Studentanlegg

see

Fersking
Ble medlem
11.06.2007
Antall liker
0
Jeg er en stundent med respekt for mine naboer. Ergo jeg vil ikke ha noe som soerger for at jeg blir kastet ut fra borettslaget etter 2 dager. Det jeg da har bestemt meg for, er at jeg skal kjoepe et bra headset, med en headset-forsterker. Det jeg lurer paa, er om noen har noen gode forslag til hva jeg da kan kjoepe. Tenker paa aa bruke rundt 9-10 0000,-. Har ogsaa lyst paa en romperister, men lurer da paa om jeg maa kjoepe meg en ekstra forsterker siden romperisteren skal kobles paa sub-utgangen. Paa forhaand takk for svar!

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
"Romperister" er ofte brukt i hjemmekino .
Når det virkelig skjer mye og høyttalerne basser som bare det så aktiveres romperisteren som er fastmontert under soffaen/stolen du sitter i.
Du kan jo selv tenke deg hvordan det virker ;) ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da vil jeg kanskje anbefale Sennheiser HD650, RSA Hornet (bærbar forsterker som du også med stort hell kan koble til elnett og bruke hjemme) samt at du har råd til et sett lukkede hodetelefoner for bærbart bruk, foreks AKG K4271S eller lignende.
Du har satt deg opp et romelig bra budsjett. Og om du bare tenker innomhus, har du sinnsykt mye snacks å velge i av forsterkere. Enten Solid State eller rørbasert (slik jeg har)

Men når det gjelder spesiellt hodetelefoner, vil en anbefaling være ganske så avhengig av hvilken musikk du lytter mest til.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.961
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
monosapiens skrev:
"Romperister" er ofte brukt i hjemmekino .
Når det virkelig skjer mye og høyttalerne basser som bare det så aktiveres romperisteren som er fastmontert under soffaen/stolen du sitter i.
Du kan jo selv tenke deg hvordan det virker ;) ;D
Takker, her kan man lære noe nytt hver eneste dag!
mvh

see

Fersking
Ble medlem
11.06.2007
Antall liker
0
Jeg har faktisk ikke helt bestemt meg enda.. Enten saa blir det bare aa bruke min Cowon iAUDIO X5, ellers saa blir det til at jeg kjoeper meg en cd-spiller. Grunnen til at jeg vurderer aa bruke mp3 spiller, er at jeg for litt siden leste en blindtest der de som testet mente at det var minst like god lyd av en iPod med mp3 med hoey bit-rate, som paa en cdspiller til mange titusen kroner. Er ikke helt sikker paa om jeg vil tro paa dette, derfor er det enda bare til vurdering. Musikken jeg hoerer paa, er veldig forskjellig. Gaar i alt fra Dream Theather, Ferenc Snétberger, Steely Dan, Toto, Era, The Roots til Josh Groban og John Mayer. Som dere ser er det veldig mye forskjellig.
Vil imidlertid si tusen takk for svarene som har kommet saa fort! Virker som at det er folk her med god peil, og det er saers positivt! :)

see

Fersking
Ble medlem
11.06.2007
Antall liker
0
Hadde forresten vaert fint om dere kunne legge med link til en plass hvor jeg fikk kjoept eller sett paa de varene dere anbefaler! Er ikke saa alt for kjent naar det kommer til hvilke Hi-Fi butikker som har godt utvalg og er gode.. Tusen takk!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
0
Jeg kjøpte et stax elektrostat headsett med tilhørende rørforsterker når jeg begynte å studere. srs-4040 tror jeg det het. Fantastisk hurtighet og romfølelse.... men dritkjedelig og ikke kjenne trykket...... Så det ble til at jeg solgte det igjen og flyttet oppover Avantgarde UNOene mine.

:)

Men for all del. Stax lager headsett for den kresne....

Jørgen

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg må si at jeg ikke skjønner helt dette med å ikke kjenne trykket.

De som vet hvordan det låter hjemme hos meg, vet at trøkk er noe jeg er glad i.
Den kombinasjonen jeg har med MHZS cd88E, Doge 6210 og AKG k701, har forbauset meg mang en gang, med å gi meg mye av det samme trykket.
Har lurt flere ganger på om Bryston ampen står på og pushet ATC høytalerne samtidig...men neida, 701 hodetelefonene-som endatil ikke er kjent som noen festløver i øvre bassområdet- leverer faktisk varene laaaangt nedover i registeret. :)

Kunsten, slik jeg har lært det de siste mndene, er å lære seg å spille rimelig svakt med hodetelefoner.
Det skjer noe med musikken om en lar musikken vokse på et volum lavere enn det en er vant med til "dagllig bruk".
Anbefaler alle med anstendig hodetelefonutstyr til å prøve ut dette.
Altså:
Spill svakere enn det du er vant med. Det føles sterkere etterhvert, og musikken smyger seg inn i deg (bokstavelig)

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
johna skrev:
Her inne kan du lese det meste om hodetelefoner, hodetelefonforsterkere, bærbartutstyr etc etc:
http://www.head-fi.org/

OBS:
Det er dyrt å henge for mye der...mye fristende ::) ;)
Mye bra info der, og "Welcome to head-fi, sorry about your wallet", er en vanlig velkomstfrase. :) Men man bør kanskje være litt skeptisk til et forum der det ikke er lov til å diskutere blindtesting...

Modigliani

Fersking
Ble medlem
06.12.2005
Antall liker
0
Hei,

Jeg er student selv, og har et sett Sennheiser HD650, Zu Mobius Balanserte kabler og en Rudistor NX-33 balansert hodetelefonforsterker. Det er ikke det billigste du får til, men jeg tror det skal kunne gå innenfor budsjettet ditt.

Jeg synes lyden av dette oppsettet er flott! Sennheiserne er gode i bassen, og med denne forsterkeren er mellomtonen og diskanten oppe på samme nivå. Der jeg merker størst forskjel på balansert og ubalanser drift er på "luftigheten". Den innesluttede følelsen man kan få med hodetelefoner forsvinner, og det virker som om lydkilden er mye lenger unna hodet.

Det er ihvertfallv verdt å sjekke ut. Jeg er strålende fornøyd!

http://www.rudistor.com
http://www.zucable.com

Topp Bunn