Sus/ulyd

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Antall liker
0
Hei.
Har et merkelig problem som jeg ikke skjønner grunnen til. Når jeg slår av anlegget etter en lytteøkt så slår jeg alltid av effekt forsterkeren til slutt. Da oppstår det en suse lyd i begge kanaler lik en dårlig tunet radio kanal. Lyden er ikke der når alle komponenter er tilkoblet(spiller og pre amp og eff. forst).

Noen forklaring?

Mvh. Theo.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Effektforsterkeren skal alltid slås på sist, og av først.

Grunnen til dette er at hvis noen av de andre komponentene finner på noen sprell i det du slår de av og på, så skal ikke dette forsterkes og sendes til høytalerne.

Mvh
OMF

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Antall liker
0
Hei.

Ja rekkefølge på/av er ok, den regelen følger jeg alltid. Men spørsmålet er suse lyden..

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Mulig Hegel'en plukker opp signal/støy på de ubrukte RCA inngangene (regner med du kjører fullbalansert mellom pre og effekt)? Dette forsterkes og leveres til høyttalerne....

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Mulig Hegel'en plukker opp signal/støy på de ubrukte RCA inngangene (regner med du kjører fullbalansert mellom pre og effekt)? Dette forsterkes og leveres til høyttalerne....

mvh
Dersom jeg oppfatter deg riktig så oppstår suset når forforsterker er slått av mens effektforsterkeren er slått på?

I tilfellet så kan det være lyden av EMI/RFI støy, herunder evt. støy som plukkes opp av RCA inngangen (uten at jeg vet noe om hvordan denne er implementert) + litt støy fra termineringsmotstandene på inngangen til efekttrinnet du hører. Litt avhengig av hvor godt skjermede kaber du bruker.

mvh
KJ

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Antall liker
0
Hei.

Takk for svar. Susen er der kun når effekt forst er på og alt annet slått av ja. Kjører fullbalansert , så rca inngangene står ubrukte. Dermed er vel det forklaringen. Slik jeg forstår det er vel dette normalt, og ingenting å bekymre seg over?

Mvh. Theo

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Hei.

Takk for svar. Susen er der kun når effekt forst er på og alt annet slått av ja. Kjører fullbalansert , så rca inngangene står ubrukte. Dermed er vel det forklaringen. Slik jeg forstår det er vel dette normalt, og ingenting å bekymre seg over?

Mvh. Theo
Det er normalt, og normalt sett lite å bekymre seg over. Bare husk å endre rutinene ved av-/påslag av husalteret: effektrinnet skal på sist og av først.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Grunnen til dette er at hvis noen av de andre komponentene finner på noen sprell i det du slår de av og på, så skal ikke dette forsterkes og sendes til høytalerne.

Mvh
OMF
Slike sprell skal ikke forsterkere finne på. Ikke om de er riktig designet.

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
221
Dette med sus/ulyd i effektforsterkere når de er slått av er ikke et ukjent fenomen. Årsaken finner vi i at forsterkeren blir ustabil når driftsspenningene er ferd med å bli borte, slik at forsterkeren oscillerer og "lever sitt eget liv". Hvis nivået ikke er kraftig og innholdet av ultralyd er under kontroll, er slik ustabilitet ikke noe problem. Kanskje heller tvert imot, ustabiliteten sørger for økt strømtrekk og derved raskere utlading av strømforsyningen.

De fleste effektforsterkere har denne effekten, men siden de fleste forsterkere også har et relé i utgangen er det sjelden å høre dette.

Men dere skrur da vel ikke av utstyret? Forsterkere skal stå på! Det øker levetiden. ;D

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
221
Det er absolutt feil!
Heisan, en bombastiker! Så la meg presisere (siden du har bilde av en rørforsterker). Moderne elektronikk uten bevegelige deler bør stå på hele tiden. Dette gjelder ikke utstyr med glødelamper, rør, motorer, fancy display etc.

Mitt hifi- og hjemmekinoutstyr slås kun av noen jeg er på sommerferie. Men så har jeg ikke rørforsterkere eller utstyr som drar sinnsykt mye effekt i tomgang.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvorfor slå av i ferien? Det kunne joe virkelig forlenget levetiden på anlegget ditt om det hatt stått på i ferien også.
Rør er kun min hobby og jeg er inderlig klar over at selve rørene har begrenset levetid. Mye ahvhengig av driftstiden. Det samme gjelder faktisk alle slags komponenter. Bare sjekk produsentenes data.

Topp Bunn