Subwooferanbefaling til en elektrostat?

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.509
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Er det noen som har god erfaring med subwoofer på Martin Logan`s, foruten ML egenproduserte?.

(Har du kun "synsing" på hva som matcher, vennligst finn en annen tråd) ;)

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.509
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
CLS eller de andre?
Ja,... CLS, Aerius, SL3. Hele poenget er å se på noen som virkelig kan matche de kjappe panelene. Blir forøvrig kjørt på Aerius (i) . :)

ahh

Medlem
Ble medlem
12.07.2003
Antall liker
0
Bedre å satse på en større elektrostat. Ingen subwoofer vil matche de beste panelene....og kvaliteten av bass fra elektrostat er noe helt annet enn fra enn dynamisk subwoofer. Slik er det bare....

mvh

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Har lang erfaring med el. stats., men kun Aerius og Quad ESL 57 og 63 med sub. Vanskelig match, ahh har det beste rådet. Hurtigheten til panelen overgår suben til de grader, så selv om en overvinner delefilterproblematikken, vil en kunne høre hva som er sub, og hva som er panel.

V

villov

Gjest
Hadde en Velodyne DD15, og den var iallefall rask og sømløs nok til et sett med Quad ESL 989.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.720
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har prøvd litt. Men eigentleg har eg aldri fått til subwoofer saman med elektrostatar på ein fullt ut tilfredsstillande måte. Dei einaste verkeleg gode unntaka er Quad/Gradient og InnerSound Eros (høgtalarane eg no har hatt i 6 år, som er konstruerte som hybridar). Dessutan verkar Aerius å vere svært lovande, med rask, "djup nok" bass for meg, og rimeleg saumlaus overgang mellom dei to frekvensavsnitta.
Eg har ikkje prøvd Velodyne, eller dei aller nyaste, og har for tida ein SVS sub som verkar svært lovande.

T

tst

Gjest
Jeg har prøvd mange forskjellige subber til Magnepan, men ingen funket bra nok. Faktisk bedre uten, men tuning av rommet isteden.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det er en sang av en elektronica artist som heter
IT Alien (Fabio Napodano) , han har en sang som heter Dislocated.

For subtesting... Woohaa!!!

http://napodano.com/

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11
Er det noen som har god erfaring med subwoofer på Martin Logan`s, foruten ML egenproduserte?.

(Har du kun "synsing" på hva som matcher, vennligst finn en annen tråd)  ;)
Tillatter meg å komme med erfaring på ML egenproduserte. For å matche mine CLS kjøpte jeg meg to stk Depth subber. Denne matchen fungerer meget bra, tar selvsagt en tid før man har fått fintunet. Grunnen til at jeg valgte Depth var at de sansynligvis er en av de få som matcher hurtigheten til elektrostatene. I dag merker jeg ikke at de er der før jeg slår de av. ML foreslo også denne løsningen for optimalt resultat.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.422
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Må bare innrømme at jeg aldri har fått integrert en sub til elektrostater. Tro meg, det er ikke fordi jeg ikke har forsøkt!
I tillegg har alle suber og alle konfigurasjoner jeg har prøvd, f.eks fra pre out, eller fra høyttalerutgang, ført til en uønsket reduksjon i dynamikk.
mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Må bare innrømme at jeg aldri har fått integrert en sub til elektrostater. Tro meg, det er ikke fordi jeg ikke har forsøkt!
I tillegg har alle suber og alle konfigurasjoner jeg har prøvd, f.eks fra pre out, eller fra høyttalerutgang, ført til en uønsket reduksjon i dynamikk.
mvh
Det er sinnsvakt vanskelig ja. Det er ikke å stikke under en stol.

Jeg tror man er nød til å bruke en dipol bass jeg.
Egentlig kan man ikke integrere en panel og en boks.
Om man skal være sylvanskelig på kavliteten.

Jeg husker det var ett dansk blad som laget en utrolig dipolsub for ca 5 år siden.

Det ble brukt mange små element og en sinnsvak baffelkonfigurasjon.

Den så ut som en stående flyvinge.
Var visst veldig bra saker det der.

Eller... kanskje en Etera som sub? Bare brukt den som sub altså. Det hadde kanskje vært noe det.

Men jeg tror og at det med å integrere en sub til en Soundlab. Det er noe av det mest vrienene som finnes.

Jeg må innrømme at jeg knapt nok har lest om lykkelige historier på den fronten.

Men jeg mener jeg leste en artikkel engang om en som
fant en subsak som bare passa max!

