Sub spørsmål.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.282
Sted
Nøtterøy
Har nylig skaffet meg en sub da jeg savnet litt trøkk i bassen i mitt nye lytterom.  Har hørt det at det ikke er optimalt å koble suben på linjeutgangen fra preampen, men heller koble suben fra høytalerutgangene på forsterkeren hvis en har innganger for det på suben. Ligger det noe i dette? Med optimalt mener jeg lydmessig. Jeg bruker en rør hybrid preamp med to linjeutganger.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Andy...........har du sub, med el. uten effekttrinn?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aktive sub'er har en tendens til å integrere bedre med hovedhøyttalere når de drives fra høynivå, dvs etter effektforsterker. Det viktigste er imidlertid å vri akkurat riktig på alle kontroller på sub'en dog... :) Det tar vanligvis noen uker for å finne ut av; og den typiske feil er å vri på for mye volum og for høy delefrekvens.

Mvh Vidar P

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.282
Sted
Nøtterøy
Har en aktiv JMlab sub. Det jeg har fått høre er at suben tar fra linjeutgangen en del av signalene og derfor ikke gir preampen fullt så gode signaler til effektforsterkeren. Kan dette være tilfelle?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jeg har også hørt at høynivå inngangen er å foretrekke i de fleste tilfeller hvor det er mulig.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.732
Torget vurderinger
0
Aktive sub'er har en tendens til å integrere bedre med hovedhøyttalere når de drives fra høynivå, dvs etter effektforsterker.
Aktiv deling er bedre ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.732
Torget vurderinger
0
Jeg har også hørt at høynivå inngangen er å foretrekke i de fleste tilfeller hvor det er mulig.
Det er direkte feil - aktiv deling er best! Basta! ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Flageborg; det er aktiv deling og drift vi snakker om, bare at et lite drivesignal tappes fra ht-terminaler istedet for fra preamp. Den vanligste måte å fore en aktiv REL med signal på, og også den som anbefales.

Mvh Vidar P

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Flageborg; det er aktiv deling og drift vi snakker om, bare at et lite drivesignal tappes fra ht-terminaler istedet for fra preamp. Den vanligste måte å fore en aktiv REL med signal på, og også den som anbefales.

Mvh Vidar P
Hei!
Aktiv deling er ikke mulig med tapping fra effektforsterkerene - har du delt aktivt så vil det jo ikke være noe bass-signal på disse utgangene!

Og aktiv deling er nok best......

Mvh
OMF

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei!
Aktiv deling er ikke mulig med tapping fra effektforsterkerene - har du delt aktivt så vil det jo ikke være noe bass-signal på disse utgangene!

Og aktiv deling er nok best......

Mvh
OMF
Hold an et øyeblikk nå..  :)  Se nærmere på en REL f.eks; der er en inngang på den og et aktivt delefilter i den, etterfulgt av en innebygd effektforsterker og så et basselement.

Til inngangen sender man et lavnivå signal fra forsterkeren. Dette signalet kan tappes fra preamp eller fra effekttrinn, sistnevnte anbefales; og da buffres det til et nivå som kan drive inngangstrinnet på den aktive sub-forforsterkeren... dvs før delingen.
Så brukes dette signalet til elektronisk deling, og så til drift av sub-elementet.

Dette er hva jeg har pleid å kalle en aktiv subwoofer. Er det feil? Hva er en REL da...? En passiv sub, nei...

Det var forresten voldsomt til skråsikkerhet om hva som er "best". Hva er det som får dere til å vite dette bedre, hva som er best tilkobling altså, enn både produsent og brukere av f.eks REL subwoofere...?

Mvh Vidar P

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Med aktiv deling oppfatter jeg (og jeg tror jeg har mange med meg på det) at man bruker et aktivt delefilter, altså at man deler frekvensene før effektforsterkningen.

Her oppnår man da det som ofte kan være den største forbedringen med egen subwoofer - hovedhøytalerne slipper å spille dypbass - noe som vil resultere i mye bedre arbeidsbetingelser og lavere forvrengning.

Med en REL sub koblet på høytalerutgangene, må hovedhøytalerne likefullt spille bass.

At en sub er aktiv, betyr at den har innebygd forsterker, og det er har ingenting med aktiv deling å gjøre. (Ja det sitter gjerne et aktivt filter i subben, men det sitter der kun for at subben kun skal spille bass).

