Streamer til Audio Note dac

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Vurderer å kjøpe en AN dac. Har en Auralic Aries G1 streamer, men lurer på om det vil være god match?

AN dacene er 16 bit og noens streamere kan settes til 16 bit, feks. Lumin.

Noen med erfaringer her?
 

Vedlegg

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Jeg har forsøkt diverse streamere på diverse AN DAC'er, fra DAC 0.1X opp til DAC 5 Special.
Det som utmerker seg, er at de DAC'ene gjør ren magi selv ut av Spotify, det eneste jeg muligens har en viss tro på, er at dersom det finnes streamere med digital XLR ut, har det kanskje en ørliten fordel.... Så jeg har stor tro på at nettopp Auralic'en vil være innertier.
Alle streamere jeg har forsøkt, har vært suksess, selv de billigste.
Daglig i hodetelefonoppsettet benyttes PC via USB rett i DAC 0.1X, resultatet er formidabelt.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Takk for svar. Er det viktig at streameren kan settes til 16 bit. AN dacen spiller vel ikke filer som er upsamlet?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Takk for svar. Er det viktig at streameren kan settes til 16 bit. AN dacen spiller vel ikke filer som er upsamlet?
Nja... Jeg har ikke prøvd meg fram på akkurat det, men har forsøkt et utall CD-spillere med og uten oppsampling, uten at det har gitt problemer. Så et eller annet gjør vel at det funker ok. SACD funker rett nok ikke.
Med unntak av DAC 0.1 som er Philips 16 bit, benytter de andre dac'ene 18Bit Ananloue Devices AD1865N 44.1 / 48 / 96KHz input capability.
Usikker på DAC 1.1X, rett nok, den er det leeeenge siden jeg hadde, så jeg kan ikke si om den har16 bit, og om den har XLR (AES) inn eller ei, men fra 2.1X og oppover har alle den inngangen.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
890
Antall liker
3.116
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
1.1x har XLR/AES og AD1865N (i det minste på Mk2-versjonen jeg har) 😃👍.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Greia er vel om DACen skjønner større bitdybde enn 16? Om den ikke gjør det låter det i det minste med 16 bit fra streameren.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Dac chippen kan ikke overgå sine egne specs og blir den foret et 24bit signal så vil den "truncate" (finner ikke noe norsk ord) til 18bit (dersom dacen er ad1865 basert).
Input receiveren derimot. Der bruker AN gjerne på eldre cs8412 og da er du låst til max 16/48 eller cs8414 (24/96) mener jeg å huske.

PS: Alle streamere burde ha resampling funksjonalitet innebygget uansett.
AN dacene er veldig dårlige på å håndtere jitter så jeg ville hatt det i bakhånd ved valg av streamer.

Trur eg....
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Nå kom @bambadoo meg i forkjøpet ser jeg :) Men i forlengelsen: Avhengig av hvordan AN har implementert bit-trunkering før AD1865N: Hvis de IKKE har gjort det skikkelig med dither (https://www.darkroommastering.com/dithering-explained/) så vil det medføre harmonisk forvrenging med 24-bit materiale hvis man bare tvert kutter 6 LSB, aka "truncation distortion". I så fall er det sannsynligvis bedre å nedkonvertere til 16bit før DACen i en streamer. En test med Schiit Audio Yggdrasil viser "problemet":
Men som Atkinson også sier, hvorvidt den støyen er hørbar er en annen sak.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
TS sier ingenting om hvilken AN dac han har i tankene riktignok.
Hmm, lenge siden jeg drev med AN dacer merker jeg.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Jeg har testet litt med ulike streamere og med og uten begrensning av bitdybde og samplingsfrekvens. Kan ikke si å ha opplevd forskjell i lydkvalitet om man begrenser i streamer eller ikke. Det som likevel taler for å begrense til 16bit og 44.1kHz (som jeg har endt opp med i min Lumin U1 Mini), er at Audio Note dac’er kan være litt kilne på å låse sync når det byttes format fra en sang til en annen. Da får man en litt irriterende sammenhengende reléklikking som er ganske plagsom. Men ved å alltid sende samme format til dac’en unngår man dette.

Gled deg til Audio Note Dac! :D
 
Sist redigert:

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
TS sier ingenting om hvilken AN dac han har i tankene riktignok.
Hmm, lenge siden jeg drev med AN dacer merker jeg.
En ganske spekka 2.1 kit dac. Ikke med trafo på utgangen, men ellers gjort det meste i den.
 
Topp Bunn