Høyttalere Super Tweeter virker de?

Supersound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2011
Antall liker
15
Kan ikke se at noen har tatt opp dette med å sette inn super tweetere i anlegget sitt.
I følge noen så skal det være et løft å sette inn dette med frekvens opp til 100kHz. Altså mye høyere enn vi dødlige kan høre.
Da skal en få et luftigere og bedre fokusert lydbildet. De skal som sagt supplere de diskantene som er på hoved høytalerne og da ta over i toppen av frekvensen på de diskantene du allerede har og opp til ca 100kHz.
Prisen på slikt har jeg sett fra ca 6k til ca 40k.
Er det noen som har erfaringer med dette og kan gi tilbakemelding. Hadde vært fint om noen også hadde produsenter og si hvem som er best og da hvorfor.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.277
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har hatt mange super tweetere i mine systemer med godt resultat, bla annet Tannoy sine

mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde en periode Tannoy st-200 til noen Tannoy HT. Solgte supertweeterene. Om jeg virkelig la godviljen til hadde de en bitteliten virkning, men jeg er usikker. Solgte de. Mener jeg rattet de inn til å virke fra ca 14khz og opp (eller var det 16?).

Supersound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2011
Antall liker
15
Hei motoren, du sier du har hatt mange super diskanter i systemet ditt. Har du ent opp med et par du syntes er best? Hva er det i så fall? Hvilken type høyttalere mener du super diskant er egnet for? Eller passer det for alle?
Det er mye en ikke kan forklare men at vi hører noe som helst i det sjiktet en super diskant kjører er merkelig. Ser at de fleste er bånd diskanter. Noen grund til det mon tro?
Det er vel flere her som har noen meninger om dette? Juks eller faktisk en opptur i anlegget.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
En av de største utfordringene innen høyttalerkonstruksjon er å få til balansen mellom riktig delefrekvens, sammenhengende spredning osv. Å unngå deling i området 2000-7000Hz er essensielt med mindre man har en punktkilde. Det er fortsatt gunstig for punktkilder, spesielt om filtrene er bratte. Det eneste unntaket er om man har førsteordens filtre eller filtre med tilsvarende karakteristikk.

Uansett, et helt essensielt balansepunkt er at man må gi diskanten kapasitet nedover, og samtidig forsøke å opprettholde spredningen oppover. Man aksepterer gjerne et mindre kompromiss i kapasiteten, dytter delefrekvensen så høyt man føler man kan, og aksepterer et visst avvik i spredningen oppover. Noen konstruksjoner har til og med et veldig stort avvik i spredningen oppover.

Dette avviket i toppen er rett og slett at diskanten sprer lyden mye dårligere ved høye frekvenser enn ved lave. Fra å være omtrent rundstrålende ved 2kHz går mange diskanter over til mindre enn 30 grader spredning i toppen. Dette påvirker hvor mye lyd som reflekteres via rommet, og 80% (i snitt) av lyden vi hører er reflektert lyd. Dersom lyden i toppen spres langt dårligere vil den også utgjøre en vesentlig mindre andel av lyden som reflekteres tilbake fra rommet. Dette er altså problemet man kan gjøre noe med ved hjelp av en såkalt supertweeter.

Begrepet supertweeter stammer egentlig fra hornverdenen der man benyttet veldig små horn, rene diffraksjonsspalter eller såkalte bullet-tweetere som diskanter, delt høyt i frekvens, på grunn av at deres mindre stråleflate ga et sårt tiltrengt tilskudd til spredningen i toppen for et større horn som da gjerne har betydelige problemer med spredningen oppover i frekvens. Begrepet er i bruk også til rene domediskanter, bånd og alt mulig som egentlig har som oppgave å gi en "fill in"-funksjon i toppen.

Det reklameres ofte med at supertweetere går til 40-50-70-100kHz, men det i seg selv er totalt uinteressant. Vi kan gjerne gå inn i en diskusjon om hvorvidt dette rent teoretisk skulle være av viktighet, men vi må ikke glemme at alt spilles inn ved hjelp av mikrofoner, og de fleste mikrofoner som benyttes til musikk har ikke særlig mye mer båndbredde enn til 14kHz i toppen. Det finnes målemikrofoner som går til over 100kHz, men slikt brukes ikke for musikkinnspilling. Der er det helt andre egenskaper man er ute etter.

