Sub i stereo - hvordan?

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Jeg funderer på å kjøpe meg en eller to suber til stereoen min for å få litt mer futt i bassen. Men jeg har absolutt ingen peiling på slike ting, så da hadde det vært fint om noen gadd å spre om seg med litt grunnleggende kunnskap om det her.

Men jeg lurer på hvordan det skal kobles opp, og om jeg trenger noe mer utstyr enn jeg allerede har? (Bortsett fra en sub eller to pluss kabler..)

Noen spørsmål:

1. Det er to par utganger på EC-forforsterkeren min, så jeg kan vel koble suben(e) på de som er ledige (rca-utgangene..)?

2. Hvordan gjør jeg det med deling av frekvens? Skal høyttalerene spille hele spekteret, som de gjør nå, eller bør de kutte ved en viss frekvens? Hvordan gjør jeg evt det? Høyttalerene går visstnok ned til 40 hz, i følge manualen.

3. Hvor langt opp i frekvensområdet bør/skal sub(ene) spille? (Regner med at det kan stilles inn på suben uten noen større problemer..)

4. Hva slags sub(er) er det som kan passe for mine høyttalere? Hadde ikke sett for meg å bruke mer enn 6-7000 kr - gjerne brukt. (Jeg orker/gidder ikke å bygge noe selv, så det er ikke et alternativ..) Eller bør jeg bruke en del slanter mer for å få noe som "fungerer"?

5. Bør jeg gå for 1 "stor" eller 2 "litt mindre" suber?

J

Jurassic

Gjest
Budsjettet holder ikke til 2 suber med god kvalitet.
Du får nok gå på en smell, skaffe deg her og nå kort eller noe 8)

O

OivindJ

Gjest
AlexanderK skrev:
Takk for et spennende innspill. ;-D
Kanskje jeg kan "piffe" det opp litt:

Søk på "sub" på hifi-generelt og på DIY-forumet.

Det finnes diskusjoner om; dele-frekvenser, 1 vs 2, aktiv-deling vs "ekstra bass", 10 vs 12 vs 15", bygging, pluss mere.

O

OldBoy

Gjest
AlexanderK skrev:
Jeg funderer på å kjøpe meg en eller to suber til stereoen min for å få litt mer futt i bassen. Men jeg har absolutt ingen peiling på slike ting, så da hadde det vært fint om noen gadd å spre om seg med litt grunnleggende kunnskap om det her.

Men jeg lurer på hvordan det skal kobles opp, og om jeg trenger noe mer utstyr enn jeg allerede har? (Bortsett fra en sub eller to pluss kabler..)

Noen spørsmål:

1. Det er to par utganger på EC-forforsterkeren min, så jeg kan vel koble suben(e) på de som er ledige (rca-utgangene..)?

2. Hvordan gjør jeg det med deling av frekvens? Skal høyttalerene spille hele spekteret, som de gjør nå, eller bør de kutte ved en viss frekvens? Hvordan gjør jeg evt det? Høyttalerene går visstnok ned til 40 hz, i følge manualen.

3. Hvor langt opp i frekvensområdet bør/skal sub(ene) spille? (Regner med at det kan stilles inn på suben uten noen større problemer..)

4. Hva slags sub(er) er det som kan passe for mine høyttalere? Hadde ikke sett for meg å bruke mer enn 6-7000 kr - gjerne brukt. (Jeg orker/gidder ikke å bygge noe selv, så det er ikke et alternativ..) Eller bør jeg bruke en del slanter mer for å få noe som "fungerer"?

Populært emne om dagen, som OivindJ sier, men gøy å skrive litt også, så jeg gjentar meg selv (og andre) litt nå:

1. Utgangene fra forforsterkeren din er tingen. Eller pre-out for dem som har integrert. Har du bare én sub, skal du bruke dobbelt kabelsett fra forforsterkeren til sub'ens to innganger, slik at du får hele bass-signalet frem til sub'en. Med to sub'er blir det rimeligvis én signalkabel fra venstreutgangen til venstre sub og så videre.

Nevner også at en del sub'er kan ta signal på høyttalernivå, og dette skal etter sigende gi en bedre integrasjon mellom fronthøyttalere og sub. REL, for eksempel, anbefaler dette.

2-3. Hvis dine høyttalere går ned til 40Hz, ville jeg delt ett eller annet sted i området 50-60Hz. Men det er lov å prøve seg frem. Ikke alle fronthøyttalere er like slagkraftige i bassen som produsenten vil ha det til, og da kan det være lurt å dele litt høyere. De fleste sub'er har volumknapper både for nivå, og for delingsfrekvens på baksiden. En del kan du til og med sitte i lytteposisjon med fjernkontroll og justere.

