter.
Enig så lenge det er snakk om analoge signaler inn, men selv om jeg «elsker» platespilleren min og vinylen, så lever vi i en «digital» hverdag. Uansett, poenget som «forsvinner» med et analog inngangssignal er å tilnærme seg et system med «utelukkende» digital signalbehandling/-overføring. Jeg kan godt se for meg et «heldigitalt» aktivtsystem med digital «forforsterker»/EQ/delefilter og digitale effektrin +++ så får jeg heller leve med koble platespilleren og andre analoge kilder til en god AD-konverter. Poenget her er kanskje først og fremst hvilke muligheter som åpenbarer seg ved digital EQ og delefilter, sammenliknet med «tilsvarende» analoge. Og for å utnytte potensialet i digital EQ og delefilter så er det definitivt en fordel med digitale effektrinn, slik at unødvnedig konvertering via analog kan unngås.

mvh
KJ

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Men det er jo fritt frem å bruke eksempelvis DSP selv om man kjører analogt til effektforsterkeren.

Når man konstruerer en DAC kan man tune denne mot en last man har lagt inn i selve DAC-en. Etter denne har man gjerne en buffer slik at man kan koble på hva som helst uten at det påvirker arbeidsbetingelsene til DAC-en. Dermed kan man lage en stabil DAC med lav forvrengning uten nødvendig vis å motkoble den.

Når man lager en effektforsterker må man ta hensyn til variable laster. Ikke bare ulike høyttaler men både dynamisk og frekvensavhengig last fra en enkelt høyttaler. Dette må motkobles, og det må gjøres en digital integrering. Dermed må motkoblingen gjøres med en AD-konverter. Denne står altså i forsterkerens loop, og det er slik jeg ser det uvesentlig om man bruker en ADC eller en DAC i signalveien om man uansett må ha en av delene.

Analoge konstruksjoner har forøvrig noe høyere teoretisk oppløsning og kan bygget vesentlig enklere.

K

kbwh

Gjest
Ved et gitt punkt ved en gitt reaktiv last og et gitt signal (også ved ganske høye effekter) i en gitt konstruksjon vil eksempelvis en klasse AB omsette 5 ganger mer effekt i form av varmetap enn det som leveres til høyttalerne. Dette er med på å redusere strømkapasiteten i tillegg til at det må leveres av strømforsyningen. I en typisk klasse D ligger effektioviteten ofte over 75-80% allerede ved 1/5 av utgangseffekten. Dette forholder seg i klasse D-konstruksjoner relativt flatt hele veien fra kapasitiv til induktiv last. Dermed påvirkes ikke det totale effektbehovet fra strømforsyningen vesentlig og selve utgangstrinnet beholder også sin evne til å levere strøm intakt.
Bare så jeg har det helt klart or meg: Klasse D må levere like mye strøm (dvs. også imaginær komponent) som AB, ikke sant?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Ja, ut av forsterkeren må de levere like mye, men fra strømforsyningen vil en klasse D ikke behøve å levere stort mer enn det som kommer ut, selv ved svært reaktive (tunge) laster, mens en klasse AB fort kan ende opp med å skulle levere mange ganger mer strøm fra poweret som bare forsvinner i form av varme. Hvor mye ekstra den må levere avhenger av hvor reaktiv (tung) lasten er.

Topp Bunn