Mvh
OMF

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei!

Med aktiv deling oppfatter jeg (og jeg tror jeg har mange med meg på det) at man bruker et aktivt delefilter, altså at man deler frekvensene før effektforsterkningen.
Ok, det er det samme som jeg mener med aktiv deling. Imidlertid; det er ikke tema når det er en passiv høyttaler som skal tilføres en aktiv sub på "vanlig" vis.

Se på Andy's spørsmål igjen; her er spørsmålet som følger; skal han bruke linjenivå eller høynivå fra sin forsterker til sin sub?

Da sa jeg at endel aktive sub'er i en slik setting har en tendens til å integrere bedre, og følgelig låte bedre, ved bruk av høynivå, og at enkelte produsenter som f.eks REL anbefaler det.

Så blir jeg fortalt at dette er direkte feil, og at aktiv deling (av hovedhøyttalere...?) er best. I alle dager.. det prinsippet er det jo ingen uenighet om, men det var altså ikke tema. Så langt jeg vet, så er vel Canton M70 en høyttaler med passive filtre. Slik jeg forstår det.

Mvh Vidar P

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Etter siste posten til Vidar P må jeg nok si meg enig med han. Siden trådstarter faktisk ikke har et aktivt delefilter.. ;)

PK

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Har lest hele tråden en gang til....og trådstarter har selvsagt mulighet til å dele aktivt, men da må han kjøpe et aktivt delefilter. Det hevder Flagerborg at er den beste løsningen.

Det er Vidar P sitt svar på det innlegget jeg kommenterte, ikke trådstarter sitt spørsmål. Det Vidar P skrev i sitt svar mener jeg er direkte feil.Det er ikke mulig å ta signalet fra høytalerterminalene ved aktiv deling.

Det er heller ikke noe problem for trådstarter og kjøpe seg et aktivt filter til ca 1000,- og prøve aktiv deling - de fleste som har prøvd det mener det er best. Fordelene skrev jeg i mitt første innlegg. Og jeg tror det kan være den mest økonomiske oppgraderingen av anlegget.

Mvh
OMF

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
ikke nødvendigvis riktig.
suben kan dele slik at bassen blir filtrert bort, slik at hovedhøytalerne ikke får de dype toner,
det finnes slike høytalere også, og kalles gjerne "semi-aktive". i dette tillfellet får man aktiv deling til sub, og passiv til resten. kjenner ikke den suben til trådstarter, men regner med at om han har høytalerterminaler båd inn og ut, så er det av denne variant....
Hei!

Her oppnår man da det som ofte kan være den største forbedringen med egen subwoofer - hovedhøytalerne slipper å spille dypbass - noe som vil resultere i mye bedre arbeidsbetingelser og lavere forvrengning.

Med en REL sub koblet på høytalerutgangene, må hovedhøytalerne likefullt spille bass.

At en sub er aktiv, betyr at den har innebygd forsterker, og det er har ingenting med aktiv deling å gjøre. (Ja det sitter gjerne et aktivt filter i subben, men det sitter der kun for at subben kun skal spille bass).

Mvh
OMF

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er Vidar P sitt svar på det innlegget jeg kommenterte, ikke trådstarter sitt spørsmål. Det Vidar P skrev i sitt svar mener jeg er direkte feil.Det er ikke mulig å ta signalet fra høytalerterminalene ved aktiv deling.
Her snakker vi om lowpass deling INNI sub'en... mener du da at det er passiv deling i disse sub'ene...?

Jeg tror du misforstår; jeg vet jo selvsagt hva aktiv deling av høyttalere er. Har da ikke drevet mindre med aktive Isobariker osv.. men det er ikke tema her.
Her er det snakk om å gi et signal til et aktivt (=elektronisk) delefilter UTENFOR hovedhøyttalerne, nemlig i en aktiv sub. Er det så vanskelig å forstå det?

Sub'en er følgelig aktiv mens hovedhøyttalerne forblir urørte, og er passive. Hvordan kan du forklare at en og samme aktive sub plutselig blir passiv bare fordi den henter sitt signal fra en annen kontakt på forsterkeren?

