Suggesjon er kraftige saker...

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
En selverklært hardcore audiofil kar ved navn Bruno Putzeys har sendt en interessant mail til sjefsskeptikeren James Randi:

http://www.randi.org/jr/2006-01/010606netherlands.html#i9

Selv om han VET at "CD-børsten" det er snakk om er snake-oil, så kunne han likevel "høre" forbedringer.
Det anbefales å lese dette!
Mulig jeg misforstod historien, men hvordan "visste" han at det var snakeoil? Det er vel ikke akkurat noen bombe eller ukjent fenomen at rens av plater (cd eller vinyl) kan gi forbedringer i lydkvalitet. Har hørt det på begge medier, jeg ;D Det mest interresante med historien er jo faktisk at vedkommende som beretter den tar det for gitt at det var en form for suggesjon at han hørte forskjell. Vel,vel....

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Har børsten en antistatisk effekt vil den gi en kortvarig lydforbedring. Sådeså.

Mvh. RS

L

Lydtekniker

Gjest
Har børsten en antistatisk effekt vil den gi en kortvarig lydforbedring. Sådeså.

Mvh. RS
Hvorfor? Lys påvirkes ikke av antistatiske eller magnetiske felt.

K

knutinh

Gjest
Alle remedier har den psykologiske effekten som involverte personer ønsker den skal ha.

Bruk av kjæledyr på pasienter med kroniske smerter har en effekt målbar i prosentvis reduksjon i smertestillende. Jeg tror ingen påstår at dette skyldes spesielle "katte-energi-felt" eller månestråler (vel, noen gjør sikkert det også), men den mest nærliggende forklaringen er vel at hjernens oppfatning av virkeligheten og kroppen lar seg påvirke. Kanskje har også psykens tilstand noe å si for kroppens motstandsdyktighet og evne til å hele seg selv. Dette kan argumenteres for ved signalstoffer og hormoner og annet som jeg ikke forstår en pukk av.

Hvis man bevisst plukker ut bare de argumenter og forklaringer man ønsker så kan man forklare hva som helst med hva som helst.

-k

R

Ronny_D

Gjest
Hvorfor? Lys påvirkes ikke av antistatiske eller magnetiske felt.
OT:
Nei, men gassene lyset passerer er i forskjellig grad påvirkelig av magnetisme. Diamagnetiske O2 Paramagnetiske N2.

mroek

Medlem
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
0

Mvh. RS
Nåja. Det kan selvfølgelig ikke utelukkes, men det forutsetter at platen er statisk ladet i forkant, og videre at det faktisk påvirker laseren som leser platen på en slik måte at denne leser feil.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Har akkurat renset en CD-plate med Zalo. Nå har jeg en mye renere lyd. Det virker ut som lyden er glattere og glinser liksom mere. Smusset som jeg tidligere slet med er nå totalt fraværende ;)

Lf

L

Lydtekniker

Gjest
OT:
Nei, men gassene lyset passerer er i forskjellig grad påvirkelig av magnetisme. Diamagnetiske O2 Paramagnetiske N2.
Dersom laseren skulle lese "feil" bit, dvs. eventuelt en 0 istedenfor en 1, som følge av refraksjon eller noe slikt i luftmediet (noe som er høyst diskutabelt i denne sammenghengen) vil ikke dette kunne gi mindre diskant, dårligere romfølelse og alle disse andre luftige beskrivelsene en del sprer om seg med. I tillegg er det såpass mye feilkorreksjonsalgoritmer inne i bildet at et bit feil her og der er fullstendig neglisjerbart. CDer er utviklet med mulighet for feillesning i tankene.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har akkurat renset en CD-plate med Zalo. Nå har jeg en mye renere lyd. Det virker ut som lyden er glattere og glinser liksom mere. Smusset som jeg tidligere slet med er nå totalt fraværende ;)

Lf
Zalo er undervurdert! ;D

Skulle vært solgt på spesielle flasker så hadde kanskje resten av High-End gutta våknet...vasker enddel gamle, skitne CDer og vinyl i lunket Zalo-vann, funker utmerket. Bare husk på å la CDene ligge og lufttørke, ikke gni! Da blir det riper...

Dagens vers... 8)

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Alle remedier har den psykologiske effekten som involverte personer ønsker den skal ha.

Bruk av kjæledyr på pasienter med kroniske smerter har en effekt målbar i prosentvis reduksjon i smertestillende. Jeg tror ingen påstår at dette skyldes spesielle "katte-energi-felt" eller månestråler (vel, noen gjør sikkert det også), men den mest nærliggende forklaringen er vel at hjernens oppfatning av virkeligheten og kroppen lar seg påvirke. Kanskje har også psykens tilstand noe å si for kroppens motstandsdyktighet og evne til å hele seg selv. Dette kan argumenteres for ved signalstoffer og hormoner og annet som jeg ikke forstår en pukk av.

Hvis man bevisst plukker ut bare de argumenter og forklaringer man ønsker så kan man forklare hva som helst med hva som helst.

-k
Dette er min tolkning av realiteten.. men jeg tror også på at bønn virker! HVIS de som det blir bedt for vet om det ;)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Nåja. Det kan selvfølgelig ikke utelukkes, men det forutsetter at platen er statisk ladet i forkant, og videre at det faktisk påvirker laseren som leser platen på en slik måte at denne leser feil.
Jeg er ikke tech guruen her på forumet (sikkert og visst) men i mitt hode finnes en annen mulig forklaring. Kan det ikke tenkes at det ikke er laseren som blir påvirket av den statiske elektrisiteten, men andre komponenter i cd spilleren? Hvis statiskelektrisitet er fienden her (som den er det i mange sammenhenger når det gjelder elektronikk, er det ikke så?) er det ikke da teoretisk mulig at denne ladningen kan påvirke elektronikken i en cd spiller? Det at en plate er statisk ladet er vel ingen utenkelighet. Kan ikke slike spenninger feks oppstå i plastesken platen ligger i? Jeg spør og antar litt i vilden sky her ;) og er takknemllig for svar fra de av dere som har peiling her.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Det gis jo ingen informasjon om denne børsten. Det er ikke sikkert den motvirker statisk elektrisitet. Er de noen som har prøvd Auric Illuminator her? Dette bør også være noe tvilsomt - helt til du har hørt resultatet selv.

