Svimte av på slottsball...

Z

Zomby_Woof

Gjest

http://www.kjendis.no/2010/01/28/kjendis/kongelige/utenriks/10149085/

Og kameratene står som saltstøtter ved siden av. Hva i helvete er dette for en uskikk?

Jeg mener en soldat som ikke i ren refleks hjelper kompisen er ubrukelig.

Likevel drilles stasavdelingene til å unnlate å gjøre det viktigste en soldat kan gjøre, nemlig å hjelpe sine medsoldater.

Samme tullet driver de med i Hans Majestets Pyntegjenstander også. Jeg kan faktisk ikke komme på en pradeavdeling hvor de ikke gjør det.

Kanskje det er derfor bare en og annen i en Gardetropp finnes skikket til tjeneste i Afghanistan?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Bare de som har vært i HMKG eller i tilsvarende tjeneste forstår hva dette handler om.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Men ingen forsøk på å forklare? Beklager at jeg ikke forstår, jeg var i forsvaret. ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1

Når man står slik skal man stå i ro. Det er andre som har oppgaven med å være sanitet.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.830
Torget vurderinger
96

At noen i det hele tatt går frivillig inn i menigsløst tullball som dette er komplett uforståelig. Stå og lide for kongelige?
Hvor dum går det an å bli.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4

Jeg stod på markeringen av 60års dagen for de alliertes invasjon i Normandie i ro i henholdsvis ca en halv time, en time og to timer. Uten drikke, i steikende sol. Den korte i en halv time kjentes det ut som bena og skoene smeltet sammen i heten etter 5 minutter, men vi stod ut oppdraget og spilte det vi skulle. Vi fikk brannsår på bena faktisk. Når instrument opp kom så kjentes det ut som en rev av seg armene.

Vi stod ikke kun for de kongelige, men for de overlevende krigsveteranene som så sine venner bli revet bort rett foran øynene deres der for 60 år siden.

Etter alle tjenesteregulativ, lov og rett kunne vi når som helst ha gått rett av på grunn av forholdene men ingen gjorde det.

Jeg synes det var og er på sin plass å vise sin respekt for de ærede døde og levende som utspilte sine liv i verdenshistorien for nettopp oss.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0

bjornh skrev:
Når man står slik skal man stå i ro. Det er andre som har oppgaven med å være sanitet.
Jeg hadde tatt refsen. Lett!!!

Z

Zomby_Woof

Gjest

For all del, Skink. Jeg ser verdien av denne typen markeringer, og avdelinger.

Men ærlig talt! Det er en meget god grunn til at man må lære å la kompisen ligge der han detter.

Jeg har sett bilder hvor blodet flyter rundt en falt gardist.

Jeg klarer bare ikke å fatte at noen synes det ser bedre ut at han ligger der, enn at nærmeste mann tar tak. 

Hvis noe virker helt idiotisk, så er det sannsynligvis det.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883

Er ikke gardister egentlig en smule utgått på dato?

N

nb

Gjest

Zomby_Woof skrev:
Jeg har sett bilder hvor blodet flyter rundt en falt gardist.

Jeg klarer bare ikke å fatte at noen synes det ser bedre ut at han ligger der, enn at nærmeste mann tar tak.

Hvis noe virker helt idiotisk, så er det sannsynligvis det.
Nå er det noen år siden jeg var i forcen og på de temmelig uformelle oppstillingene jeg var med på var det i alle fall ganske bra opplegg med santiet for å hjelpe folk som fikk problemer. De var veldig kjapt på plass når en eller annen fikk problemer, noe som nesten alltid skjer når det er mange involverte og det er kjipt vær for å stå lenge i ro.

Men klart, svikter santiten hjelper man vel til?

N

nb

Gjest

emotikon skrev:
Bare de som har vært i HMKG eller i tilsvarende tjeneste forstår hva dette handler om.
Alternativt at det er bare de som <i>ikke</i> har vært i garden eller tilsvarende som forstår hva dette egentlig handler om;) Er gjeldende gardeestetikk at det er penere med en som ligger nede uten å få hjelp enn det er at nærmeste person(er) hjelper vedkommende?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

nb skrev:
emotikon skrev:
Alternativt at det er bare de som <i>ikke</i> har vært i garden eller tilsvarende som forstår hva dette egentlig handler om;) Er gjeldende gardeestetikk at det er penere med en som ligger nede uten å få hjelp enn det er at nærmeste person(er) hjelper vedkommende?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.411
Torget vurderinger
18

nb skrev:
emotikon skrev:
Det var alltid noen som falt når vi stod lenge og de ble selvfølgelig tatt hånd om med en gang. Hva pokker har det å si om det er en sanitetsperson som kommer til i løpet av sekunder eller om hele troppen stimler sammen for å hjelpe? Snakk om storm i et vannglass, dette er et ikke problem.