Mvh Vidar P

O

OldBoy

Gjest
Har nylig skaffet meg en sub da jeg savnet litt trøkk i bassen i mitt nye lytterom.  Har hørt det at det ikke er optimalt å koble suben på linjeutgangen fra preampen, men heller koble suben fra høytalerutgangene på forsterkeren hvis en har innganger for det på suben. Ligger det noe i dette? Med optimalt mener jeg lydmessig. Jeg bruker en rør hybrid preamp med to linjeutganger.
Teorien bak det du har hørt, som er det samme jeg har hørt, er at når du bruker høyttalerutgangene fra forsterker til sub, blir sub'en matet med et signal som har den samme forvrengningen som høyttalerne blir matet med. Dermed skal det bli lettere å integrere sub'en med høyttalerne rent klangmessig. Jeg har ikke prøvd dette selv, selv om jeg har muligheten til det. Jeg synes at et sett signalkabler (man må jo få med seg begge kanalene) er lettere å "gjemme bort" i stua enn et par fete høyttalerkabler.

R

Rojoh

Gjest
Slik jeg forstår det, så har "Andy" muligheter til å kjøre begge løsninger - er vel bare å prøve ut begge deler?

Mvh. Johan

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Teorien bak det du har hørt, som er det samme jeg har hørt, er at når du bruker høyttalerutgangene fra forsterker til sub, blir sub'en matet med et signal som har den samme forvrengningen som høyttalerne blir matet med. Dermed skal det bli lettere å integrere sub'en med høyttalerne rent klangmessig. Jeg har ikke prøvd dette selv, selv om jeg har muligheten til det. Jeg synes at et sett signalkabler (man må jo få med seg begge kanalene) er lettere å "gjemme bort" i stua enn et par fete høyttalerkabler.
Jeg har prøvd, og det er absolutt noe i det. Det er mulig at kvaliteten i absolutt forstand blir bedre med linjenivå; MEN den integrerer ikke like elegant sonisk sett med klangen i resten av systemet, og da hjelper det så lite. Pri en er god integrering!

Når det gjelder høyttalerkabler; man trenger ikke "feite" ht-kabler i det hele tatt, man kan bruke svært så små og yndige kabler (iallefall om man tror at effekttrinnene har langt større påvirkning på klangen enn kablene til/fra den). Igjen hensiktsmessig å vise til REL som eksempel; de leverer en tynn liten sort skolisse på 8-10 meter (kan klippes) med sine sub'er; inni denne går tre tynne ledere; en til pluss på hver av kanalene, og en jord.
Prinsippet er at når disse hektes på høyttalerterminaler, så vil dette signalet drive inngangsbufferen i pre-delen på sub'en, altså før det elektroniske delefilteret, som igjen sitter før effektforsterkeren i sub'en.
Da dette inngangstrinnet har svær inngangsmotstand, er erkefølsomt og følgelig krever en helt minimal strøm for å drives, vil belastningen på effekttrinnet (i hovedanlegget) bli aldeles minimal, og skal følgelig ikke ha noe å si for ytelsen til effektrrinnet i deres arbeide med å drive hovedhøyttalerne.
Som et resultat av denne helt minimale strømmengden som transporteres, vil man følgelig heller ikke ha behov for tykke kabler sies det.

Mvh Vidar P

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
ikke nødvendigvis riktig.
suben kan dele slik at bassen blir filtrert bort, slik at hovedhøytalerne ikke får de dype toner,
det finnes slike høytalere også, og kalles gjerne "semi-aktive". i dette tillfellet får man aktiv deling til sub, og passiv til resten. kjenner ikke den suben til trådstarter, men regner med at om han har høytalerterminaler båd inn og ut, så er det av denne variant....
Hei!
Det stemmer det, men dette er vel stort sett for slike billige surroundsystmemer, hvor høytalerne er nøye tilpasset hverandre. Men i så fall så sitter det jo et aktivt filter i subben og også forsterkere til de andre høytalerne.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Her snakker vi om lowpass deling INNI sub'en... mener du da at det er passiv deling i disse sub'ene...?

Jeg tror du misforstår; jeg vet jo selvsagt hva aktiv deling av høyttalere er. Har da ikke drevet mindre med aktive Isobariker osv.. men det er ikke tema her.
Her er det snakk om å gi et signal til et aktivt (=elektronisk) delefilter UTENFOR hovedhøyttalerne, nemlig i en aktiv sub. Er det så vanskelig å forstå det?

Sub'en er følgelig aktiv mens hovedhøyttalerne forblir urørte, og er passive. Hvordan kan du forklare at en og samme aktive sub plutselig blir passiv bare fordi den henter sitt signal fra en annen kontakt på forsterkeren?

