Sushi-tråden

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
På tide at folk får opp øynene for Japan, japansk kultur generelt og deres mat/tekultur spesielt. Meget sunt både for kropp og sjel.

R

Roysen

Gjest
Dersom mer tradisjonell japansk mat er ønskelig og ikke bare sushi, vil jeg anbefale restauranten Sato i Frognerveien i Oslo. De har også en sushi bar, men deres beste kreasjoner er i de tradisonelle varmrettene. Kokken Sato er vel sannsynligvis den best skolerte japanske kokken i Norge. Han hyres ofte inn av den japanske ambasaden når de serverer japansk mat. Han har drevet japanske restauranter i Norge i en årrekke og skrevet flere kokebøker på norsk om japansk mat. Han har tidlgiere vært kjøkkensjefen til Alex (kjøkkensjef og deleier av Alex Sushi) på en nå nedlagt restaurant ved Solli Plass som het Shogun. Han var også en tid kjøkkensjef bak sushibaren på Four Seasons på Vikaterassen etter at Benny Lee sluttet der og tok over sushibaren på Nippon Art. På Four Seasons serverte Sato meg en gang sashimi på levende hummer (ikke kokt altså). Den ble partert sprell levende og når han serverte den på is lå hodet ved siden av. Følehornene på hodet på hummeren beveget seg ennå selv om kroppen var borte og hjernen skrap ut (delikatesse servert i ponzu saus).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Been there! Good food.

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
6.204
Sted
oslo
Audiofi skrev:
Dersom mer tradisjonell japansk mat er ønskelig og ikke bare sushi, vil jeg anbefale restauranten Sato i Frognerveien i Oslo. De har også en sushi bar, men deres beste kreasjoner er i de tradisonelle varmrettene. Kokken Sato er vel sannsynligvis den best skolerte japanske kokken i Norge. Han hyres ofte inn av den japanske ambasaden når de serverer japansk mat. Han har drevet japanske restauranter i Norge i en årrekke og skrevet flere kokebøker på norsk om japansk mat. Han har tidlgiere vært kjøkkensjefen til Alex (kjøkkensjef og deleier av Alex Sushi) på en nå nedlagt restaurant ved Solli Plass som het Shogun. Han var også en tid kjøkkensjef bak sushibaren på Four Seasons på Vikaterassen etter at Benny Lee sluttet der og tok over sushibaren på Nippon Art. På Four Seasons serverte Sato meg en gang sashimi på levende hummer (ikke kokt altså). Den ble partert sprell levende og når han serverte den på is lå hodet ved siden av. Følehornene på hodet på hummeren beveget seg ennå selv om kroppen var borte og hjernen skrap ut (delikatesse servert i ponzu saus).
den visste jeg ikke om!
får se om jeg får dratt med meg noen folk og spise shabu-shabu :D

R

Roysen

Gjest
Ellers synes jeg Alex Sushi egentlig bare er helt ordinær. De er flinke til å gjøre mye ut av presentasjonen av maten slik at den ser spektakulær ut. Kvaliteten er dog omtrent den samme som på den nyåpnede avdelingen Art of Sushi på Frogner (den orginale ligger i Asker), Four Seasons på Vikaterassen, Nippon Art i Tordenskjoldsgate, Bambus i Kirkeveien og JoNoe's avdelinger på Vindern og Grunerløkka. Dog er nok dette de beste sushi restaurantene på nivået under Nodee og evt. Hanami, Onda Asia. Det er mulig at Fuji i Munkedamsveien også eksisterer ennå og holder samme nivå som disse nest beste. Fuji er forøvrig restauranten som startet med sushi i Norge og hvor kokkene Alex (Alex Sushi) og Pat (Nodee) startet som kokker i Norge.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Trist å se et så flott sted som Fuji - perfekt beliggende, riktig konstruert (sushi-bar oppe + noen småbord, hovedrestaurant nede) bare forvitre. Kunne vært så bra, men slik er det altså når de som eier en restaurant kanskje ikke er genuint interessert i selve faget, for det er virkelig et fag. Fuji er det stedet som er bygget absolutt mest i ekte japansk tradisjon og ånd, og kunne vært en perle. Maten er fortsatt ok, bevares, og prisene er sympatiske, men utgangspunktet fortjener en seriøsitet på et helt annet nivå. Så har de også hatt litt uflaks de seneste to årene, med omgattende gravearbeider rundt seg på alle kanter. Har selv gitt opp parkeringen og reist annetsteds hen ved to-tre anledninger.

