Striper på tv-skjerm

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Jeg tenkte å høre med noen som kan dette her. Når forsterkeren står på kommer det tynne horisontale striper på tv skjermen. Dvs de kommer ikke før utgangsreléene slår inn når jeg skrur den på.

Historien til dette er som følger.
En vinterdag i 2010 mens jeg var på jobb og forsterkeren stod på var det et kraftig spenningsfall. Så kraftig at det så vidt lyste i lampene i huset.
Tenkte med grøss og gru på hvordan det hadde gått med forsterkeren. Joda. Den stod der og blinka hurtig i den blå dioden som indikerer at den er på. Bare at den skal lyse fast, ikke blinke. Den skal blinke mens den er i oppstartsfasen, dvs 20 sekunder etter at den er slått på.

Jeg skrudde den av etter å ha konstatert at det ikke var lyd i den. Ettersom den er importert fra Kina fins det ikke noe service apparat rundt den, og frakt til Kina er uaktuellt. Men jeg tenkte jeg ville se om Roar Malmin kunne klare å fikse den, noe han ikke klarte.

Fenomenet framtoner seg litt merkelig. På vinteren tar det gjerne opptil en time før utgangreléene slår inn, og da står de og "hakker" en god stund før de slår inn. På sommeren er alt mye enklere. Da slår de inn i løpet av ca ti minutter. Merkelig. Men som sagt, uansett får jeg disse stripene på tv'n.

Spørmål:

1. Finnes det noen brannfare ved å bruke forsterkeren?
2. Noen som vet hva som kan ha skjedd med den?
3. Noen som vet om noen dyktige reparatører enten på østlandet eller i Stockholmsregionen som kan fikse sånt?
4. Kan evt utgangsreléene kobles ut med "bump" i høyttaleren som følge av dette når den slås på?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Snakk om en Korsun? Sjekk med Milan Vrabel (Mila-V på HFS) i Sundbyfoss! Han kan fikse den! Akkurat det der en av grunnene til at jeg ikke stoler på kinesiske selgere, og følgelig aldri kjøper fra dem selv. Men det vil- ang huset- lønne seg å ta det der videre til en elektriker- sånne spenningsfall er aldri gode for elektronikken din. Den har fått seg en smell, og du bør vurdere overspenningsvern og padde- ASAP etter service og gjennnomgang. Brannfare på usikker elektronikk er alltid tilstede, men ei god padde sikrer langt på vei investeringa di ved å stabilisere spenninga til utstyret og samtidig ta seg av de verste spissene/kutte strøm før Grillmester Gud får sendt en lyndose ned i inntaket på huset ditt..Det er nok også noe med manglende eller skadet magnetisk skjerming..har du sjekka høyttalerne på annen amp?

Sist redigert:

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Kjapt svar Auditor! Takk! Skal ta kontakt med Mila-V. Hadde vært moro om den kunne virke som den skal igjen.

Jeg bor i dag et et helt annet sted og har aldri hatt problemer her. Men jeg skal ta rådene dine til etteretning.

Prøvde å få Drammen kommune til å vedkjenne seg ansvaret, men den gang ei. Det var som å snakke til en vegg.
Har iallefall lært meg til å skru av anlegget før jeg går.

EDIT: Jepp, det er en Korsun V8i.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Ingen fare! Milan KAN disse- og søker etter en- gjorde iallefall det! Når du skrur på- ta volumet helt ned først, og skru på ampen til sist- omvendt når du skrur AV..da skal ampen av først. Den der drar en del strøm, se på IsoTeks padder fra Solus og opp. Evt en brukt Shunyata Hydra 8. Hold meg gjerne oppdatert via PM om hva som skjer..vær bare klar over at dette fort kan ha knerta ett eller flere høyttalerelementer. Om så er- bytt ALLTID PARVIS!!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Det skal legges på minnet! Blir dog ikke å reise ennå. Må passes inn med en av turene til Drammen. Men avstanden derfra var jo behagelige 30 min. Kunne ikke blitt bedre da jeg relativt ofte er i Drammen for å besøke familien.

