|
Treg, du eller jeg på en søndagsmorgen?Litt treg? Mindre selektiv = ??
Mvh. RS
Du kan selvfølgelig kalle deg akkurat hva du vil. Men du kommer med en påstand (Jeg hører forskjell - når det er forskjell) som innebærer at du må ha full og komplett kontroll (og tro) på eget sanseapparat. Dette til tross for utallige vitrenskaplige undersøkelser som viser at folk har veldig vanskelig for å gjøre akkurat disse koplingene.Jeg er en ganske rasjonell person, og kan derfor kalle meg rasjonalist......
Men jeg hører klar forskjell på kabler(når det er forskjell)....
At der er forskjell på kablers gjengivelse av musikk er like klar som dag og natt...
Det er rasjonelt det.. slik er virkeligheten for dem som vil oppleve den...
Det er like virkelig som at 90% av kabler er overprisa.....
*Over 50% av alle amerikanere tror at Saddam Hussein stod bak 9/11Ca 82% av medlemmene på hi-fi sentralen påstår å høre forskjell på kabler..
Stort sett alle skribenter i alle verdens magasiner påstår å høre forskjell på kabler..
Til og med blant de ca 18% på sentralen som påstår de ikke hører forskjell på kabler, så har også de hørt forskjell på kabler, bare ikke i stereoanlegg...
Noen har hørt forskjell på kabler, men det var vist bare noe de trodde de hørte...
Når du leser alle fakta, da må vel også du Knutinh innrømme at muligheten er større for at det er lydmessig forskjell på kabler enn at det ikke er, eller?
Men kabler er ikke lenger like viktig som jeg en gang trodde de var,jeg har kabler som skal få stå i anlegget veldig lenge nå,kjøper meg heller musikk enn kabler f.eks.
Og jeg syns også at kabler sjenerelt er overprisa, men forskjell hører jeg...
mvh
Bamsemann
Pkt.1. Amerikanere er Amerikanere... skjønner?*Over 50% av alle amerikanere tror at Saddam Hussein stod bak 9/11
*En stor del av deltakerne på en UFO-konvensjon tror at det finnes små grønne menn som svever over huset deres
Gjør dette det til sannheter? Kan det være at folk tror det de vil tro? Eller er det slik at virkeligheten er forskjellig i USA og i Norge?
Eksakt INGEN skribenter/forumdeltakere har NOENSINNE greid å påvise med signifikans at en kabel til 20.000 har noen som helst hørbar forskjell i forhold til en fornuftig kabel til 200,- langt mindre at den har en hørbar _fordel_. Hvorfor overser du det elegant når du snakker om "fakta"??
mvh
Knut Inge
Er de så veldig forskjellige fra oss? De ser vel på MTV og hører på pop og jazz? Genetisk er de vel kliss lik utenom noen promille indianer-gener? Eller er det slik at vi er grunnleggende subjektive individer som har lett for å "tro på" en virkelighetsbeskrivelse som blir forelagt oss av øvrighetspersoner og andre med stor påvirkningskraft?Pkt.1. Amerikanere er Amerikanere... skjønner?
Og du tror at forumdeltagerner her er en ufarget utsnitt av landets befolkning? =)Pkt.2.De som stiller på en ufo konvensjon har vel allerede en positiv innstilling til små grønne menn...
Fakta kan være så mangt. Jeg godtar at 82% av våre seere mener å høre forskjell på kabler og finner det formålstjenlig å bruke mer eller mindre penger på dette.Fakta er at jeg og mange med meg ca 82% av sentralen hører forskjell på kabler. ok?![]()
Mener du da Knutinh at du ikke hører/har aldri hørt forskjell på kabler,glem det med pris for det er vi nok stort sett enige om.Er de så veldig forskjellige fra oss? De ser vel på MTV og hører på pop og jazz? Genetisk er de vel kliss lik utenom noen promille indianer-gener? Eller er det slik at vi er grunnleggende subjektive individer som har lett for å "tro på" en virkelighetsbeskrivelse som blir forelagt oss av øvrighetspersoner og andre med stor påvirkningskraft?
Og du tror at forumdeltagerner her er en ufarget utsnitt av landets befolkning? =)
Fakta kan være så mangt. Jeg godtar at 82% av våre seere mener å høre forskjell på kabler og finner det formålstjenlig å bruke mer eller mindre penger på dette.
Jeg godtar ikke at dette gjør deg til "rasjonalist". Jeg mener fremdeles at argumentasjonen plasserer deg solid i "subjektivist"-land. Dette har ingenting med om du har "rett" eller "feil", men måten du bygger opp resonnementet.
Hvis du ikke forstår forskjellen på "rasjonell" og "rasjonalist" innenfor konteksten vi nå snakker så har vel diskusjonen lite for segMen jeg forbeholder meg retten til å være en rasjonell person.
