Høyttalere Swans f1.1 vs. Montana EPS2.4 vs. Beolab 5?

Kveite

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

Er på jakt etter nytt utstyr og alt skal skiftes ut. Skal bare holde oppsett i stereo og det skal spille tøfft og høyt hvor trøkk i lavere tonene er viktig. Det skal stå i stuen og må derfor være et blikkfang av det positive slag. Rammen er omtrent 80.000,- og det er bare tenkt å finne ting på bruktbørsen. Rommet er omtrent 50m2, men sofaen står mitt i rommet og høyttalerene må stå nokså tett til bakre vegg.
Som oversikten sier ser jeg faktisk på Swans f.1.1, Montana EPS2.4 og Beolab 5 av alle ting. Et hovedpoeng med utskiftningen jeg gjør er at jeg skal slippe ekstern sub. Altså, frontene må også dekke dette området.

Beolab 5 er gjerne fyfy for mange, men de ser funky ut samtidig som de er kjent for å spille meget bra. De er aktive og gjør at de ikke trenger å ha ekstern forsterker, men kan kjøre Sonosen direkte på. Ved hjelp av fjernkontroll kan jeg justere lyden også direkte på høyttaleren så man ikke kommer borti volumet på iphonen og sprenger høyttalerene ved å kjøre de på maks. Høyttalerene har også egne kretser for å berge de ved overbelastning samt romkorreksjon. De skal heller ikke være så kresen på avstand til bakre vegg. Det negative er at de kan se litt små ut og jeg må til Danmark for å hente ett par. Der går de for omtrent 70.000,-. Disse er til tross dor lik total pris, de med desidert dyrest nypris med 150.000,- (EPS2.4 100.000,- og f1.1 65.000,- + forsterker)
Enda en positiv ting med disse er at jeg kan spille musikk ved å starte Sonosen fra telefonen uten å gå bort til anlegget for å slå på noen komponenter.

Montana EPS2.4 er høyreiste søyler og ligner ikke mye på Beolabene, men de er aktive og igjen kan Sonosen kjøres direkte inn på. De har romkorreksjon, men er usikker på hvor kresen de er på plassering fra bakre vegg. Bassporten ser ut til å være i front så da kan de kanskje stå nærmere veggen bak. Disse er kanskje litt kjedelig i designet, men de skal spille bra. Jeg vet ikke om de har vern for overbelastning og jeg må gjerne ha en egen forforsterker for å begrense lydnivået.

Swans f1.1 er en annen type høyttaler, men de er tøff som få. De er sjelden på bruktmarkedet, men det ligger et par ute i disse dager til 40.000,- jeg kan hoppe på. Ettersom de er passive må jeg samtidig kjøpe forsterkersett utenom. Jeg har ikke mulighet, tid eller ønske om å forske på hva som passer best til oppsettet så her må jeg ligge min tillit til noens andres mening istedenfor å få det ferdig fra leverandør. Disse har bassporter mot bakveggen som gjør at de antagligvis trenger litt plass bak som jeg ikke har. Man kan så begynne å forske på å ha skumputer i portene, men skal da samtidig kunne miste de dypeste tonene. Disse er kanskje det tøffeste valget, men det mest risikable og tidkrevende for å få det til.

Godt bare å få notert ned tankene, men jeg tar gjerne imot innspill :) Andre forslag som måtte passe tas også imot.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.327
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Beolab 5 er så definitivt annerledeshøyttaleren av de tre. Den er veldig sosial, dvs. sweetspot er svært bredt. Skal vi kalle den en planrundstråler? Den bør imidlertid, i motsetning til hva B&Os salgspitch sier, ha sitt akustiske sentrum minst én meter fra nærmeste vegg.

De andre to er kassehøyttalere. Gjesp. ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det var mye frem og tilbake for rundt to år siden da kona og jeg flyttet fra hus til leilighet: Beolab 5 - skal, skal ikke? Det ble Beolab 5 - og jeg har aldri sett meg tilbake. Som Valentino sier: et svært bredt sweetspot. Det er faktisk slik at jeg kan sitte skrått bak høyttalerne og likevel føle at jeg får med meg det meste. M.h.t. volumstyring, er startvolumet på Beolab 5 noe man kan stille inn etter eget ønske. Jeg har valgt et startvolum som garantert ikke sprenger verken ører eller høyttalere - selv om Squeezeboxen skulle stå på maks volum - og det er slik jeg spiller til hverdags. Ved spesielle anledninger kan jeg justere opp volumet med Beolabenes fjernkontroll.