Hvis du har en vanlig stereo forforsterker, vil fronthøyttalerne dine spille hele frekvensspektret. Hvis du har en surroundprosessor eller en surroundreceiver, kan du velge å kutte signalet til fronthøyttalerne. En del foretrekker å kutte de laveste frekvensene til fronthøyttalerne, men jeg foretrekker at de får fullt signal fr forsterkeren. Men det blir smak og behag.

4. Jeg kjenner ikke høyttalerne dine, så der må jeg melde pass. Gode og dyre sub'er, REL for eksempel, integrerer seg lett med det meste, mens for billigsub'ene er det mitt inntrykk at det kan lønne seg å holde seg til samme fabrikat som for fronthøyttalerne.

5. Med fronthøyttalere som går såpass dypt som dine, tror jeg at én sub vil holde lenge. Prøv det først, i hvert fall, før du eventuelt kjøper deg enda én. Små sub'er, med for eksempel et 8-10"-element, er vanligvis litt kjappere i bassen, og sparker likevel godt fra seg i mindre rom. Store sub'er går jo dypere, men det er ikke nødvendigvis noen stor fordel når det gjelder musikk. Det spørs på akustikken hos deg. Kjøper du deg en sub som går ned til la oss si 25Hz, har du et godt utgangspunkt.

Men les gjerne det som er skrevet i andre tråder også. Mye nyttig å finne. Hvis du bare finner det. Lykke til!

O

omholt

Gjest
Dersom du har høyttalere som går dybt, suben skal brukes til musikk og du skal koble til stereoforsterker så kan REL være en god kanditat. REL har litt annerledes filisofi enn mange andre. En generell regel er at man deler 20-30 Hz over der høyttalerne gir seg, men med REL deler man omtrentlig der høyttalerne melder pass. Suben hjelper da bare i de nederste oktavene og gir et godt bass fundament, og mange merker at høyttalerne ofte løsner i mellomtonen. I tillegg så anbefaler REL bruk av høynivå for bedre integrering.

Svakheten til REL er at de mangler punch i mellombassen. De fungerer derfor ikke like godt til stativhøyttalere hvor man deler høyere eller til film hvor også en høyere delefrekvens er vanligere (ofte rundt 80hz). Da er f.eks Velodyne et bedre alternativ. I ditt tilfellet burde ikke det by på problemer. I den prisklassen bør du se etter noe brukt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sunfire kan du også bruke effekt trinnets utganger på. REL er musikalsk, men kan mangle noe puch på mellombass. Opp i alt er det jo avhenging av rommet om du skal ha en eller to subber... :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.013
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
To subbar er ein verkeleg kunstart å få til å fungere....men eg vil tilrå slikt og høg deling, dersom resten av oppsettet og ikkje minst rommet er "ideelt". (Du kan også oppleve det som positivt å stable desse to subbane opp på kvarandre, eit forsøk verd, spesielt om du skal møblere slik at andre enn dei som sit i sweetspot skal ha ålreit lyd)
No er det ikkje alt av subwooferar som fiksar å spele oppe i over 80-hz-området. Som regel gjer dei det ikkje særleg bra, og då vert ein freista til å la hovudhøgtalarane gå ned mot botnen av kva dei spelar bra. Uansett er det frykteleg vanskeleg å gje generelle råd. Kjøp ei måleplate, og sett i gong med å eksperimentere. Bruk måleplata som retningslinje, og stol på eigne øyrer.
Lukke til!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg vil anbefale bruk av to sub'er, har enda tilgode å høre et oppsett der det virkelig fungerer med en sub.
Videre bør et elektronisk delefilter benyttes slik at du avlaster hovedhøyttalerene fra å spille de nederste frekvensene som sub'n skal spille.

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Antall liker
0
AlexanderK skrev:

Noen spørsmål:

LÆS WHITE PAPERS PÅ : http://www.harman.com her er alt den info du trænger.
Mvh.johnny

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
OivindJ skrev:
AlexanderK skrev:
Takk for et spennende innspill. ;-D
Kanskje jeg kan "piffe" det opp litt:

Søk på "sub" på hifi-generelt og på DIY-forumet.

Det finnes diskusjoner om; dele-frekvenser, 1 vs 2, aktiv-deling vs "ekstra bass", 10 vs 12 vs 15", bygging, pluss mere.
Bare opp til usle 15" ??? ;D

Jeg vil anbefale to subber, helst 15" eller mer aktivt delt, drevet av ICE-forsterkeri.

PK

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Takk for innleggene og informasjonen i denne tråden. Nå skal jeg nok klare å rote meg frem til litt testing og lesing før jeg finner ut om dette er noe for meg. Jeg tviler ganske sterkt på at jeg kommer til å gå for noe særlig større enn 12", men det får kanskje tiden vise..

Topp Bunn