surr med surround

fazergutt

Medlem
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Lurer på hvilken "modus" som gir den beste lyden..
Jeg har følgede valg; Dolby Digital, DTS, DTS ES.
Noen som kan rangere disse og hva er egentlig forsjellen?
Har sett på filmen "BLADE TRINITY" at dts es, gir 6.1 lyd,men jeg har ikke senter bak, gir det da noen forsjell på lyden kontra "vanlig dolby digital evnt. dts?

Noen som vet??

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Persomlig foretrekker jeg dts lyden, dts es er en videreføring av dts, med en ekstra kanal bak, er vel ment å gi et mer nøyaktig lydbilde bak, men du kommer fryktelig langt uten senter bak om man bruker tid på å sette opp rundtomkring anlegget riktig. Pass på å ha samme lydtrykk i alle kanalene, er stor forskjell på bra og dårlig innstilt.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
DTS er mye bedre enn Dolby Digital, så hvis du skal se en film som har DTS lyd bør du velge det.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
DTS framfor DD, absolutt!
DTS ES framfor DTS dersom du har center bak.
Men normalt har du vel ikke noe valg, enten er det vel DTS ES eller så er det vel DTS som er tilgjengelig.

fazergutt

Medlem
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Takker og Bukker
Men jeg må forsatt bruke den dolby d kabelen???
Dvd spiller har noe som ser ut som pre out på alle kanaler, er det bedre og koble til alle disse til amp? eller er d dn ene "phono" dolby d kabelen som gjelder???

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
DTS er mye bedre enn Dolby Digital, så hvis du skal se en film som har DTS lyd bør du velge det.
Det kommer litt an på mastringen av de to lydsporene også.  Det er ofte noe mer dynamikk i DTS-sporet, men det betyr også at på enkelte anlegg med små høyttalere så kan faktisk Dolby Digital låte bedre enn DTS.  Dette er noe jeg har opplevd selv med bl.a. "The Gladiator".  Her synes jeg DTS-sporet KREVER at alle høyttalerne har mye dynamisk headroom (altså en viss evne til å flytte luft i sitt lineære område).

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Har du en surroundreceiver av litt kvalitet, så kjører du kun en digitalkabel til surroundreceiveren.  Denne har ofte mye bedre dekodingskretser og prosesseringskretsløp enn det som er innebygget i DVD-spilleren.  Den analoge multikanalsutgangen benytter du kun for signaler som receiveren ikke kan dekode (gjerne multikanal SACD og DVD-Audio).

DTS ES håndteres av surroundreceiveren, og har du ikke en bakre senter, så mikses den pent sammen med de to bakre kanalene i surroundreceiveren.

Hva slags utstyr har du i anlegget, fazergutt?

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Takker og Bukker
Men jeg må forsatt bruke den dolby d kabelen???
Dvd spiller har noe som ser ut som pre out på alle kanaler, er det bedre og koble til alle disse til amp? eller er d dn ene "phono" dolby d kabelen som gjelder???
Hæææ? Dolby D kabel?? Tror du har misforstått noe her, en digitalkabel er en digitalkabel, og har ingenting med formatet du skal bruke å gjøre ;) Pre out på dvd spilleren brukes hvis du vil benytte de innebygde dac`ene i dvd spilleren, istedet for å kjøre signalet digitalt via coax eller optisk digitalkabel til recieveren og bruke dac`ene i den som jeg normalt vil anbefale.
Du kan kjøre alle formater via digitalkabel, DTS, DD osv...

Anbefaler deg å gå inn på norges største hjemmekinoforum www.avforum.no så finner du nok svar på alt du lurer på + mye mer ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
DTS er i teorien mye bedre enn DD, men om man i praksis alltid klarer å høre dette kan nok diskuteres. Ofte er det lagt inn så mange lydspor og ekstramateriale på platene at lydsporene ikke blir utnyttet til sitt fulle potensiale pga plassmangel.

Ofte oppleves utgangsnivået høyere på DTS enn DD, og LF-kanalen er mikset høyere i forhold til resten av kanalene enn på DD.

Som Roffe påpeker kan det også være litt individuelle forskjeller på hvilket system som låter best. Kan variere fra anlegg til anlegg og fra film til film.

Topp Bunn