Sundazed Dylan.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg har akkurat investert i alle Dylan platene frem t.o.m. Blonde on Blonde på Sundazed 180gr. MONO.

http://www.sundazed.com/artists/dylan.html

Det er sånn Dylan på 60 tallet skal låte. Kan ikke ha stemmen i midten, gitaren til høyre og munnspillet til venstre :p. Et must for Dylan fans med platespiller. (Men det har vel alle som liker Dylan ;) )

Asbjørn

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Har Blonde on Blonde på sundazed, men kunne ønske de hadde gitt ut stereo-versjonen. Sundazed mono låter bedre enn stereo-utgaven jeg har hatt i mange år, men synes det blir litt kjedelig i mono. Og på Blonde on Blonde er det mange fler instrumenter enn gitaren og munnspillet til Bob.....
Hvis Sundazed er like sleipe som Classic gir de først ut mono mixen og etter en stund stereo-mixen. Classic har gjort det motsatte med en del skiver....

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Ja vi får se hva de finner på ;)

Asbjørn

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har full forståelse for at Asbjørn liker mono istedet for ping-pong stereo; liker selv best mine mono Beatles foran de stereo ditto. Likedan med endel jazz, men man er jo avhengig av at det låter stort nok, og ikke bare blir en liten prikk i midta. En mono pu hjelper jo, da Aro har ekstra armrør har jeg vurdert det.

Endel jazz er jo mastret i virkelig big mama mono da, med nesten larger than life skala på utøverne!

Mvh Vidar P

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg er også blitt litt lysten på en mono PU etter å ha hørt noen av de superinnspillingene fra slutten av 50-tallet til tidlig 60-tall miksa i mono. Det spiller så utolig livaktig og tilstedeværende.

Siden vi er inne på det kan jeg anbefale:

Cannonball Adderley-Somethin' Else
Getz/Gilberto-Getz/Gilberto
og fremfor noen er Getz/Byrd-Jazz samba utrolig bra IMO. Her har Stan fått den hellige ånd over seg, det er nå iallefall sikkert :D

Asbjørn

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan kanskje føye til "Soulville" / Ben Webster på den listen også.. nå kom den jo aldri i stereo såvidt jeg vet (?) men SpeakersCorner's eminente monoutgivelse låter så ufattelig bra at man glemmer alt annet. Så er jo også Webster i toppform såklart. Jazz Samba fikk en veldig god oppfølger også, som nå er å få på 180g fra Speakers Corner (tror jeg).

Jeg har de tre du snakker om i stereo-utgave, men synes de låter bra de også. Getz/Gilberto'en min er MoFi 200g, Jazz Samba fra et merke som het DCC Compact Classics (kjempebra gjenutgivelser!) og Adderley'en fra BlueNote's 180g-serie for noen få år siden.. presset på RTI. Sistnevnte er vel også utgitt på et annet selskap nå? Var det Speakers Corner eller Classic tro..?

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Tok en rask gjennomlytt på Dylan-platene fram til Blonde on Blonde:

Bob Dylan: Denne har en noe snodig stereomix. Vokal+munnspill i venstre kanal og gitar i høyre.

Freewheelin': Her er vokal i senter, gitar til høyre og munnspill til venstre.

Begge disse skivene er produsert av John Hammond og de har meget bra lyd, selv om mixen nok ville blitt gjort anderledes i dag. Tipper at Sundazed mono utgavene av disse låter bra.

The times they're A-changin': Her er vokal, munnspill og gitar i senter, men lyden er ikke så bra som på de to første. Hard "stål-aktig" lyd. Produsert av Tom Wilson.

Another side of BD: Samme som over, men behageligere lyd.

Subterranean Homesick Blues: Dylan er i senter. Resten av bandet greit mixet. Tom Wilson igjen.

Highway 61 Revisited: Samme som over, men produsert av Bob Johnston.

Blonde on Blonde: Samme som over. Låter for hardt, spesielt munnspillet.

Blonde on Blonde på Sundazed mono: Låter mye bedre. Munnspillet er som fløyel i forhold til den vanlige CBS-utgivelsen.

Generelt: De eldre pressingene av Dylan platene låter mye bedre enn de nyere (ofte Nice-Price utgaver). Jeg har en del Nice-Price skiver som jeg senere har fått tak i eldre utgaver av og i 10 av 10 tilfeller låter de gamle best. Gjelder generelt og ikke bare Dylan......

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.991
Vil bare nevne Dyland på hybrid SACD. Joda, det er stereo, men disse er mastert fenomenalt bra. Svært åpen, transparent og analog i lyden. Greg Calbi fra Sterling Sound har virkelig overgått seg selv med disse SACD'er.

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
FZ savner en stereoutgave av Blond on Blonde på Sundazed. Stereo-masteren til denne er desværre forsvunnet. Det kan tenkes at Sundazed, som det seriøse selskapet det er, ikke vil utgi noe som ikke er fra første generasjons mastertaper.
Har selv denne på stereo CD, Columbia Masterworks gull CD i boks fra 1993. Lyden er mildest talt tynn og kald i mine ører.
Bob har selv uttrykt at han var svært misfornøyd med MIKSINGEN av denne, og at han ikke hadde kontroll over dette arbeidet. M.a.o, her har nok Columbia vært inne og remixet et eller annet av kildemateriale.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
FZ savner en stereoutgave av Blond on Blonde på Sundazed. Stereo-masteren til denne er desværre forsvunnet. Det kan tenkes at Sundazed, som det seriøse selskapet det er, ikke vil utgi noe som ikke er fra første generasjons mastertaper.
Da får jeg klare meg med de to utgavene jeg har av Blonde on Blonde på vinyl. Sundazed-utgaven (mono) låter helt klart bedre, men tror alikevel jeg foretrekker CBS-utgaven (stereo). Forstår ikke helt den fasinasjonen mange har for mono-innspillinger, synes at et lydbilde fra vegg til vegg er helt klart å foretrekke enn en haug med instrumenter midt mellom høyttalerne.....

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg synes at Bob Irwin og Sundazed gjør en god jobb i å hente frem gamle perler fra sekstitallet. Kvaliteten kan variere, men på pris er de gode kjøp. Om jeg foretrekker mono- eller stereo-utgavene, vet jeg ikke. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg.

Jeg mener å huske å ha lest (korriger meg hvis jeg tar feil) at det var meningen at Classic Records skulle gi ut stereo-utgavene på nytt. Dette var samtidig med utgivelsen av SACD-ene, men at dette ble stoppet. Litt rart med tanke på at Classic Records gir ut Bootleg-serien. Muligens at Sony/Columbia Records ville ha godsakene for seg selv.

Topp Bunn