Enig i at det er søkt, men kanskje på et litt annet nivå... :mroek: Selv om jeg regner meg som kabelskeptiker, så synes jeg dette blir litt søkt. Det er jo ikke slik at en kabel forbedrer lyden. Det er snarere slik at en kabel skal forringe lyden minst mulig. På bakgrunn av en slik betraktning synes jeg det blir søkt å koble flere typer kabler i serie. Desto flere termineringer og desto lenger kabel, desto større blir muligheten for problemer et sted i kjeden. På utenlandsk er det et ordtak som sier "Two wrongs don't make a right". Litt fritt oversatt kan man si at en forringende komponent som en kabel ikke kan rette opp det en enda mer forringende komponent ødelegger. Selv om dette er en sannhet med modifikasjoner, så tror jeg de fleste er enig i at den logisk sett gjelder for kabler.
Treg, du eller jeg på en søndagsmorgen?
Mindre selektiv = bedre i stand til å få med seg helheten
Å sette fokus på et punkt vil vel alltid bety at man tar fokus bort fra et annet? Det eksempelet du nevner med mødre som hører sitt eget barn i en vrimmel av lyder er jo nettopp underbyggelese av det Low-Q sier. De lar seg ikke så lett lure til å låse fokus på enkeltdetaljer. Vi gutta sitter bare og følger med på f.eks hifi diskusjonen, mens damene sitter og prater sammen samtidig som de hele tiden skanner resten av lydinformasjonen.
Ser du allerede har beskrevet Low-Q's interessante innlegg i denne tråden med gode uttrykk som: "tullprat", "på feil jorde" og "tåkete begrep". Siden han vel er en av de som virker å være seriøst opptatt av flere sider ved hi-fi enn bare det å bruke tykke nok massive kabler, må jeg nok si at din lille "tåkeprat" til meg ikke smerter som den ellers ville ha gjort fra en mer seriøs debattant ;D ;D ;DSorry men dette er tåkeprat.
Mvh. RS
Stemmer nett-brum bra med forklaringer om "silkemyk diskant" og "livsdejavuende holografi"?I forhold til nettkabler er det helt klart utstråling som er utfordringen.
Og forresten: kabelspaghetti er i så måte ganske skremmende. Jeg har hørt MYE større forskjeller (ofte i form av en svak brum som blir borte, og som roter til i lydbildet) når jeg har flyttet en kabel 10 cm enn mellom to forskjellige kabler. Jeg undrer ofte om de som hører forskjell på kabler plasserer dem NØYAKTIG på samme sted i kabelspaghettien når de bytter kabler...
Hei,Hvordan er skjermede nettledninger koblet? Krever de jordet støpsel? Eller er skjermen koblet til apparat-chassi? Eller ligger skjermen flytende?
Det er klart at det er overharmoniske på strømnettet (bl.a. derfor har vel strømforsyninger nettfilter). Spørsmålet er hvor sterk den n-te harmoniske på f.eks 10kHz er (slik at den direkte påvirker diskanten) etter innstråling til en nærliggende signalkabel. Min hypotese er at den er fantastisk mye svakere enn alt av akustisk støy.
I studio bruker de jo mikrofonkabler som forsterkes opp veldig mye mer enn et kraftig 1V CD-signal. Hva med å konsultere dem?
mvh
Knut
Jeg er klar over dette. Men så var det det med kabelsalat. Støyfelter avtar jo med kvadratet av avstanden til feltet, og mikrofonkabler går vel gjerne over områder som er relativt frie for nettkabling. Dessuten er vel profesjonell mikrofonkabling balansert, slik at man har en mye høyere grad av støyimmunitet enn ved vanlige RCA-kabler.I studio bruker de jo mikrofonkabler som forsterkes opp veldig mye mer enn et kraftig 1V CD-signal. Hva med å konsultere dem?
LowQ sier i det ene øyeblikk tildels fornuftige ting, men presterer å motsi seg sjøl i neste innlegg. Men bare fortsett; jeg måtte bare påpeke at det i utgangspunktet ikke er noe forskjell på menn og kvinners hørsel, det handler mer om individ og hvordan vi lytter. Man kan øveseg opp til å bli en bedre lytter, men jammen går det an å bli dårligere ogsåSer du allerede har beskrevet Low-Q's interessante innlegg i denne tråden med gode uttrykk som: "tullprat", "på feil jorde" og "tåkete begrep". Siden han vel er en av de som virker å være seriøst opptatt av flere sider ved hi-fi enn bare det å bruke tykke nok massive kabler, må jeg nok si at din lille "tåkeprat" til meg ikke smerter som den ellers ville ha gjort fra en mer seriøs debattant ;D ;D ;D
Vi kan vel i det minste si at graden av interesse for hørsel og musikk-reproduksjon synes å være sterkt avhengig av kjønn, jfr kvinneandelen på dett forum :-DLowQ sier i det ene øyeblikk tildels fornuftige ting, men presterer å motsi seg sjøl i neste innlegg. Men bare fortsett; jeg måtte bare påpeke at det i utgangspunktet ikke er noe forskjell på menn og kvinners hørsel, det handler mer om individ og hvordan vi lytter. Man kan øveseg opp til å bli en bedre lytter, men jammen går det an å bli dårligere også???