N

nb

Gjest

HC skrev:
Det var alltid noen som falt når vi stod lenge og de ble selvfølgelig tatt hånd om med en gang. Hva pokker har det å si om det er en sanitetsperson som kommer til i løpet av sekunder eller om hele troppen stimler sammen for å hjelpe? Snakk om storm i et vannglass, dette er et ikke problem.
Jeg har som sagt vært med på millitære oppstillinger selv og vet hvordan det funker - det er noen som har som oppgave å trå til i slike situasjoner, og det funker som regel fint. Lurer bare på hva (om noe) som er instruksen til garden o.l. om santitet ikke kommer til kjapt på oppstillinger?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Dette stikker dypere enn hvorvidt han får hjelp eller ikke.

Det handler om å drille bort naturlig og rasjonell respons hos mannskapene.

Jeg ville sett en avdeling hvor de to nærmeste tok med seg soldaten umiddelbart, og avdelingen deretter fylte ut ytterste rekker og roder raskt og presist.

Det hadde sett naturlig ut. Det hadde sett militært og disiplinert ut. Det hadde vært et handlingsmønster de kunne tatt med seg i kamp.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.648
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Kjære HC, dette er mer et spørsmål om moral og etikk i et samfunn der det er et økende behov for å "se til hverandre" i større grad en tidligere. Dette handler i liten grad om at hjelpen kommer raskt eller ikke når et medmenneske besvimer.
Debatten er trolig reist i et helt annet perspektiv:
- Burde jeg som den nærmeste påta meg en plikt som jeg ellers ville ha hatt i andre sammenhenger?
- Skal rutiner og ledelsesprinsipper kunne overstyre normal, sunn adferd og gjeldende prinsipper ellers i samfunnet?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.411
Torget vurderinger
18

Grumpy skrev:
Kjære HC, dette er mer et spørsmål om moral og etikk i et samfunn der det er et økende behov for å "se til hverandre" i større grad en tidligere. Dette handler i liten grad om at hjelpen kommer raskt eller ikke når et medmenneske besvimer.
Debatten er trolig reist i et helt annet perspektiv:
- Burde jeg som den nærmeste påta meg en plikt som jeg ellers ville ha hatt i andre sammenhenger?
- Skal rutiner og ledelsesprinsipper kunne overstyre normal, sunn adferd og gjeldende prinsipper ellers i samfunnet?
Det er i så fall et søkt og meget lite relevant eksempel. Når man står oppstilt så vet man at de som faller blir tatt hånd om like godt eller bedre enn hva du kunne ha gjort. Hvordan er det da umoralsk å la de som står parat i en slik situasjon faktisk gjøre jobben, slik det er tiltenkt?

Et mer passende eksempel hva moral og etikk angår er hva vi gjør hvis noen faller om på gata. De fleste går forbi.

Z

Zomby_Woof

Gjest

HC skrev:
De fleste går forbi.
Trist å tenke på at noen kan ha lært akkurat det i forsvaret?

Jeg har forsøkt å lære mine å ta initiativ og ansvar i slike situasjoner.

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.510
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0

emotikon skrev:
Yezzz....savner HMKG ;D

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.411
Torget vurderinger
18

Zomby_Woof skrev:
HC skrev:
De fleste går forbi.
Sterk årsakssammenheng der, visste du forresten at Mor Nille er en sten?

Z

Zomby_Woof

Gjest

HC skrev:
Zomby_Woof skrev:
HC skrev:
De fleste går forbi.
Nuvel. Det var vel ikke akkurat en høydare du serverte der, verken hva saklighet eller logisk gyldighet angår.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883

Jeg vil ikke kritisere forsvaret for å gi dårlige holdninger ved behov for førstehjelp. Vi terpet førstehjelp så grundig at jeg husker det på rams fortsatt, 20 år etterpå.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.411
Torget vurderinger
18

Zomby_Woof skrev:
HC skrev:
Zomby_Woof skrev:
HC skrev:
De fleste går forbi.
Nuvel. Det var vel ikke akkurat en høydare du serverte der, verken hva saklighet eller logisk gyldighet angår.
He he, kanskje ikke en høydare men mener du på alvor at instruksen ved oppstillinger i garden er en refleksjon av et samfunn i moralsk forfall?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Ikke overdramatiser. Jeg mener faktisk bare at dette er irriterende å se på. Det er dumt, irrasjonelt og unødvendig.

Jeg kan ikke se en eneste grunn til en sånn praksis.

Som sagt: Hvis noe virker idiotisk, er det sannsynligvis det.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

I det minste reflekterer det hva Garden synes er god, estetisk og formålstjenelig opptreden, så kan man mene hva man vil om det.

Topp Bunn