Høyttalere sub brumming i de sene kveldstimer

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.751
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
hmm eller HMMMMMMMMMMUM som suben pluteselig ytret i går kveld når jeg var på vei til sengs.
trodde først det var en trailer som sto på bussstoppen utenfor Casa Vipa.

kort fortalt: har ikke vært plaget av dette tidligere, men har kanskje opplevd at det blir noe høyere elektrisk summing når jeg
har tatt i kontrollene på toppen for å stille litt eller egentilig når jeg tar av det magnetiske dekselet. ikke brydd meg noe videre om det.
i det siste så har det vært et klikk/lite smell i subben når jeg har slått på forsterker.
Summingen forsvant når jeg slo på forsterker, men kom tilbake når jeg slo den av. summingen forsvant når jeg tok ut signalkablene og kom tilbake når jeg satt de inn.
uavhengig av om de var koblet til forsterker. jeg prøvde å flytte subben litt rundt i stua på forskjellige strømuttak, men liten forskjell.
signalkablene er billige fra biltema. jeg prøvde med et par korte fra hifi klubben da forsvant brummingen.
Jeg har nå kjøpt nye fra hifi klubben og da ble det tyst når de ikke var koblet i forsterker. ble imidlertid litt lyd når jeg skrudde volumkontrollen opp til 11.
Ved å forbedre kabelhygienen, få signalkabel så langt fra strømkabel hele veien så ble det helt tyst også på nivå 11.
Da gikk tiden i fra meg så jeg dro på jobb og er litt spent på om subben har gått i hvilemodus når jeg kommer hjem. den gjorde ikke det da forstyrrelsen leses som signal av subben vil jeg tro.

Tror dere det kan være noe feil med selve subben eller kan jeg ha et strømproblem (orker ikke tanken etter alt som skrives om det).
Subben er bare 4 mnd gammel så jeg har reklamasjonsrett.

ka dere trur?

mvh
Vipa

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.751
Sted
Torget vurderinger
1
Ja, da var det vel i orden igjen. Sub lyser Orange (standby) og spraking/knepp ved oppstart av forsterker er saga blott. Da er det nok viktig med skjerming på så lange strekk (5 meter) signalkabel. Happy happy Joy Joy 🙂

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Antall liker
3.072
Sted
Trondheim
Fikk etter ca en måned i bruk, rare summetoner fra min Dali sub! "Gulløret", min kone, oppdaget denne dype summetonen. Skjønte ikke bæret - forsterkeren var avslått etc!
Etter noen små forsøk, forsvant lyden! Jeg hadde, uten å vite bedre, plassert baseelementet til vår fasttelefon fra ruteren rett ved siden av sub'en, og det tålte den ikke!
Ja, ja - man lærer så lenge man lever!
Mvh Tore

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.751
Sted
Torget vurderinger
1
Fikk etter ca en måned i bruk, rare summetoner fra min Dali sub! "Gulløret", min kone, oppdaget denne dype summetonen. Skjønte ikke bæret - forsterkeren var avslått etc!
Etter noen små forsøk, forsvant lyden! Jeg hadde, uten å vite bedre, plassert baseelementet til vår fasttelefon fra ruteren rett ved siden av sub'en, og det tålte den ikke!
Ja, ja - man lærer så lenge man lever!
Mvh Tore
Ja, bare litt usikker på hva jeg har lært av dette. Antagelig at litt for billig kabel på så lange strekk ikke holdt mål og at teorien med å prøve å holde signalkabel og strømkabel godt fra hverandre kan ha noe for seg. Her trengte man ikke gullører, skummel dyp brumming i stua 😅

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Antall liker
3.072
Sted
Trondheim
Jeg har opp gjennom årene vært svært så tvilende til alt jeg har hørt/lest om kabler; tykkelse, lengde, nærhet til strømførende kabler osv! Imidlertid har jeg "fått meg en på kjeften" rett ofte, når jeg selv har prøvd kabler, kontakter, plassering etc!🤔
Siste "sjokket" fikk jeg da jeg skiftet ut kablene fra cd-spilleren til forsterkeren! Fikk via @motoren tak i et sett inakustik rca kabler! Helt ny, større og klarere lyd en noengang før!
Må få tak i mer, ellers kan platespilleren bli svært lite brukt fremover!🤣
Tore

Topp Bunn