surround front høgde og back høgde.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hvor mye høyttaler trenger man egentlig for de kanalene? Tenker å kanskje gå for aktive til de kanalene isteden for passive. Et ekstra trinn og høyttalere koster uansett en del kroner. Noen som kjenner til noen ok aktive som kan brukes? Skal spille med Klipsch rf 7, RC7 og rs7

Mangler trinn til surround back også, og dama har okkupert Høyttalerene jeg skulle ha, så vurderer aktive der også. Noen tanker rundt dette?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.740
Sted
Sølvbyen
Jeg tror helt sikkert aktive høyttalere er en god idè hvis man finner noen som matcher klangmessig, og hvis man har mulighet til å kjøre balansert signalkabling.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ballensert ja. Vil nok få front og surround til å låte likt. Tanken min er å ha resten av kanalene like og da bruke aktive der. 6 stk av samme sort.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.740
Sted
Sølvbyen
Høres knall ut det, like høyttalere rundt hele hadde sikkert vært det optimale sammen med et subbass system. Men gode aktive høyttalere er jo ikke gratis det heller.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Og her er det spørsmålet mitt kommer inn. Hvor gode trenger desse å være? De skal vel gjengi fra ca 120hz og oppover. Finner et par stykker til 1500kr stk. Som spiller fra 68hz til 18000hz og klarer 107db.

Lurer litt på å prøve den veien her... tenke tenke

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Jeg har prøvd ut surround front i høyde kanaler samme bak også , med passive høyttalere. Men vil ikke si jeg fikk så mere ut av film lyden at det gjorde noe , men nå er dette en stund siden. Har også fått gleden av og høre atmos det var fett. Men nå er jo denne prosessoren din av en helt anen kvalitet , men om du skal gå for passive eller aktive må bli opp til deg og din lommebok. Og når det kommer til vor mye høyttaler du skal bruke , så synes jeg det bør være litt størrelse på di , jeg bruker jo bok høyttaler til surround høyttalere.

Mvh Imagine

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.740
Sted
Sølvbyen
Jeg kan godt mene noe, hvis det er greit med synsing uten særlig kunnskap :)

Jeg syns 1500,- pr. stykk for en høyttaler som også skal inneholde et par forsterkermoduler høres urovekkende billig ut, med tanke på at det skal dekke et kabinett og elementer også, i tillegg til å gi de som produserer og selger dem en fortjeneste. Jeg tenker også at de burde gå lavere enn 68 Hz, og særlig hvis det er -3db punktet.

Jeg ville heller hatt få høyttalere av akseptabelt god kvalitet enn mange høyttalere med middelmådig til dårlig kvalitet. Mine fordommer tvinger meg til å tro at en aktiv høyttaler til 1500,- neppe er det helt store kvalitetsmessig.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Man deler jo bort det meste under 80hz. Har sett på et par andre enn de jeg nevnte først.

Et par JBL med -3db ved 48hz.

Er fristet til å teste med 2 først. Funker ikke det så har jeg fine pc høyttalere. 1500 er uten Mons forresten.

Spør da jeg ikke har anelse på hva som skal ut av lyd på høgde og vidde kanaler.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.740
Sted
Sølvbyen
Er det bankers, at man alltid deler ved 80Hz? Ville uansett likt å vite hvor de begynner å rulle av, men som deg vet heller ikke jeg hvor mye lyd som er styrt til disse kanalene. Kan jo tenkes det vil funke helt ypperlig.

Men de JBL'ene høres ut som et mye mer langsiktig og kvalitetsmessig bedre valg. Ville nok gått for dem selv, hvis det var innen rekkevidde økonomisk.

Topp Bunn