Mvh Vidar P

Nei, dette er ikke vanskelig å forstå. Jeg har aldri hevdet at subben er passiv, jeg sier bare at en slik løsning ikke kan karakteriseres som å kjøre med "aktiv deling".

Flagerborg tipset om at aktiv deling er å foretrekke. Aktiv deling slik jeg tolket det, som jeg også tror de fleste andre mener når de snakker om aktiv deling med subber og hovedhøytalere, er å dele før effektforsterkningen, slik at hovedhøytalerne ikke spiller det subben spiller - og det er der mye av gevinsten med separat sub ligger.

Nei, det er ikke passivt delefilter i en aktiv sub.

Om en sub er aktiv eller passiv oppfatter jeg som et spørsmål om den har innebygd forsterker eller ikke, ikke hvordan delefilteret er bygd opp. Men så vidt meg bekjent finnes det ikke aktive subber med passivt delefilter, ei heller det motsatte.

Mvh
OMF

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Men kjære OMF, aktiv deling av hovedhøyttalere er jo ikke tema... det blir akkurat like relevant som om jeg skulle sagt "vinyl ruler!". Det kan gjerne være riktig, men har ingenting å gjøre med tilkopling av aktiv sub..

Uansett; mannen har passive høyttalere, en forsterker og en aktiv sub, og kan koble den til forsterkeren med både høynivå og lavnivå inngang; og velge det som låter best.
Det jeg sa, var at han bør prøve høynivå også, fordi mange aktive sub'er integrerer bedre med resten av systemet på den måten.

God jul :)

Mvh Vidar P

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
njaa. stort sett. men for noen år siden hadde jeg ett sett Quadral titan mk V. det lå dete en 400 w power til å drive en 12 tommer som stod i en 3,2m lang transmissionlinje. de tre andre elementene, en 8 tommer pluss en bånd mellomtone og et bånd disskant, ble drevet av forsterkerne.
dette var ett sett til ca 130 000.- pr sett. de spilte glimmrende, men ikke serlig billige vel ??
Hei!
Det stemmer det, men dette er vel stort sett for slike billige surroundsystmemer, hvor høytalerne er nøye tilpasset hverandre. Men i så fall så sitter det jo et aktivt filter i subben og også forsterkere til de andre høytalerne.

Mvh
OMF

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
I denne tråden må jeg si at det etter min oppfatning er Vidar P (igjen ;)) som holder tunga rett i munnen.
Enig med du. 8)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Men kjære OMF, aktiv deling av hovedhøyttalere er jo ikke tema... det blir akkurat like relevant som om jeg skulle sagt "vinyl ruler!". Det kan gjerne være riktig, men har ingenting å gjøre med tilkopling av aktiv sub..

Uansett; mannen har passive høyttalere, en forsterker og en aktiv sub, og kan koble den til forsterkeren med både høynivå og lavnivå inngang; og velge det som låter best.
Det jeg sa, var at han bør prøve høynivå også, fordi mange aktive sub'er integrerer bedre med resten av systemet på den måten.

God jul :)

Mvh Vidar P
Kjære Vidar P
Når du skriver at aktiv deling ikke er tema....Det var jo det Flagerborg anbefalte, som du igjen kommenterte, og som jeg igjen kommenterte. Fra min side har aktiv deling vært tema i alle innleggene.

Og "vinyl ruler" er trolig litt utenfor tema i denne tråden, men å si at aktiv deling vil være det beste kan være et godt råd. Og det lar seg fint gjøre å bruke aktiv subb, samtidig med aktiv deling. Da stiller man bare subben på høyeste frekvens, og deler et stykke under dette i det aktive filteret.

Til trådstarter
Prøv begge tilkoblingsmuligheter på subben din.
Har du lyst til å være litt dristig - kjøp et aktivt delefilter til ca 1000,-. Plasser dette mellom preamp og effektforsterk. Finn en passende delefrekvens - ca 80Hz kanskje, og send dypbass kanalene til subben din og resten til effektforsterkeren til hovedhøytalerne. På den måten vil du avlaste hovedhøytalerne for dypbassen og de vil spille mye lettere og uanstrengt.

Og...God Jul! ::)

Mvh
OMF

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OMF; aktiv deling/drift av subwoofer, ikke hovedhøyttalere :) Når sub'en er aktiv, og hovedhøyttalerne er passive; så blir det liksom bare slik :)
Så vidt jeg forstår så har Andy skaffet seg en aktiv sub.