(Jeg mista alle mine bookmarks igår.)
Jeg er så irritert over det!!! Nå står jeg her uten mitt
oppslagsverk!!! Grrrr!!!!! :mad:

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.509
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Tillatter meg å komme med erfaring på ML egenproduserte. For å matche mine CLS kjøpte jeg meg to stk Depth subber. Denne matchen fungerer meget bra, tar selvsagt en tid før man har fått fintunet. Grunnen til at jeg valgte Depth var at de sansynligvis er en av de få som matcher hurtigheten til elektrostatene. I dag merker jeg ikke at de er der før jeg slår de av. ML foreslo også denne løsningen for optimalt resultat.

Vet noen om det er mulig å endre volten hvis man skulle importere en sub fra USA?.

O

omholt

Gjest
Eg har ikkje prøvd Velodyne, eller dei aller nyaste, og har for tida ein SVS sub som verkar svært lovande.
Kommer det en test av denne SVS subben? Og hvilke er det snakk om?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vet noen om det er mulig å endre volten hvis man skulle importere en sub fra USA?.
Må da være lettere å bestille en 230V sub dersom man skal bestille fra USA..? Vanligvis så kan en forhandler levere hvilken som helst internasjonal spesifikasjon på bestilling.

Forslag om å prøve REL til elektrostater er ikke dumt; de er lynhurtige og åpen som en låvedør når de er satt opp korrekt.

Mvh Vidar P

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.509
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Må da være lettere å bestille en 230V sub dersom man skal bestille fra USA..? Vanligvis så kan en forhandler levere hvilken som helst internasjonal spesifikasjon på bestilling.

Forslag om å prøve REL til elektrostater er ikke dumt; de er lynhurtige og åpen som en låvedør når de er satt opp korrekt.

Mvh Vidar P
:)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
514
Sted
Bergen
Celestion hadde noen passive dipol subber som skulle passe til Sl600 og visstnok var den tids beste match til ML og Quad. System 6000.

T

timc

Gjest
Hva med å bygge en?

JBL GTi12 element sammen med Behringer delefilter/EQ og en PA subforsterker?

Mvh

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16

(Har du kun "synsing" på hva som matcher, vennligst finn en annen tråd) ;)
Hei

Nå har jeg ikke erfaring med Martin Logan direkte, men elektrostater og dipoler generelt.

Du kan oppnå gode resultater med flere typer subløsninger. Men det krever at suben er ordentlig konstruert og bygget. Det betyr at den ikke skal bidra med egenlyd i form av kabinettresonans eller skrangle- og blåselyder. Er dette på plass, skal det være muligheter til å få ett akseptabelt resultet. Men for å integrer sub'en i anlegget krever det justeringsmuligheter m.t.p. nivå, delefrekvens/steilhet og fase. Dette taler for en aktiv løsning. I tillegg er plassering en viktig del av subintegreringen. Man må være villig til å flytte litt rundt på subbene om man skal finne den beste plasseringen.
Det som sies om trege subber og raske elementer er for det meste snakk om justeringer. Det finnes ikke impulsrespons å snakke om under feks 80 hz. Det er bare en grøt. Det som er viktig er at det stemmer med resten av høyttalersystemet mtp. fase, frekvens og nivå. En treg sub kan lett bli rask om den er korrekt justert. (dersom den ellers er korrekt kontruert selvsagt). De fleste rimlige "subbene" som selges i butikk går på kompromis med lyden. De har for lite kassevolum, eller har for små elementer til jobben de er satt til å gjøre. I tillegg er kassene for dårlig bygget og dempet. Plasserings- og konevennlige subber med god bassgjengivelse er en liten motsigelse :) Det er bedre å legge pengene i ett diy kvalitetsprosjekt ala HFS-SUB og eventuelt få hjelp til bygging/finish.
Som det nevnes over, er dipole subber kanske den enkleste metoden for å få god bass (ikke nødvendig vis den beste løsningnen). Den har den fordel at den i utgangspunktet deler spredningskarateristikken med dine ML, og vil lettere integrere i lydbildet. Men det krever likevel en mulighet for justering av frekvens, nivå og gjerne eq. 2 stk 12" på hver side av kurrant type med god slaglengde vil være en fin start.

Det er ikke nødvendigvis slik at man må ha dipol sub selv om man har dipole panelhøyttelere. På nettet kan man finne suksesshistorier fra forskjellige eiere av elektrostater, der de velger forskjellige løsninger i subb'ene. Og alle er fornøyde :) Men skal du velge/bygge en sub, må du gjøre det ordentlig, ellers blir den bare irriterende :)

Mvh
Bjørn

Topp Bunn