Godt å høre at han kan disse! Ser ut som om jeg slipper å investere i ny forterker da..! Gjør meg ikke så mye, for jeg liker lyden fra denne veldig godt. Nå skal vel Malmin ha litt av æren for det da han bytta ut kondensator banken til noe heftige Chemi-Con greier (som takler 230 volt og ikke bare 220 som denne var beregna på i utgangspunktet) og lagde nye likerettere ++.

Disse drar mye strøm ja. 2 x 1000 VA trafoer gjør sitt til det.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
Eier Drammen kommune strømnettet? Er vel netteier som er ansvarlig i slike tilfeller og er erstatningspliktig hvis noe går i stykker som følge av feil på strømmen.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Der har du nok veldig rett blitzkrieg. Det er vel eb som har nettet når jeg tenker meg om. Men å begynne å grave opp i dette over tre år etter at det skjedde er det vel ingen vits i.

EDIT:

Når jeg tenker etter så var det eb jeg kontakta etter å ha kontakta Drammen kommune. De prata om at jeg måtte kunne dokumentere fra forselger at feilen kom av spenningsfallet. Ikke snakk om å være litt myke i kantene der selv om de visste om spenningsfallet som hadde pågått over relativt lengre tid visstnok. Når forselger er i Kina blir det liksom ikke helt verdt det mtp transportkostnader. Jeg fikk ikke benytte et random verksted.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
Nja, nei... ikke godt å si. Skader vel ikke å sende inn en skademelding med et krav, men da bør det sannsynligvis følge med en tilstandsrapport fra et serviceverksted som kan bekrefte at skaden har oppstått som følge av feil på nettet. Vet ikke hva som er foreldelsfristen på sånt. Kanskje innboforsikren dekker noe?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
Generellt vil jeg si at det er jæææævla irriterende at det er så ustabilt strømnett her jeg bor selv, at strømmen ofte forsvinner i noen sekunder av gangen o.s.v. Hvis noe blir ødelagt som følge av det så henger det ikke på greip hvis privatpersoner skal måtte dekke det selv.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Cundis: Trenger du nye amper? Se da på hele 8200-serien fra Audiolab..2x 8200P + CD +Q ELLER en av Regas største..

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Nei det henger ikke på greip. Det var ganske ustabilt der jeg bodde også, med strømbrudd titt og ofte. Her i Stockholm tror jeg at jeg har opplevd det kun en gang i løpet av tre år. Da var det snakk om et minutt eller noe deromkring.

I EDIT i mitt forrige innlegg ser du hva de svarte meg, og i mitt tilfelle får man da inntrykk av å prate med en maskin.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Cundis: Trenger du nye amper? Se da på hele 8200-serien fra Audiolab..2x 8200P + CD +Q ELLER en av Regas største..
Jeg håper at han du nevnte lengre opp kan fikse den. Om ikke det går må jeg ha det. Takker for tips, det legges til lista som skal testes i butikk evt.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Håper også det..om ikke kjøper han den nok av deg til bra pris , og hjelper med budsjettet på de nye...

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Nja.. Kommer nok ikke til å selge den om han evt ikke skulle klare å fikse den. Setter meg da på gjerdet og venter til jeg finner en som kan. Den er så bra lydmessig at jeg ikke klarer å kvitte meg med den med mindre jeg får tak på en like bra lydende amp. Hvilket er relativt høyt oppe i prisklassen IHMO.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Forsterkeren som nekter å dø!

Dra meg baklengs inn i fuglekassa! Nå har jaggu meg forsterkeren kommet til liv igjen.

Kjøpte jo en Bladelius Tyr II for rundt seks mnd. siden, og siden det har Korsunen stått nedgravd i kottet. Fikk for meg at jeg skulle åpne den nå og teste litt, og jaggu skrur den seg på med en gang.
Det har den ikke gjort på over 5 år! Det har tatt timer som oftest før reléene på utgangen har slått inn, og da med denne durende høye lyden av et relé som ikke får helt bra kontakt med striper på tv´n som følge. Nå er det stripefritt.

Hva i heite hule kan ha skjedd?? Reparerer ting seg sjøl? Noen som skjønner et lite fnugg av dette??

Sist redigert:
Topp Bunn