Andy; hvilken type er det?

Dersom det er EN aktiv sub, så har jeg igrunnen best erfaring med å la hovedht'erne få et uavkortet signal inn, og la sub'en få høynivå signal fra enten ht-terminaler eller effekttrinnets utgangsterminaler (avhenger av om du vil ha med lydsignaturen i ht-kabler) la den summere inn sammen med fallet i hoved-ht'ene  nedover.. da blir det gjerne med en lowpass delefrekvens på sub'en på rundt 30-40hz (hos meg deler jeg faktisk helt nede ved 18hz), avhengig av ht'ere og rom.

På den måten integrerer sub'en lettere, det blir mindre hørbart skille, dvs bedre homogenitet, pga lav frekvens og ingen highpass deling av hovedht'ernes basselement; og du står samtidig friere til å plassere sub'en en annen plass enn midt mellom høyttalerne.

Nok en gang; god jul :)

Mvh Vidar P

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
njaa. stort sett. men for noen år siden hadde jeg  ett sett Quadral titan mk V. det lå dete en 400 w power til å drive en 12 tommer som stod i en 3,2m lang transmissionlinje. de tre andre elementene, en 8 tommer pluss en bånd mellomtone og et bånd disskant, ble drevet av forsterkerne.
dette var ett sett til ca 130 000.- pr sett. de spilte glimmrende, men ikke serlig billige vel ??  
Hei!
Hvordan disse høytalerne er bygd opp vet jeg ikke, men hvis de skal drives med effektforsterker, så ser jeg det som vanskelig at de er aktivt delt, da vil trolig subwooferen i bunnen komme i tillegg, mer eller mindre på samme måte som å legge til aktiv sub i et annet oppsett. Dersom høytalerne kun skal tilføres linjesignal så er de aktive, og da har de nok også aktiv deling mellom dypbass og resten, nettopp for at resten skal slippe dypbassen.

Dette er vel litt utenfor tråden og av mer akademisk interessse, så tror jeg prioriterer ribbe nå... ;D

God jul til deg! ;D

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Vidar!
Ja, jeg vet at du skriver om aktiv deling av sub, og passive deling av hovedhøytaler - det er bare det at det jeg har skrevet, og som jeg tror Flagerborg mente, var at det beste var å dele aktivt mellom dypbass og resten.

Uansett.....igjen God Jul! ;D ;D ;D

Mvh
OMF

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei Vidar!
Ja, jeg vet at du skriver om aktiv deling av sub, og passive deling av hovedhøytaler - det er bare det at det jeg har skrevet, og som jeg tror Flagerborg mente, var at det beste var å dele aktivt mellom dypbass og resten.

Uansett.....igjen God Jul! ;D  ;D   ;D

Mvh
OMF
Det går an ja. Da trenger man et elektronisk delefilter og antakelig to sub'er med forsterkere (siden man gjerne vil dele litt høyt da).

Man kommer allikevel langt med en aktiv sub, lav delefrekvens og fullrange-signal til hovedhøyttalerne synes nå jeg da.. :)

Men bevares, aktiv deling er alt for lite utbredt. Så langt jeg vet, er det vel kun Linn og Naim som tilbyr dette som oppgradering av sine passive høyttalere...? Men det blir i denne sammenheng liksom noe helt annet :)

Mvh Vidar P

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
hei. disse var kun tilført med en høytalerkabel. dette er ganske enkelt. signalet er i bassen regulert ohmsk, slik at forsterkeren kun får ett linjesignal. resten av sinalet vil da kjøres som bypas til de andre enheter. håper det jalp litt ?..
Hei!
Hvordan disse høytalerne er bygd opp vet jeg ikke, men hvis de skal drives med effektforsterker, så ser jeg det som vanskelig at de er aktivt delt, da vil trolig subwooferen i bunnen komme i tillegg, mer eller mindre på samme måte som å legge til aktiv sub i et annet oppsett. Dersom høytalerne kun skal tilføres linjesignal så er de aktive, og da har de nok også aktiv deling mellom dypbass og resten, nettopp for at resten skal slippe dypbassen.

Dette er vel litt utenfor tråden og av mer akademisk interessse, så tror jeg prioriterer ribbe nå... ;D

God jul til deg!  ;D

Mvh
OMF

Topp Bunn