Svindlere på e-bay!

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Tenkte bare å fortelle om en merkelig opplevelse på e-bay. Var med å bøy på en SME Model 20 med SME V arm. Selgeren så ut til å være en person med over 170 pluss poeng. Alt virket veldig greit helt til jeg mottok en mail fra e-bay, som forteller at en tredje person har hacket seg inn i systemet, og brukt denne brukers nickname og karakterer for å virke troverdig. Utrolig hva man kan få til med litt datakunskap...... Tenkte dette kunne være litt greit å vite for dere andre også.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.810
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Var nylig utfor forsøk på svindel på Ebay selv i forbindelse med en Pioneer SX1980 hvor selger var en engelsk kar med navn Timothy Green med superb karakter bok som plutselig befant seg i Grekenland og ville ha pengene sendt til Ebay brokere i Grekenland som Ebay selv ikke kjente til, jeg trakk meg til slutt fra hele kjøpet, hvorpå reciveren noen dager senere plutselig ble avertert under et helt annet nick og med annen (også merkelig superb) karakterbok............. endte opp med at allt bare er fake, det visste seg at Ebay ikke kjenner til noen av selgerne og at karakterbøkene som ble vist frem bare var juks.
Etter dette kommer jeg aldrig til og handle mere på Ebay, det er helt klart.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Jeg la inn bud på en Linn Ittok LV II som etter en stund plutselig ble fjernet fra siden. Fikk en mail dagen etterpå hvor selger sa at han kunne selge til meg utenom ebay til en god pris,alt jeg trengte å gjøre var å sende han pengene med Westen Union så skulle han sende meg armen dagen etter... Jeg tok ikke sjansen på det. Uerfarne ebayere er nok i kikkerten til svindlere vil jeg tro.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.162
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jo dyrere og mer annerkjent produktet er, (spesielt til gunstig pris), jo større er sjansen...
(hvis det virker for godt til å være sant, så er det nettop det...)

Arne K

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Heldigvis så ble den auksjonen jeg var med på slettet, og budgivere fikk beskjed fra e-bay. Uansett, så har jeg lyst på en SME V arm.....

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Akurat det har jeg full forståelse for ;)
Hvem er det som selger SME i norge?? Om det er noen da.... Er det evt. noen som selger Oracle??

I

ijustpop

Gjest
Stereofil har faktisk SME nå. Så de hadde en spiller der forrige uke. Er ikke godt nok kjent med SME til å se hvilken arm og spiller det var, men det hele var koblet opp med Ortofon Kontrapunkt pick-up og den store ASR riaa'n.

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
474
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Hei!

Har også hatt blandet opplevelse med bruk av ebay. Har kjøpt min VAC røreffektforsterker via en svært hyggelig og serviceminded selger i Tyskland, men har også blitt grundlurt av en annen selger. La nå i desember inn bud på et par Jadis monoblokker og når budfristen var utløpt var det tre andre personer som hadde lagt inn høyere bud. Etter et par dager fikk jeg melding tilsynelatende via ebay om at jeg hadde fått "second chance offer" med mitt høyeste bud pga. at de andre budgivere hadde betalingsproblemer. Først var jeg litt skeptisk - jeg hadde veldig lyst på monoblokkene med lurte litt på årsakene til at jeg nå helt plutselig var høyeste budgiver.
Hadde nok ikke betalt pengene hvis jeg ikke blitt truet av "ebay securiaty" med rettslig anmeldelse og utestengelse fra ebay. Fikk til tross for spørsmål pr. mail til ebay support aldri noen bekreftelser/avkreftelser på at noen var galt.

Monoblokkene kom aldri, jeg hadde tapt mye penger, selger er søkk borte (epostadresse og telefonnummer er ikke lengre i drift) og saken er meldt til et "internet secutiaty bureau" (som jeg ikke forventer å få mye hjelp fra). Ebay nekter skyld og påstår at handelen er foretatt utenfor ebaysystemet.

I ettertid ser jeg at jeg sannsynligvis har blitt utsatt fra en bedrager som har hakket seg inn i systemet og brukt ebays virkemidler i oppfølgingen av kjøper. Jeg sier bare: PASS OPP! Ved minste misstanke, trekke dere fra budgivning/handel og kommuniser aldri med selger via mail utenom ebay!

Jeg har nå blitt litt brent av utenlandsk brukthandel - brent barn skyr ilden...
I Norge har jeg foreløpig heldigvis kun støtt på trivelige og pålitelige selgere :)

Mvh
Anders

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg har gjennomført ca. 15 ebay handler, i alle tilfellene har jeg fått varene, men i ett tilfelle, hvor dingsen ble solgt "as is" og selger hadde gjort alle mulige reservasjoner, så var objektet defekt, desverre.

Et problem er at useriøse selgere, som regel venter med å gi deg feedback til du har gitt dem, seriøse selgere pleier ofte å gi feedback først, men ikke alltid, det finnes dessuten mange useriøse kjøpere, og mange selgere selger bare til kjøpere med 100% positiv feedback.

Jeg har stort sett handlet med mindre dyre objekter, tror kanskje risikoen er litt større ved dyre varer.

Dette med unpaid item strike, det er ikke så mye å være redd for. Dessuten, hvis en har dokumentasjon som er tilstrekkelig, er det ikke noe problem å få en slik strike fjernet.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Har snart botimot 1000 transaksjoner på ebay, og fortsatt ikke lurt. I "loopen" av samlere jeg tilhører er vi raske til å gi hverandre advarsler på såkalt scam. Etter såpass lang fartstid har en lært seg hvilke selgere som er til å stole på.

Her fra ManleyLabs hjemmeside:
http://www.manleylabs.com/containerpages/16x2FRAUD.html

Et ofte brukt triks er at selger sørger for å skaffe seg en høy rating ved å by på allslags tulleting til noen cents.
Selger har også flere brukerkontoer, og er med på å by på egen auksjon. Oppnår to ting ved dette. Ser seriøst ut siden mange er interessert, og ikke minst driver prisen oppover.
Enkelte samlere jeg kjenner har blitt så drittlei dette at de har anskaffet seg ekstra brukerkontoer, byr sykt høye beløp for så å spolere auksjonen ;D

Topp Bunn