Surroundreceiver til 3.1-system med Hegel H300 til Rubicon 8

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Antall liker
73
Overskriften sier vel det meste. Jeg trenger en surroundreceiver til et 3.1-system. Fra før har jeg Hegel H300 som fortsatt skal brukes direkte til å spille musikk, og via pre-out på surroundreceiveren fungere som en effektforsterker for Rubicon 8. I tillegg er det en senter og en sub inne i bildet.

Jeg vil ha 4K-støtte i HDMI-en. 3-5 HDMI-enheter bør støttes. Ting som Airplay/Spotify Connect er fint, men egentlig uviktig. Jeg kommer aldri til å overstige 5(.1) kanaler, så disse 9.2-receiverne virker overkill. Hva slags surroundreceiver anbefales? Ting å tenke på? Og hvilke kabler anbefales fra pre-out til H300-en? Helst ingen snake oil.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.349
Torget vurderinger
1
Mulig jeg feiltolker deg, men jeg får inntrykk av at det er en receiver i ganske moderat prisklasse du er ute etter?

Selv om du greier deg med en 5.1-receiver, vil det i praksis bli en 7.1-receiver likevel hvis du skal få med pre-out.

Denon AVR-X3100W og Yamaha RX-V777 er modeller som peker seg ut, og ligger rundt 6-7k. Begge er forresten forventet å bli erstattet av nye modeller i løpet av kort tid.

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Antall liker
73
Mulig jeg feiltolker deg, men jeg får inntrykk av at det er en receiver i ganske moderat prisklasse du er ute etter?
Jeg vil ha en mest mulig riktig løsning som står i stil med nevnte komponenter. F.eks. hvorfor skulle jeg trenge Marantz SR7009 over SR5009 - jeg kan ikke helt se svaret, og etterlyser dermed synspunkter. Samtidig virker det kanskje ikke verdt det å investere for mye i en receiver siden produsentene tydeligvis kommer med nye modellserier hvert bidige år ...

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.349
Torget vurderinger
1
Hvis du er ute etter en AV-receiver som har lydmessig kvalitet på nivå med en Hegel H300 har du en enorm utfordring. Da er det flaggskipreceiverne, eventuelt separate komponenter du må snuse på.
På en annen side er det vanlig at de som velger en løsning med "påhengssurround" (receiver i kombinasjon med stereoforsterker med HT-bypass) gjør det fordi de har større krav til lyd i stereo enn i surround.

Sist redigert:

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Antall liker
73
Hvis du er ute etter en AV-receiver som har lydmessig kvalitet på nivå med en Hegel H300 har du en enorm utfordring. Da er det flaggskipreceiverne, eventuelt separate komponenter du må snuse på.
På en annen side er det vanlig at de som velger en løsning med "påhengssurround" (receiver i kombinasjon med stereoforsterker med HT-bypass) gjør det fordi de har større krav til lyd i stereo enn i surround.
Du har rett i at det er stereo jeg prioriterer. Jeg vil ikke ha mer enn det jeg trenger i denne surroundreceiveren, men samtidig vil jeg ikke ha en som ikke står i stil med de øvrige komponentene i det hele tatt. Yamaha-en du nevner ser svært prisgunstig ut. Samtidig ser jeg at Yamaha har betydelig dyrere modeller. Bortsett fra antall kanaler og utgangseffekt - hva går jeg glipp av?

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Jeg har Hegel H300 og høyttalere fra Sonus Faber kombinert med en Pioneer SC LX 75 som gjør jobben med senter og bak. Pioneeren har etpar år bak seg men syns helt klart man bør ha såpass forsterker for å matche fronten.
Belyser kanskje ikke valget ditt så mye bortsett fra å gjenta at her må det brukes kroner men..

Topp Bunn