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Tror man får bedre resultat ved å bruke børsta og zalo på ørene istedet.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Februar nummert av HIFI Choice kom forøvrig med vareprøve fra Nordost. En antistatklut beregnet på kabler; Eco 3... ::) Det står skrevet at den kan ha en fordelaktig effekt på cd plater også, og skal nok testes behørig senere idag  ;)

sakset fra nordost.com, og legg merke til at remediet skal brukes på label siden:

ECO 3 is also very effective for treating Compact Discs. When applied to the label side of a CD you will notice a large improvement in sound quality, as stray electrical charges that build up on the discs are removed. Eliminating this noise at the source results in a much more detailed and musical performance.

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
OT:

Det tror jeg ikke du klarer å måle/oppfatte, dia/para magnetiske effekter på gasser er SMÅ. Det du ser er at cd-spilleren din kan være så statisk den vil dersom den er i vakuum....

En annen ting er at det ikke er noen strømmer å snakke om som lager magnetfelt som gjør at du får dia/paramagnetiske effekter :)

L

Lydtekniker

Gjest
ECO 3 is also very effective for treating Compact Discs. When applied to the label side of a CD you will notice a large improvement in sound quality, as stray electrical charges that build up on the discs are removed. Eliminating this noise at the source results in a much more detailed and musical performance.
Hadde John Watkinson, forfatteren av The Art of Digital Audio, vært død, ville han oscillert i grava si over dette utsagnet ;)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Var det ikke High Fidelity som for noen år siden hadde en artikkel om magnetisme i malingen som blir brukt på enkelte cdplater? En roterende magnet i et spenningsfelt er kanskje ikke helt heldig? Ikke at jeg påstår at et slik børste kan ha noen effekt, men hvem vet?

R

Ronny_D

Gjest
Det tror jeg ikke du klarer å måle/oppfatte, dia/para magnetiske effekter på gasser er SMÅ. Det du ser er at cd-spilleren din kan være så statisk den vil dersom den er i vakuum....

En annen ting er at det ikke er noen strømmer å snakke om som lager magnetfelt som gjør at du får dia/paramagnetiske effekter :)
OT:
nok til at det er fint målbart mtp oksygennivå, med liten feilmargin fra tørr til "nyvasket" luft og/eller eksos. Det brukes svært små ( opptil noen milliAmps) i målecellene som ikke gjør annet enn å vri ett speil i den gammeldagse målemetode (servomeks).

Det værste må være når elektrostatenergien får allt støv og hår til å reise seg, slike loede plater ;D

K

knutinh

Gjest
Siste nytt fra telenor er at de bruker antistatisk børste på kobberkablene. Dette skal visstnok gjøre at det kommer mindre spam i e-mail boksen til ADSL-kundene.

Du kan nå kjøpe en børste av vær-hårene til siamesisk antilope, spesialbehandlet med di-hydro-mono-oksid som gjør at bensinforbruket reduseres med 30% hvis du stryker den over panseret ved fullmåne.

=)

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
30
Torget vurderinger
1
Det finnes de som tror og de som ikke tror... Inntil det motsatte er bevist.

Ikke rart det er krig!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Det finnes de som tror og de som ikke tror... Inntil det motsatte er bevist.  

Ikke rart det er krig!
Og noen forstetter med det selv om det motsatte er bevist ...

mvh
KJ

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Statisk elektrisitet er ingenting mot jordrotasjonen. Det er derfor selskaper som Opus3 og Naim leverer ulike CD-versjoner avhengig av om markedet spinner med eller mot CD-motoren. På Naim-skivene kan du se det på platenr; om de to siste sifrene er oddetall er de beregnet på markedet i f eks Australia.

Ut fra samme fenomen lyder vinyl best i samme område som vinylen er kutta.

Jordas ulike magnetfelt gjør det også til en risikosport å kjøpe kabler som ikke under design er lytta til og optimalisert under ca samme geodataforhold.

Dette er ikke hokuspokus, dette er vitenskap.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Uten at jeg gidder å sette meg for mye inn i greia; Du Tresko, står'e ikke der at dem cætcha detta ved dobbel blind test'a? Er'e ikke de'ru har masa om hele tia, i grunn?

Honkey?

K

knutinh

Gjest
Uten at jeg gidder å sette meg for mye inn i greia; Du Tresko, står'e ikke der at dem cætcha detta ved dobbel blind test'a? Er'e ikke de'ru har masa om hele tia, i grunn?

Honkey?
?? At jorda roterer er vel bevist. Ellers var vel posten tresko kommenterte forhåpentligvis en fleip...

Hva med å skrive litt mere normalisert. Bokmål er enklest, men jeg kan ta til takke med nynorsk eller engelsk.

mvh
Knut

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Har noen vært ute for det fenomenet, by the way, at temperaturen i rommet er nokså avgjørende for at dypbassen kommer frem stramt og korrekt? Må være minst 20 grader i rommet for å høre på musikk. Sikkert derfor det er lite high end som kommer fra Grønland.

Topp Bunn