Husker godt gamle dager da både ALex og Pat briljerte i baren og stemningen var høy und gemütlich - slik den SKAL være i en sushurestaurant.

Eneste skår i gleden den gangen var alle tullingene (mye blåruss bla.) som presterte å sitte i en sushibar, tett innpå 10-12 andre gjester, og røyke - attpåtil feite sigarer!! For noen ignorante drittsekker!!

R

Roysen

Gjest
Det var tider! Jeg var studiekamerat med sønnen til eieren av Fuji den gang de var på sitt beste. Da hentet de inn kokker fra Japan og Hong Kong til Norge for å kunne lage autentisk sushi i Norge. Jeg tror dog det er andre som har tatt over nå. De opprinnelige eierne var for entusiastiske til å la det forvitre slik det har blitt gjort.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Andre eiere nå ja, jeg kjente de forrige eierne godt også. De fikk "vondt i hodet" etter et par inspeksjoner og pålegg.. ;D ;D Men de holdt en grei stil, forsåvidt. Du studerte sammen med den tynneste broren du da, vil jeg anta ::) ::)

R

Roysen

Gjest
pengesluk skrev:
Andre eiere nå ja, jeg kjente de forrige eierne godt også. De fikk "vondt i hodet" etter et par inspeksjoner og pålegg.. ;D ;D Men de holdt en grei stil, forsåvidt. Du studerte sammen med den tynneste broren du da, vil jeg anta ::) ::)
Jeg møtte aldri mer enn den ene av brødrene. Han hadde briller. Jeg klarer ikke å huske hvordan han så ut eller hva han heter i farten. Vi studerte på Norges Høyskole for Informasjonsteknologi sammen i perioden 1991 - 1994. Jeg tipper han er i begynnelsen av 40-årene nå. Jeg husker han stjal besvarelsen min når han ble bedt av foreleseren i Programmering om å komme frem og vise frem sin besvarelse på den første oppgaven i faget ;D

Ellers kan jeg forstå at de fikk vondt i hodet av de norske helsemyndighetene. Pålegg om å fryse laksen før servering, forbud mot smørfisk fordi vi i Norge mangler et gen som asiatene har som gjør at vi ikke tåler fisken, pålegg om å lage sushi og maki med plasthansker på....... Jeg gir opp. Jeg skulle likt å se helsemyndighetene i Japan forsøke å pålegge dette på sushirestaurantene der.

Fra den tiden husker jeg også en annen flott japansk restaurant som het Kyoto på Aker Brygge. Det var der jeg møtte Titi for første gang. Titi er en servitør/hovmester som har gått igjen på flere sushi restauranter opp gjennom årene og blant annet på Alex Sushi (når de åpnet) og på Nodee. Han har dog åpnet sin egen Thai restaurant på Thorshov nå som heter Som Tam. Den er forøvrig også verdt et besøk.

De to opprinnelige kokkene Jonathan og Pinoe som stod bak sushibaren hos Alex Sushi sammen med Alex fra oppstarten sluttet jo også og startet opp sine egne to restauranter i JoNoe på Grunerløkka og Vinderen.

Kjøkkensjefen bak sushibaren på Bambus i Kirkeveien er forøvrig også fra Fuji under Alex/Pat perioden. Jeg husker i farten ikke hva han heter. Han bruker briller.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Ja, bambus er faktisk helt ok.

R

Roysen

Gjest
Sitter og spiser paa Hanami. Desidert beste beliggenhet av noen restaurant i Oslo og sushi i saerklasse laget av japanere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Takk for den - er "stuck" i kveld og kommer ingen steder... - sulten...

