Mat, drikke og røyk Sunt/usunt?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Hva som er sunt å spise/drikke og hva som er usunt virker til å skifte hver eneste uke:
Er kaffe sunt eller er det ikke? Kan det være så utrolig mange svar på dette?

USUNT
"Er du storspiser av ferdigstekt pommes frites, enkelte potetgullprodukter, enkelte typer kjeks og knekkebrød, kan det være sunt å legge om matvanene. For undersøkelser i flere land viser at disse inneholder mest akrylamid. Men stoffet er også påvist i mindre mengder i kaffe, brød, lompe og andre stekte matvarer."
Denne maten inneholder kreftfremkallende stoffer
Dagbladet - nyheter

SUNT
"Kaffe er ikke bare varmt og godt, det er også veldig sunt. Forskere har de siste tiårene studert kaffens egenskaper på en rekke helsemarkører, og resultatene viser at kaffe trolig er en av de sunneste drikkene."
7 gode grunner til å drikke kaffe - Fitnessbloggen
Kaffe er sunt - vi lover | forskning.no
Kaffe hylles som super-sunt! - Helse og medisin - VG

BEGGE DELER?
Dagbladet - nyheter
Kaffe - sunt eller usunt? - Aftenposten
Kaffe - både sunt og usunt | Frisk som en fisk

Blir det her som det meste annet, alt med måte?
Det samme skjer med annen mat/drikke. Har du eksempler på mat/drikke som skifter på å være sunt?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.406
Bare å kjøpe Blabladet jevnlig.

S

Syncrolux

Gjest
Poteter og brød er typiske eksempler på hva man ikke må finne på å spise, og så et kvarter senere er det sunnheten sjøl.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Så lenge du spiser potetene rå er du på trygg grunn :)
Er vel en del av stoffene som blir dannet ved oppvarming /brenning som muligens kan være uheldig i for store mengder. Grillmat er vistnok den store stygge ulven i denne sammenhengen, men siden vi Nordmenn har kort grillsesong er det ikke så stor fare, men det var vel noen som var fremme i media i fjor i forhold til at vi utvider den typiske grillsesongen og samtidig griller oftere.

S

Syncrolux

Gjest
I for store mengder er all mat uheldig... for da blir man tjukk og feit, uansett hva man spiser.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.406
Så lenge du spiser potetene rå er du på trygg grunn :)
Kalde holder vel ganske lenge...

Potetforbruket i Norge er forresten halvert på ca 10 år eller hva det er, og nesten halvparten går til snacks. Nordmenn har ikke lengre poteter som grunnstammen i enhver middag. Byttet ut med pasta, andre grønnsaker etc og lavkarbofolket spiser heller ikke poteter i særlig grad, og de har det blitt en del av. Fjernet fra de offiselle "fem om dagen" er den også. I det hele går det ikke helt veien for poteten.

Men snart kommer de norske nypotetene, da driter i alle fall jeg tynt i om det er sunt eller ikke...

Sist redigert:

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
I for store mengder er all mat uheldig... for da blir man tjukk og feit, uansett hva man spiser.
Er faktisk ganske mange eksempler på folk som spiser utelukkende stivelse/søt frukt i overflod som ikke blir feite av det. Av mer tradisjonelle kosthold etter denne modellen har man asiatiske, sørafrikanske og søramerikanske eksempler. Raw till 4 er en moderne modell som har vært økende i popularitet.

Har selv forsøkt dette i forskjellig grad og klarte ikke legge på meg med daglig overflod av mat.

S

Syncrolux

Gjest
Skal spise temmelig mange appelsiner for å komme over 2500 kcal om dagen....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Jeg tror ikke det er sundt å følge med på alt dette.

Snart er ikke brunost sundt en gang.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.651
Det er i hvert fall veldig usunt for mine omgivelser om jeg ikke får i meg nok kaffe om morran! ;)

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum

Brunosten har da aldri vært sunn?Ifølge Fedon kan man like godt smøre lys sjokolade på brødskiva. Lenge tilsatte man jern i osten slik at vi i hvert fall hadde en fordel av å spise brunost, men for noen år siden droppet produsentene dette tilskuddet. Tilbake står kun alle kumelkens ulemper: hjerte og karlidelser, demens, diabetes type II, kreft og global oppvarming.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884

Brunosten har da aldri vært sunn?Ifølge Fedon kan man like godt smøre lys sjokolade på brødskiva. Lenge tilsatte man jern i osten slik at vi i hvert fall hadde en fordel av å spise brunost, men for noen år siden droppet produsentene dette tilskuddet. Tilbake står kun alle kumelkens ulemper: hjerte og karlidelser, demens, diabetes type II, kreft og global oppvarming.
Fint! Hvis Fedon sier det fortsetter jeg å spise brunost.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
15.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ha et variert kosthold, så er det ikke så nøye hva du spiser.
I dag kjøpte jeg Troika, i morgen kjøper jeg Kvikk Lunsj og i helgen blir det 200grams Firkløver.

Bortsett fra det gir havet det beste matfatet for meg.
B

Topp Bunn