Men det som gjør at en diskant kan gå til for eksempel 100kHz er kombinasjonen av 3 ting (om vi ser for oss at dette er en dome). Det ene er at den er laget av et hardt materiale, noe som også gir den bedre spredning. Den andre er at profilen på domen ikke er for flat, noe som også gir bedre spredning. Den siste er at domen er liten, noe som også gir bedre spredning. Med andre ord, alle de parametrene som muliggjør at man kan fortelle verden at "denne her går til 100kHz" er parametre som gir den langt bedre spredning ved 10-20kHz enn en vanlig diskant gjør.

Når slike diskanter deles til høyttalerens diskant er det ikke uvanlig at folk setter delefrekvensen til for eksempel 15kHz. Med et 1. ordens filter betyr det at den er på -3dB ved 15kHz, og -6dB-punktet havner under 9kHz. Så selv om de fleste ikke hører særlig mye, og heller ikke innspillinger inneholder særlig mye ved 15kHz, så påvirker slike diskanter spredningen et godt stykke videre nedover. Jeg har også sett eksempler på deling av supertweetere helt nede i 6kHz med 1. ordens filter. Da er -6dB-punktet så lavt som 3,5kHz. Det er mange vanlige diskanter med 2. ordens filter som har sitt -6dB punkt nettopp ved 3,5kHz. Det blir helt feil å snakke om hørbare effekter over 20kHz når det faktisk skjer betydelige både målbare og hørbare, og ikke minst logiske forandringer, langt under 15kHz.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.277
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hei motoren, du sier du har hatt mange super diskanter i systemet ditt. Har du ent opp med et par du syntes er best? Hva er det i så fall? Hvilken type høyttalere mener du super diskant er egnet for? Eller passer det for alle?
Det er mye en ikke kan forklare men at vi hører noe som helst i det sjiktet en super diskant kjører er merkelig. Ser at de fleste er bånd diskanter. Noen grund til det mon tro?
Det er vel flere her som har noen meninger om dette? Juks eller faktisk en opptur i anlegget.
Jeg var best fornøyd med Tannoy sine tweetere og det tilfører mye synes jeg, alt blir bedre og skikkelig detaljert i toppen og høyttalerne forsvinner totalt :)

mvh

Tannoy-ST200-Supertweeter.gif

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.985
Jeg bruker i dag Tannoy ST-50 i kombinasjon med Gamut L3 høyttalere. Det skal sies at Scan Speak soft dome diskantene i Gamut går opp til ca 55KHz, som er svært bra. Superdiskantene gir en strek bedre overtonetextur og «fysisk nærværhet» på stemmer og instrumenter, men vi snakker marginaler her.

Superdiskantene hadde en klart mer merkbar effekt på mine tidligere Infinity høyttalere som hadde en øvre båndbredde på 25KHz. Der var de et must :)

Så svaret er: det kommer an på høyttalerne dine, må bare prøves.

Jeg bruker i dag den høyeste delefrekvensen som er 18KHz. Jeg har også byttet ut standardkabelen i kopper som medfulgte med rent flatsølv. Det hørtes gjennom litt mer luftighet/vektløshet i gjengivelsen.

H

Hifibasillen

Gjest
Av nysgjerrighet blir dome og bånd diskant sammen regnet som en supertweeter? utdrag fra produsenten Dynavoice da jeg selv hadde DF-8:

"To reproduce the details in the high frequency tones we have placed a soft dome tweeter and a ribbon tweeter in the top. Together they harmonize perfectly and reaches up to 32 kHz."

Supersound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2011
Antall liker
15
Mye bra info her. Diskanten på mine høttalere går opp til 46Khz så da er vel en super diskant totalt unødvendig.
Etter å ha tenkt litt så må vel også plasering av diskanten bli noe vanskelig. Er ikke alle høttalere som er flate på toppen. Så da må en prøve mye før en finner ideal plassering. (Hvis den finnes)

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.561
Sted
Langesund
Er vel en over her som har sagt det viktigste rundt dette med superdiskanter. Prøv og les og forstå.
Har hørt flere og alle uten unntak tilfører langt ned i diskantområdet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.835
Sted
Holmestrand
Vi har ører. De er spesialinnrettet for å detektere minimale trykkforandringer i lufta. Det vi kaller lyd. Mine stopper å fortelle meg noe langt unna 20kHz.
Hvilket organ er det hos dere som oppfatter ting i området 20-30-40 og sågar nærmere 50 kHz?!
Håper å lære noe, frykter en ledningsdiskusjonlignende batalje...
🙂