Mvh. RS
1.At man kan trene seg opp til å bli en bedre lytter er jeg helt enig i. Musikere gjør det, sonaroperatører gjør det så hvorfor skulle ikke audiofile gjøre det? At det er store individuelle variasjoner er også hevet over tvil.LowQ sier i det ene øyeblikk tildels fornuftige ting, men presterer å motsi seg sjøl i neste innlegg. Men bare fortsett; jeg måtte bare påpeke at det i utgangspunktet ikke er noe forskjell på menn og kvinners hørsel, det handler mer om individ og hvordan vi lytter. Man kan øveseg opp til å bli en bedre lytter, men jammen går det an å bli dårligere også???
Mvh. RS
Når jeg skriver selektiv hørsel, mente jeg jo at vi menn i større grad må velge ut én og én ting å konsentrere oss om, mens kvinner kan velge ut og lytte til flere lyder samtidig - altså mer "omfangsrik" og mindre selektiv hørsel enn menns. Jeg kan jo da referere til den gode gammeldagse syklubben, der 10 kvinnfolk sitter å prater i munn på hverandre, men alle for med seg hva hver og en sier. Dette er en egenskap som er dårligere hos menn." Nå er jo mine uttalelser først og fremst en meningsytring, men det med hvordan kvinner og menn oppfatter signaler eller annen form for kommunikasjon er fakta. Menns hørsel er ubestridt mer selektiv enn kvinners hørsel. "
Påstår noen ja. Jeg tør antyde de er på feil jorde. "Selektiv hørsel" ? Hva slags tåkete begrep er det? Et hvilketsomhelst normalt individ vil "selektere" sanseintrykkene, alt etter hvilke interesser og faglig bakgrunn osv. man måtte ha. Å antyde at kvinner har en mindre selektiv (= mindre avansert) hørsel må man nesten være hifi-nørd for å prestere. Men må man forsvare kabelkjøp så tyr man vel til .. ??? :
Det minner om et eksempel jeg en gang hørte(!): Forestill deg (eller om mulig observer hvordan) en mor/kvinne er i stand til å skille ut lyden av sitt barns gråt gjennom det mest komplekse støybilde. Har vi ikke alle opplevd det? Snakker vi om selektiv hørsel?
Hørte du noe ???
( - ikke først og fremst til deg LowQ men om spørsmålet generelt)
Mvh. RS
Det er forskjeller på kabler. Det er alltid forskjell på forskjellige kabler - bare en millimeter forskjell i lengde på samme type kabel, gir lydmessige forskjeller. Sp.målet er hvor mye, og om mengden forskjell kan høres. Hvis påstanden er at man hører forskjell når den er der, bør det også være mulig å måle den samme forskjellen. Jeg mener for øvrig at målinger må underbygge en påstått forskjell, for å gyldiggjøre en ellers stort sett subjektiv oppattelse.Ca 82% av medlemmene på hi-fi sentralen påstår å høre forskjell på kabler..
Stort sett alle skribenter i alle verdens magasiner påstår å høre forskjell på kabler..
Til og med blant de ca 18% på sentralen som påstår de ikke hører forskjell på kabler, så har også de hørt forskjell på kabler, bare ikke i stereoanlegg...
Noen har hørt forskjell på kabler, men det var vist bare noe de trodde de hørte...
Når du leser alle fakta, da må vel også du Knutinh innrømme at muligheten er større for at det er lydmessig forskjell på kabler enn at det ikke er, eller?
Men kabler er ikke lenger like viktig som jeg en gang trodde de var,jeg har kabler som skal få stå i anlegget veldig lenge nå,kjøper meg heller musikk enn kabler f.eks.
Og jeg syns også at kabler sjenerelt er overprisa, men forskjell hører jeg...
mvh
Bamsemann
1.At man kan trene seg opp til å bli en bedre lytter er jeg helt enig i. Musikere gjør det, sonaroperatører gjør det så hvorfor skulle ikke audiofile gjøre det? At det er store individuelle variasjoner er også hevet over tvil.
2.Hvor mener du at Low-Q motsier seg selv?
3.Påstanden om at kvinner og menn i utgangspunktet har lik hørsel tror jeg er direkte feil. Fant en link på nettet angående hørselsmåling på nyfødte barn. Fritt oversatt derfra: "Resultatene indikerer signifikante forskjeller mellom kjønnene, den kvinnelige hørselen var mer sensitiv enn den mannlige...." Alle barna ble målt innen 48 timer etter fødsel så det burde jo være utgangspunktet spot on.
Denne neste linken refererer til målinger av størrelsen av "primary auditory cortex", dvs den delen av den menneskelige hjernen som behandler lyd. Der står det noe sånt som at damenes "primary auditory cortex" relativt hjernevolumet er signifikant større enn herrenes.