Svart/hvitt m/s-vhs

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Har nettopp kjøpt en Sony 40" lcd. Alt virker som det skal bortsett fra s-vhs inngangen. Der blir bilde kun i svart/hvitt. Har prøvd alle kilder i huset som har utgangen og alltid det samme resultatet. Har til og med lest bruksanvisningen uten at det hjalp. Det er ikke dårlig bilde, bare i svart/hvitt

Så mitt spørsmål er om noen kan hjelpe meg. Hva skal jeg gjøre for å få farge på s-vhs inngangen min?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Har du prøvd med en annen kabel? Jeg opplevde dette en gang, og da var det kabelbrudd.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
Antar du mener S-video. Sikker på at du har valgt S-video på TV'en?
På min eldre Sony bilderørsTV må jeg trykke på AV-knappen flere ganger før jeg kommer til S-video. Rett før S-video blir valgt har jeg et svart/hvitt-bilde, akkurat som du har.

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Oops mener selvfølgelig s-video. Har prøvd alle innstillingene. Skjermen har en s-video inngang. Har også prøvd med s-video til scart uten sucsess

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Fattern hadde det samme problemet, om jeg ikke husker feil.. Det fikset jeg på noen instillinger på menyen i TVen. Lurer på om ikke S-video og kompositt brukte samme inngangen og at man må velge i instillingsmenyen på TVen hvilken man vil bruke?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jepp, instillingen for inngangen må være riktig, men her sies det da s-videoinngang, og på en s-videoinngang passer kun en plugg, or dermed skulle man ikke tro andre settinger en s-video var mulig. Avspillingsapparatet må også være riktig innstilt. Benyttes en scartutgang, må man forsikre seg om at videosignal UT, er satt til s-video.

Videre kunne det vært greit å vite om mer enn en kabel er prøvd... ::) Jeg spurte om dette tidligere, men fikk ikke svar. Dette med settingene var neste forslag fra min side, men når man ikke får respons på sine forslag, velger man å tro at løsningen er funnet... ;)

N

nb

Gjest
En mulig grunn til at man får sort/hvitt på s-video er at kilden ikke sender i S-video-format, ofte et problem om man bruker f.eks en scart til s-video - adapter. Det funker kun om man kan sette scart-utgangen til å sende s-video-signaler.

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Hei alle.

Takk for gode innspill. Har ikke fått farger dog.

Litt mer info.

Har en annen lcd skjerm og har der prøvd alle aparatene. Der kommer det farge. Så avspillingskildene er ikke noe problem. Bruker heller ikke overganger som involverer scart. Har også prøvd 5 forskjellige kabler av varierende kvalitet og lengde. Har også prøvd å bruke en scart til s-video og lyd(RCA) med samme resultat.

Når det gjelder innstillinger har jeg prøvd alle jeg kan finne.

K

knutinh

Gjest
http://en.wikipedia.org/wiki/S-video

Connector Pinout (looking at the socket).
Pin 1 GND Ground (Y)
Pin 2 GND Ground (C)
Pin 3 Y Intensity (Luminance)
Pin 4 C Color (Chrominance)

Det er kanskje mulig at tv-en deler logisk inngang mellom S-video pluggen og kompositt (gul rca). I så fall kan pin1 og pin3 på S-video behandles som et kompositt-signal med mindre du har valgt S-video som input. Det vil i så fall ventelig gi et s/h bilde.

-k

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
NTSC/PAL da..? Alle apparater i samme standard? Mener at det blir fargekluss om dette ikke stemmer.

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Har prøvd dette også. Begynner å bli litt iritert på denne feilen. Finner nok en løsning på det til slutt

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Det er 1 av 2 ting som er problemet:

1. Du har valgt feil inngang med fjernkontrollen din - Altså inngangen uten "S". Det er vanlig å ha 2 innganger på "s-video-inngangen". Og dersom du bruker s-video, vil det bli sort-hvitt om du ikke bruker "S-inngangen". Har du prøvd å trykke på inngangsvelgeren en gang til, for å sjekke om det kommer opp en inngang til, med "S" bak seg? S-video og kompositt deler ofte inngang.

2. Det må velges "S"-inngangen i innstillingene på menyen på TVen din. Egentlig samme metode som over.

*Gå og sjekke på min egen TV*

Jeg sjekket på min TV, og der var det en inngang som het AV3 og en som het AV3S. Det er "samme inngang", men med forskjellig signalbehandling. AV3 viste sort-hvitt og AV3S viste farger. For å finne AV3S måtte jeg trykke en "ekstra" gang på AV-knappen. Rekkefølgen er slik: AV1, AV2, AV3, AV3S, AV4.

Kompositt og s-videoinngangen er "den samme" (AV3) og deler lydinnganger hos meg. Og mest sannsynlig hos deg også? Kan ikke skjønne at det ikke skal være det iallefall.

Dette er en gammel bilderørs-TV, men jeg regner med at det er likt.

Topp Bunn