surround - hdmi og sacd

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Dette er ikke mitt sterke felt.. noen som kan svare ? :

Jeg bistår en bekjent med kjøp av surround-anlegg, har kjøpt en glimrende pakke bestående av epos-høyttalere og Yamaha elektronikk, til saken:

Jeg mener at sacd og muligens også dvd-audio ikke kan overføres via hdmi kabelen... selgeren påstår til vedkommende at det kan det...

Jeg tviler sterkt på det, da det er snakk om hdmi 1.0 på disse produktene?

Jan Terje

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hvis han allerede har handlet er det vel egentlig bare å prøve? Mange av de helt nyeste modellene i markedet har denne muligheten. Men, som du nevner, skal vel egentlig opp i HDMI 1.1 for at lyd skal overføres.

TEST!

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Antall liker
44
Dvd audio tror jeg skal funke, men sacd virker ikke før på versjon 2.0 tror jeg.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Ja, filmlyden kan overføres, jeg prater om audioformater.

Blir vanskelig å prøve, da han ikke har fått alt utstyret hjem enda, men hvis ingen vet sikkert så får man vel bare vente i spenning..

JT

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Dette er ikke mitt sterke felt.. noen som kan svare ? :

Jeg bistår en bekjent med kjøp av surround-anlegg, har kjøpt en glimrende pakke bestående av epos-høyttalere og Yamaha elektronikk, til saken:

Jeg mener at sacd og muligens også dvd-audio ikke kan overføres via hdmi kabelen... selgeren påstår til vedkommende at det kan det...

Jeg tviler sterkt på det, da det er snakk om hdmi 1.0 på disse produktene?

Jan Terje

Hei,

Tror nok du er på riktig spor her når det gjelder sacd.

På min denon a1xv så er sacd overført enten via analog i 5.1 eller firewire (1394).
Den har i tillegg hdmi men mente at det kun var for å overføre lyd i "surround" eller stereo.

Kunne nok søkt og funnet ut av dette på nettet, jeg er ikke helt skråsikker selv.

Mvh
Geir :)

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Spørs nok det ja!

Det gjelder Yamaha dvd s2500 og rxv 2600.

JT

T

Thomas1

Gjest
HDMI brukes på dvd audio og film. SACD er analogt, men Pioneer bruker i tillegg I.link til SACD

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.597
Torget vurderinger
2
Den offisielle standarden for SACD er Firewire (IEEE1394), men det er mange fabrikanter benytter egne løsninger for å overføre SACD digitalt.

I-Link er forøvrig basert på Firewire.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Se der ja!! Det er ilink som gjelder - takker og bukker.

Føler meg forøvrig beæret over å få svar fra Høvdingen ;D

Jan Terje

Topp Bunn