R

Roysen

Gjest
Jeg lovte å skrive litt om Hanami i dag. Jeg har spist der to kvelder på rad nå. I går sammen med samboeren. Beliggenheten er helt fenomenal, men kan kanskje være litt vanskelig gå finne. Man må gå forbi Bølgen og Moi på Tjuvholmen på siden mot havet der uteserveringen er og gå langs vannkanten helt til man kommer ut på spissen. Her ligger Hanami med utsikt rett ut mot den åpne Oslofjorden. Her er det også uteservering. Når man kommer inn dørene finner man en sushibar og mange bord i to forskjellige avdelinger. Alt er veldig moderne, lyst og tiltalende innredet. Sushibaren er i typisk japansk stil av et helt stykke tre. I motsetning til hos Nodee og Alex Sushi sitter man dog litt lavere på vanlige stolder i stedet for på disse barkrakkene som de to andre nevnte benytter. Detter er mer behagelig.

Førsteinntrykket når man først finner restauranten, går inn dørene og setter seg ned ved baren er enormt bra.

Bak bardisken svinger det seg sushi kokker som er hentet inn fra alle verdens hjørner. Kjøkkensjefen er fra Zuma i London. De to som styrer bak sushibaren er en japansk dame som er hentet inn fra Nobu i Budapest og koreanske Lee som tidligere har jobbet på sushirestauranter i Dubai. Her jobber det også flere andre blant annet en nordmann jeg kjente igjen fra kjøkkenet på Alex Sushi. Kjøkkenet for varmretter og desserter er helt åent og ligger rett ved siden av sushi baren. Her har de blant annet det jeg tror må være Norges eneste retaurant med en ekte Robata grill hvor vi fikk servert blant annet "Black Cod" og "Chicken Yakitori" fra som var helt utsøkt med den spesielle grillsmaken når noe er grullet over kull. Dessertsjefen skal visstnok ikke være på plass i kjøkkenet før etter jul. Hun er samboeren til kjøkkensjefen og kommer også fra Zuma i London. I følge flere jeg har snakket med vil hun kanskje bli selve krontappen og er ansett som en av Europas aller beste dessertkokker. Hun har visstnok vært på Manami og satt sammen dagens dessertmeny som er en noe forenklet versjon som de skulle klare å håndtere på egen hånd inntil hun er på plass.

Menyen er stor og variert med mange spennende kombinasjoner. Det man først merker seg er kanskje at de serverer frisk wasabi som er nyrevet for hver servering. I tillegg har de et særdeles stort utvalg av sauser de kan kombinere inn i rettene sine som nok er noe som de andre sushi restaurantene i Norge ligger litt etter med. Dog manglet menyen de to valgene som jeg nok tror er de mest valgte fra Nodee og Pat (kombinasjoner av sushi og maki) og en slags omakasse eller degustacion. Dette er det dog ikke noe problem å bestille utenom menyen.

Vi ble servert en lett grillet laksesashimi med ikura (lakserogn) salat og en basilikum- og eple- saus. Dette utsøkt. Tempura av sjøkreps med trøffel- og soya- saus likeså. Det eneste lille jeg har å bemerke på det de serverte var at jeg ikke syntes deres otoro var så fettmarmorert som jeg vanligvis får av Pat på Nodee. Manami har heldigvis både Maguro og Otoro fra oppdretts Bluefin Tuna. Dette er jo noe Alex Sushi og også Nodee i en periode tidligere sluttet å servere som en følge av press fra Greenpeace fordi den ville Bluefin Tunaen er utrydningstruet. Noen råvarer glimret også med sitt fravær på menyen. Dette kan vel kanskje endre seg og er delvis sesongbetonet, men jeg savnet Ankimo, Abalone, Ika, Aji, Bonito og Saba på menyen. Til gjengjeld hadde de fantastiske hovedretter i hummer med foie gras og uni i tillegg til en utsøkt Wagyu siroloin. Wagyu kunne forøvrig også bestilles som Nigiri.

Sjokoladefontanten med melkeis var en høydare.

Bon Apetite

Topp Bunn