M.h.t. plassering gjelder dessverre Valentinos råd fullt ut. Dette er høyttalere som - i motsetning til det som hevdes i reklamen - krever god plass og gjerne en drøy meter til veggen bak. Reklamen skryter også litt i overkant av den innebygde romkorreksjonen - i den forstand at når målemikrofonen sitter på høyttaleren, må romkorreksjonen egentlig bare gjette seg til hvordan det låter i sweetspot. Nå gjetter den ikke så aller verst hjemme hos meg - men målinger med mikrofon i sweetspot har i hvert fall vist at dette ikke blir HELT perfekt.

Når det er sagt, må jeg bare si at disse Beolabene er mitt beste hifikjøp noensinne. Uten rom for den aller minste tweaking, blir det til at man slapper av og konsentrerer seg om musikken.

Kveite

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Sånn jeg ser det kan jeg ikke gi høyttalerene mer enn 50cm fra senter til bakvegg. Nesten klistret i altså :) Det kan jo bli en deal breaker for BL5, men de andre to vil få samme utfordringen...

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Antall liker
247
Sted
Innlandet
Torget vurderinger
2
Har du hørt kandidatene dine?

Selv har jeg bare hørt Montana, disse har jo litt muligheter og spiller tøft.

Til Swans må du ha rimelig bra med krefter. Ganske sikker på at Mcintosh spiller bra på disse..

Mvh

Kveite

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Har ikke selv hørt på noen av de. Ettrtsom jeg har to småbarn har jeg heller ikke mulighet til å reise rundt å høre på alle alternativene. I Bergen vet jeg bare om B&O som holder til. De andre måtte jeg dratt til over fjellet for å høre. Nei, det blir nok å velge noe ut ifra hva jeg finner ut på nett for å så høre på det paret ved en eventuell handel.

Hat hørt Swans liker effekt og mange har god erfaring med de kraftigere modellene til Mcintosh. Jeg forøvrig har ikke plass i benken til de ettersom de er dypere enn mye annet på markedet. Har funnet ut at jeg får plass til Parasound a21 som skal dra de greit. Om høyttalerene hadde vært aktive som de to andre, hadde jeg sluppet å finne passende forsterker til både benk og høyttalere. Neste eventuelle problem etter plass vil bli varmeutvikling...

Kveite

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Status etter foreløpige inntrykk fra her og fjernt.

Swans f1.1 må være de tøffeste av de tre, men kanskje mest risikable for å få til å spille riktig. Sitter også med en uggen følelse ettersom en del har sub i tillegg i sine oppsett. Kanskje ikke nødvendig, men BL5 og EPS2.4 trenger i hverfall ikke ekstern sub. Jeg har heller på ingen måte plass til det så det går ikke ann å tilføre senere. Da må alt byttes igjen.

Akkurat nå tenker jeg at Beolabene virker litt mer risikable enn jeg først antok. Om de ikke spiller tøfft nok og at de ikke liker seg inntil veggen.

Montana høyttalerene har ikke fått noe negativt på seg enda, men siden de er litt ukjent kan de være vanskelig å selge igjen. De er også ganske anonyme selv om de er høyreiste. De er bare et blikkfang siden de er høy og ikke mer enn det. De spiller gjerne rått, men de ser ikke så veldig råe ut.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Status etter foreløpige inntrykk fra her og fjernt.

Swans f1.1 må være de tøffeste av de tre, men kanskje mest risikable for å få til å spille riktig. Sitter også med en uggen følelse ettersom en del har sub i tillegg i sine oppsett. Kanskje ikke nødvendig, men BL5 og EPS2.4 trenger i hverfall ikke ekstern sub. Jeg har heller på ingen måte plass til det så det går ikke ann å tilføre senere. Da må alt byttes igjen.

Akkurat nå tenker jeg at Beolabene virker litt mer risikable enn jeg først antok. Om de ikke spiller tøfft nok og at de ikke liker seg inntil veggen.