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har høyrt ein del "super"-diskantar, og opplevde dei som eit pluss, både når det gjeld oppløysing og romoppleving. Men det vart aldri til at eg spanderte dei pengane som skulle til. Trur elles at dette naturlegvis er viktigare når ein er ung og skarphøyrd enn når ein kjem opp i 60-åra.
Mine favorittar var Sequerra og Tannoy. Men det er mykje anna kjekt, som banddiskantar frå Decca og Magnepan, utan at dei er "super" (altså har vesentleg frekvensgang godt over 20 kHz)
Rundstråling er kanskje ei løysing som aktualiserer superfrekvensgang, eller kanskje slett ikkje. Eg er for tida veldig oppteken av rundstrålarar (naturleg nok, kanskje, når ein har mbl 101 ståande i stova) og skulle ønske det var fleire alternativ å samanlikne med. Det er noko forbaska korrekt som skjer med musikken via rundstråling (ikkje på alle opptak, og ikkje i alle høgtalarplasseringar, rett nok), kanskje spesielt i diskanten. På ønskelista mi står også å få lytta til høgtalarar med plasmadiskant, som alle skryter av. Desse er rundstrålande av natur, har eg forstått. Skulle hatt ein tråd om dette, men det er vel ikkje så mange som har erfaring med rundstråling?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Vi har ører. De er spesialinnrettet for å detektere minimale trykkforandringer i lufta. Det vi kaller lyd. Mine stopper å fortelle meg noe langt unna 20kHz.
Hvilket organ er det hos dere som oppfatter ting i området 20-30-40 og sågar nærmere 50 kHz?!
Håper å lære noe, frykter en ledningsdiskusjonlignende batalje...
[emoji846]
Leste du innlegg nr 6?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Eg har høyrt ein del "super"-diskantar, og opplevde dei som eit pluss, både når det gjeld oppløysing og romoppleving. Men det vart aldri til at eg spanderte dei pengane som skulle til. Trur elles at dette naturlegvis er viktigare når ein er ung og skarphøyrd enn når ein kjem opp i 60-åra.
Mine favorittar var Sequerra og Tannoy. Men det er mykje anna kjekt, som banddiskantar frå Decca og Magnepan, utan at dei er "super" (altså har vesentleg frekvensgang godt over 20 kHz)
Rundstråling er kanskje ei løysing som aktualiserer superfrekvensgang, eller kanskje slett ikkje. Eg er for tida veldig oppteken av rundstrålarar (naturleg nok, kanskje, når ein har mbl 101 ståande i stova) og skulle ønske det var fleire alternativ å samanlikne med. Det er noko forbaska korrekt som skjer med musikken via rundstråling (ikkje på alle opptak, og ikkje i alle høgtalarplasseringar, rett nok), kanskje spesielt i diskanten. På ønskelista mi står også å få lytta til høgtalarar med plasmadiskant, som alle skryter av. Desse er rundstrålande av natur, har eg forstått. Skulle hatt ein tråd om dette, men det er vel ikkje så mange som har erfaring med rundstråling?
En rundstråler som ikke har veldig begrenset vertikal spredning trenger ikke supertweeter.

De plasma jeg personlig kjenner til er hornladede.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Stemmer det at godt nivå og frekvens oppover er med å påvirke hvordan vi opplever hele frekvensregisteret på en høyttaler?

Georgb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2018
Antall liker
828
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
En ting som snickers-is ikke nevnte men som jeg synes er verdt å nevne foruten spredningskarakteristikken til supertweetere er at du unngår problemer med intermodulasjonsforvrenging dersom du på død og liv skal spille hi-res.

De fleste gode/ok diskanter holder seg greit opp til 22/24KHz som blir høyeste frekvens med 44.1/48KHz sampling men dersom du ønsker å bruke musikk med 192KHz sampling samt at du har forsterker og DAC som håndterer dette (mange forsterkere som ikke liker 70-80-90KHz ultrasoniske signaler) så kan det ende med at oppbrytning i diskanten påvirker det hørbare området. I motsetning til spredningskarakteristikk er dette en veldig "what if?" tilnærming og jeg tviler sterkt på at de fleste som vurderer supertweetere har store problemer med IMD på sine nåværende høyttalere, så jeg snakker bare rent teoretisk. Snickers-is sin forklaring er nok det jeg ville referert til hvis noen likte lyden av supertweetere.

Topp Bunn