Sykkelferieanbefaling

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
I forkant av årets sykkelsesong vil jeg reklamere for et interessannt alternativ: Holland.

Nå er ikke jeg noen stor milsluker, men på fjorårets bilferie hang sykkelen på hengerfestet og ble brukt når fruen og tenåringsjentene vandret gatelangs på jakt etter nye kreasjoner og andre jentegreier. ;D

Bysykling i Amsterdam og Den Haag ble prøvd. Begge byene var facinerende, på hver sitt vis. Forholdene for tohjulinger er upåklagelige med egne sykkelfelt melllom biltraseen og og fortauet; og må du ut i bilenes domene blir diu behandlet med tilbørlig respekt.

Amsterdam rundt med en kald Heineken i flaskeholderen, sol fra blå himmel og uttallige kanaler: Helt topp.

I tillegg utforsket jeg kystområdet mellom Leiden og Schweningen. Mellom sanddynene snor det seg brosteinsbelagte/asfalterte sykkelveier i et fantastisk naturområde. Turer her tidlig om morgenen gav flotte møter med rådyr, rev, ekorn og uttallige typer fugler.

Hollenderne er et folkeferd med lynne mye likt det norske, så her er det lett å trives

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
I tillegg er de godt bevandret i vårt fremste fremmedspråk, engelsk. Ikke noe problem å surre rundt i treskolandet kun ved hjelp av engelsk. Trivelig land og veldig trivelige folk.

T

TT.

Gjest
Flere jeg kjenner anbefaler Bornholm pr sykkel. Har vært der selv, men uten tohjuling. Ser flott ut og folk er hyggelige, dessuten kan man gjøre seg forstått med stryk i engelsk ( jeg fikk Meget) ;D ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Ikke for å ødelegge tråden, men sykkelferie som i "med sykkel som primærtransport" kunne jeg ærlig talt ikke tenke meg. Men med sykkel på båten blir straks noe annet og da gir det mening også for meg.

Men for all del, det ser flott ut på bilder i godt vær når solen skinner. Men hva når regnet høljer ned? Har sett alt for mange som kommer av Hurtigruta med tråsykkel og som legger i vei sørover i regn og/eller tette myggsvermer.

"Stakkars" tenker jeg da! ;D

Edit: typo

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Spiralis skrev:
Ikke for å ødelegge tråden, men sykkelferie som i "med sykkel som primærtransport" kunne jeg ærlig talt ikke tenke meg.
For meg handler det som nevnt om å henge sykkelen bakpå bilen, og så bruke den som "tidtrøyte" innimellom.

Å sykle herfra til Holland vil for meg være Nirvana: Utslettelse.

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
Holland er helt sikkert et flott sykkelland. Min erfaring begrenser seg til en lånt gammel bysykkel i Amsterdam og en tur ut til landsbygda uten kart. Det var toppers.

Jeg tenker på å sykle pilgrimsleden som starter nedenfor pyreneene i Frankrike med destinasjon Porto i juni. Ellers har jeg syklet masse i Frankrike. Det er et glitrende sykkelland.

Topp Bunn