Montana høyttalerene har ikke fått noe negativt på seg enda, men siden de er litt ukjent kan de være vanskelig å selge igjen. De er også ganske anonyme selv om de er høyreiste. De er bare et blikkfang siden de er høy og ikke mer enn det. De spiller gjerne rått, men de ser ikke så veldig råe ut.
Hvis du ber pent, kunne du kan hende få din lokale B&O-forhandler til å sette et par Beolab 5 tett inntil en vegg, så du kan få et inntrykk av hvordan det låter. Jeg har dessverre ingen egnede vegger her hjemme - ellers skulle jeg gjerne ha testet mine egne Beolab 5 i nær-vegg-posisjon - om ikke annet bare for å få tilfredsstilt nysgjerrigheten min. Men nær-vegg-spilling er vel et generelt problem når vi snakker om full-range høyttalere.

At Beolab 5 derimot ikke skulle kunne spille tøft nok, stiller jeg meg mer tvilende til. De spiller både takløftende høyt og hardtslående hvis man drar på bare bittelitt. De er typisk altetende, spør du meg - de serverer alt fra Rammstein til rolig gitarmusikk på en overbevisende måte. Jeg har aldri opplevd å høre Beolab 5 det aller minste stresset - men det fine med Beolabene er at spiller bra også på peiskosnivå.

Sist redigert:

Kveite

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Har diskutert mye fram og tilbake med fruen og vi ønsker først og fremst noe stilig, men som ikke blir som å møte en vegg når man ser de fra siden. Det endrer jo en del hva jeg har jobbet med og blandt de tre står bare BL5 igjen. Åpner meg for andre forslag, men kommer nok til å ta turen innom den lokale B&O forhandleren i neste uke for å få litt inntrykk.**

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Ikke mange her som har hørt B&O.
Brodern skal selge sine!
IMO en sinnsyk hifihøyttaler

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
"Akkurat nå tenker jeg at Beolabene virker litt mer risikable enn jeg først antok. Om de ikke spiller tøfft nok og at de ikke liker seg inntil veggen"

Beolab har automatisk tilpasning til rommet, du kan sette de hvor som helst!
Og basspunchet har du aldri hørt maken til: 2500w ICEpower pr kasse!!!
Er du int. så kan jeg videreformidle....

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Beolab 5 er så definitivt annerledeshøyttaleren av de tre. Den er veldig sosial, dvs. sweetspot er svært bredt. Skal vi kalle den en planrundstråler? Den bør imidlertid, i motsetning til hva B&Os salgspitch sier, ha sitt akustiske sentrum minst én meter fra nærmeste vegg.

De andre to er kassehøyttalere. Gjesp. ;)
haha: gjesp her også haha

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Hei!
Som eier av EPS 2.4 kan jeg ikke få fullrost disse! De spiller desidert dypest av de 3 nevnte (16-17 hz i mitt rom). De kan stå forholdsvis nærme bakvegg (30-40 cm) da bassport er foran, og resten ordnes med romkorringeringen (som riktig nok er manuell, men svært enkel i bruk). De kan leveres i ca 40 talls ulike trefinisher, samt en rekke pianolakk varianter, men er klart mindre iøynefallende enn Beolab 5, som forøvig virker som en meget god høyttaler.
Lydbildet er stort og dypt, og med en livefølelse som er vanedannende! Verd å i hvertfall ta en lytt til dør valget tas, med mindre interiørpolitiet allerede har bestemt seg. :)

Lykke til med valget! :)

ps. Du trenger bare en dac med volumkontroll. :)

Spikeld

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Antall liker
8
Hei!
Som eier av EPS 2.4 kan jeg ikke få fullrost disse! De spiller desidert dypest av de 3 nevnte (16-17 hz i mitt rom). De kan stå forholdsvis nærme bakvegg (30-40 cm) da bassport er foran, og resten ordnes med romkorringeringen (som riktig nok er manuell, men svært enkel i bruk). De kan leveres i ca 40 talls ulike trefinisher, samt en rekke pianolakk varianter, men er klart mindre iøynefallende enn Beolab 5, som forøvig virker som en meget god høyttaler.
Lydbildet er stort og dypt, og med en livefølelse som er vanedannende! Verd å i hvertfall ta en lytt til dør valget tas, med mindre interiørpolitiet allerede har bestemt seg. :)

Lykke til med valget! :)

ps. Du trenger bare en dac med volumkontroll. :)
Jeg også synes Montana'ene virker interessante siden de har romkorreksjon innebygd, og i tillegg går så dypt. Høres rått ut. Har sendt deg flere PM'er uten å få svar G.A.G, har du fått dem??

Topp Bunn