Svenskene skroter DAB

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Er ikke DAB, radio i MP3 format ? I så fall bør vi kanskje gratulere sverige!

L

Lydtekniker

Gjest
Er ikke DAB, radio i MP3 format ? I så fall bør vi kanskje gratulere sverige!

Ånei da du! Hadde det ennå vært vel :)

MPEG-1 Layer II er det snakk om, også kjent som MP2. Et format fra slutten av åttitallet eller så.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
OK I stand corrected !

Med andre ord ennå større grunn til å være misunnelige på svenskene.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Så en reklamebrosjyre for DAB i en elektrobutikk, satt fram på disken i en brosjyreholder. Det som var selve hovedinnholdet i budskapet, punkt nr. 1, var den gode lydkvaliteten med DAB.

Det blir som at den norske turistforening i utlandet markedsfører Norge som et land som først og fremst bør bli kjent for sitt behagelige, tempererte klima.
Sannhet eller løgn? Alt etter hvordan du ser det.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vel, dette er jo nesten som vinyl vs CD-diskusjonene på 80-tallet.  Hvis jeg slipper støyen fra FM-stasjoner med dårlig mottak, så kan jeg leve med en viss komprimering.  Spørsmålet er hvor mye komprimering...

PS. Har ikke forsøkt DAB selv, men hvis dette er en trend, så er det vel ingen grunn til å investere.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
 Hvis jeg slipper støyen fra FM-stasjoner med dårlig mottak, så kan jeg leve med en viss komprimering....
Det slipper du kanskje med en skikkelig god FM-tuner og en utendørs antenne...? Jeg gjør iallefall det.

Mvh Vidar P

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
2014 planlegges FM sendingene stengt. Linken nedenfor har link videre til arbeidsgruppen for digital radios rapport. En rask skumming finner argumentasjonen for DAB går på påstått bedret lydkvalitet, og et medietilbud som går hinsides radioens rolle, for å kjempe om forbrukerne på andre markeder.
Å levere et enhetlig produkt av høy kvalitet med god lydkvalitet er visst ikke framtiden.
http://www.dagbladet.no/kultur/2005/12/19/452637.html

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
DAB er latterlig fordi streaming av radio via bredbånd kommer til å være veldig tilgjengelig tom. i bilen din om kun kort tid.. eller?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Leste til min store skrekk at en NRK-ansatt i DAB-utvikling i en avis førdagen sa at "vi lar oss ikke skremme av svenskene"...
Jøje meg.. VI og SKREMME? Hvem er VI? Underforstått VI i NRK som driver med DAB! Og skremme...? Skremme til hva da, hva er skrekkscenarioet? At de må skifte jobb, bytte format eller hva?

Snakker meg om tell-tale-sign på hvor opptatt disse dab-menneskene i NRK er av at forbrukerne skal få det mest egnede produktet... det ser ut som om de driter i oss!

Mvh Vidar P

Topp Bunn