Subwoofer til musikk

alexey

Medlem
Ble medlem
19.12.2011
Antall liker
0
Hei igjen,

Takk for mange svar i den forrige tråden om kjøp av nye høyttalere. Endte til slutt opp med KEF IQ90, men merket fort at det ikke var allverdens med bass i dem. Derfor trenger jeg nå råd om hvilken subwoofer jeg burde kjøpe.

Den skal brukes til musikk. Har egentlig null peiling på hvordan en god subwoofer skal høres ut, ettersom jeg bare har hørt på billige subwoofere, men nå skal jeg prøve meg på en med litt mer kvalitet. Det eneste kravet er at den må ha høy-nivå inngang, ettersom Abrahamsen forsterkeren min ikke har pre-out.

Budsjett 5,000 maks (helst under hvis mulig).

God jul! :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
En subb jeg har hatt selv er JMLab 700 som jeg likte godt til musikk bruk.
Det sto vel en 11 tommer i den.
Kjapp fin bass som ikke prøvde å spille for dypt.

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
Benyttet meg akkurat av tilbudet til kontrapunkt på REL suber. Flesket til med en T3 i svart. Bruker de sammen med Linn Majik 109, og det fungerer faktisk veldig bra. Tilbudsprisen er 3995,- og faller dermed godt innen budsjett. Bruker høy-nivå (kabel følger med). Anbefales mao :)

http://kontrapunkt.no/tilbud.htm

Mvh
Hallgeir

alexey

Medlem
Ble medlem
19.12.2011
Antall liker
0
HH skrev:
Benyttet meg akkurat av tilbudet til kontrapunkt på REL suber. Flesket til med en T3 i svart. Bruker de sammen med Linn Majik 109, og det fungerer faktisk veldig bra. Tilbudsprisen er 3995,- og faller dermed godt innen budsjett. Bruker høy-nivå (kabel følger med). Anbefales mao :)

Mvh
Hallgeir
Så faktisk på REL. Tusen takk for linken!

Skjønte ikke helt den T3, ser at det er en 8" aktiv og en 8" passiv.
Jeg er på utkikk etter aktiv subwoofer, siden forsterkeren har nok med å dra høyttalerene. Leser på nettsiden dems nå, og der står det at det er en 8" active driver og en 8" passive radiator, hva vil det si?

Den er jo ikke den største bassen, men det er mulighet for å få imponert noen kompiser en gang iblant selvom? :)

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
alexey skrev:
HH skrev:

Mvh
Hallgeir
Så faktisk på REL. Tusen takk for linken!

Jeg er på utkikk etter aktiv subwoofer, siden forsterkeren har nok med å dra høyttalerene. Leser på nettsiden dems nå, og der står det at det er en 8" active driver og en 8" passive radiator, hva vil det si?

Den er jo ikke den største bassen, men det er mulighet for å få imponert noen kompiser en gang iblant selvom? :)
T3 er den minste ja. Den har en innebygget forsterker på 150W (tror jeg), og et aktivt og et passivt basselemet hver på 8 tommer. Dette er et alternativ til bassrefleks, lukket kasse etc.

Jeg er mer en fornøyd med nivået på bassen ja. Har stilt både frekvens og volum ganske moderat, ellers blir det fort for mye i mitt rom. Alt i alt er jeg svært fornøyd.

Lykke til ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
alexey skrev:
HH skrev:

Mvh
Hallgeir
REL T3 er i høyeste grad en aktiv sub - d.v.s. den har innebygget forsterker som driver basselementet - og den kobles opp og brukes som en hvilken som helst aktiv sub. At REL har valgt å bruke en "passive radiator", gjør at suben får en noe annen bassrespons enn det man ville ha fått med bassrefleks eller lukket kasse. REL vet hva de driver med - så dette kan du ta helt med ro.

Link til kort beskrivelse i Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_radiator_(speaker)

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Jeg er veldig fornøyd med min Epic Legend Reference.
Ingen vibrasjoner eller boom-ete bass her...bare rein og fin bass.
Høy/lavnivå-inngang og fasevender 180 grader.

Kompakt subwoofer løsning med doble 12" elementer
300W RMS forsterker, med 750W kortvarig RMS
Parallel Drive Technology ™
Lukket kabinettdesign
Formidabel midbass ytelse
Frekvensrespons : 20-200 Hz +/-3.5 dB
Respons ned til 16 - 18 Hz i vanlige rom

Denne er bare å få kjøpt brukt nå, da LSound sluttet å ta de inn...uvisst hvorfor.
Nypris var 6000,- så grei pris burde være rundt 3-3,5k brukt.

:)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Var selv ute etter en liten tass der ikke tok opp plass og ikke kunne ses, benyttet meg også av tilbuddet fra Kontrapunkt. Skulle bare ha en bra musikk sub der ikke skal brukes til å flytte på innboet, bare lage et naturligt, totalt anonymt fundament til mine Martin Logan, ville egentlig ha en T2 men den hadde han ikke inne så jeg kjøpte en T3.
Utrolig søt liten dings, størrelsen er som to skoesker med 2 stk potente 8" long throw woofere. Tok den ut av boksen, satte den på gulvet, satte neutrik kablen på, justerte frekvens opp til ca. 40 og smekket B.B. King Live dvd`en i spilleren (DolbyDigital har best lyd på denne). Smilet mitt gikk vegg i vegg med en gang, makan til integrasjon rett fra esken! Kunne ikke høre subben.
Nest ut var TDK dvd`en Swinging Bach, live fra Leipzig 2000. Igjen, DD lyder helt kanon på denne fantastiske dvd, bildet er helt rått også. Jacques Louissier Trio får virkelig hele torget til å svinge og lyden av denne trios 4 numre er verdt prisen på hele platen. Mye mere atmosfære med subben her også, måtte hen å merke om den egentlig var på men jo, den beveget seg den. På Jennifer Warnes "Way Down Deep" og Enya "The Longships" trengte jeg ikke merke etter om den var på for å si det sånn....
Skal flytte den litt rundt de neste dagene men er allerede super fornøyd med REL`en.
Kontrapunkt har en hvit igjen om noen er interesserte.

Topp Bunn