Høyttalere Sub til KEF surroundhøyttalere

macerlend

Fersking
Ble medlem
25.09.2018
Antall liker
0
Hei,

For 10 år siden (ish), gikk jeg til innkjøp av forgjengeren til https://www.lydogbilde.no/test/kef-kht-3005-se. Som jeg så langt har vært veldig fornøyd med, både til musikk og film.
Men tidligere i høst, fikk jeg noen skraping i subwooferen (det høres ut som noen «krafser» i veggene) - og de oppegående på hifi jeg har pratet, mener det må være sub som er sprengt (for meg høres det ulogisk ut, da jeg ikke spiller veldig kraftig). Men jeg hører på de vise menn…

Så har jeg brukt litt tid på nett nå, for å forsøke finne en ny sub som kan passe eksisterende høyttalere. Og rotet meg inn i verden jeg forstår jeg ikke helt har greie på. Håper derfor noen her kan være behjelpelig med å gi et godt råd :)

Jeg bor i terrasse-leilighet, med naboer over og under - og trenger følgelig ikke ekstremt mye trøkk. Men jeg vil helst ha noe som låter veldig bra både til film og med klare toner til musikk, helst uten å koste skjorta.
Stua er på vel 40 kvm, og indre halvdel er «tv-rom».

Jeg har sett på følgende;

- KEF kube 12b
- Arendal Sound 1723 Subwoofer 1
- Klipsch R-112 SW
(også R115SW, men denne blir kanskje i voldsomste laget..?)
- XTZ 10.17 (XTZ sub 1x12 er også vurdert, men i likhet med R115SW kan litt for heftige for naboene..?)

De 2 sub`ene i parantes, bygger for mye i forhold til nåværende plassering. Kan Sub flyttes til bak sofa, kabellengde på 10-12 meter? Trådløst er egentlig ikke aktuelt, da her er mye delte erfaringer.
(Receiver er Denon AVR-X3500H.)

Ber herved om råd til hvilken jeg skal velge.

Vh. Erlend

Topp Bunn