Strategi ved avtaleinngåelse med byggmester

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei!

Trenger en strategi. Skal bygge på huset og sitter med tre tilbud fra byggmestere. Var veldig grundig i valget av hvem jeg tok kontakt med. Viste seg som gode valg. De har vært veldig på, vært grundige i sine forberedelser og gitt velutredede tilbud. Jeg har ringt referanser, sjekket regnskap og synes jeg har gjort leksen godt. Konklusjon: Disse tre er langt fra bransjen verstinger, og jeg tror de alle vil kunne gjøre en god jobb. To er nokså likt priset, en er til dels veldig mye dyrere.

Hvordan går man frem? Holder jeg kortene tett til brystet? Hvor kan jeg presse? På pris? På hvor mye de garanterer for å levere innenfor angitt pris? Gjennomføringstid? ??? Har liksom ikke det forhandlingsgenet fra natuterns side jeg ::)

Mvh
Sniff

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Vanskelig for meg å gi gode råd, jeg har gått i de fleste feller på det der området.

Men vonde erfaringer med håndverkere har lært meg at det som til slutt er viktigere enn både pris og ferdigstillelsesdato er kvalitet på utført arbeid. I løpet av et hus sin levetid betyr ikke noen tusen fra eller til så mye, og om du ikke får flyttet inn til jul så kommer du uansett inn til neste jul.

Derimot om du våkner en dag og taket har falt ned i hodet ditt i løpet av natta, DA har du problemer! Om snekkeren har spikret gjennom avløpsrørene på badet, eller gitt fan i å ferdigisolere gulvet på kjøkkenet, eller "glemt" fuktsperra og noen vesentlige spikerslag i stua, DA sliter du!

At den som gjør jobben har et uplettet rykte for å gjøre GODT arbeid er det som til slutt sørger for at du sover godt om natta!

Forøvrig ønsker jeg lykke til.

PS, blir det innflyttingsfest med masse whisky?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Til slutt er det bare en ting som er viktig, og det er kvaliteten på arbeidet som er utført. Budsjettet ditt sprekker uansett. Trusler om dagbøter o.l virker kun prevantivt på en jobb godt gjort.
At den ene er vesentlig dyrere kan bety at de 2 andre har utelatt ting fra kontrakten som er vesentligheter for dem, men ikke for deg.
Husk at de skal bygge utifra nye standarder. Mulig 2 av de 3 du har kontaktet har brukt eldre standard med mindre isolasjon i vegger?

Kikk litt her også kanskje http://www.byggebolig.no/

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg begynner husbygging ila våren og har bestemt meg for å bruke en uavhengig bygningsingeniør som konsulent/kontrollør. Koster 30-50k, men er vel anvendte penger synes jeg. Han vil kunne gi gode råd i forhold til prosessen du er inne i og kan følge opp prosjektet og sjekke at ting blir gjort korrekt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.970
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg ville ikke brukt trusler, løgn eller andre ting for å "presse" prisene.

Les tilbudene nøye - finne ut om noen av prisene varierer.

Min erfaring med fastpris er at det er avgrensniniger og forutsetninger i tilbudet som kanskje er det viktigste.
- hva er inkludert og hva er ikke inkludert
- forutsettes det at du skal gjøre noe ...?
- hva med koordinering med andre (rørleggere, elektrikere, osv)
- hva med opprydding etterpå/Avfallshåndtering?

Kort fortalt - sørg for at du ikke havner i en situasjon er der du må betale ekstra for alt mulig hele tiden. Jeg hadde en murer en gang som gav fastpris på å flise badet, og når ble enig om å flise badet diagionalt så skulle han ha mere penger for det - selv om han selv sa at "alle" hadde jo det.

Mvh
OMF

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei igjen, og takk for tilbakemeldinger

Er nok veldig nær et valg nå. Liker best de som fremstår som forholdsvis rimelige, men like vel ikke kutter kunstig langt ned. De kjører ofte med fastpris, og de fire referansene jeg har snakket med har brukt den modellen. De har ikke fått noen overraskelser. Der de dyreste kjører alle mulige forbehold på min bekostning synes jeg det virker som "favoritten" er litt mer villig til å ta litt av den risikoen selv.

Greven skrev:
Jeg begynner husbygging ila våren og har bestemt meg for å bruke en uavhengig bygningsingeniør som konsulent/kontrollør. Koster 30-50k, men er vel anvendte penger synes jeg. Han vil kunne gi gode råd i forhold til prosessen du er inne i og kan følge opp prosjektet og sjekke at ting blir gjort korrekt.
.
Vurderte også å gjøre dette, men med et totalbudsjett rundt en million, et forholdsvis enkelt bygg med ingen våtrom syntes jeg ikke det var helt nødvendig. Tipper huset ditt utgjør et større og mer komplisert prosjekt.

Griffenfeldt skrev:
Til slutt er det bare en ting som er viktig, og det er kvaliteten på arbeidet som er utført. Budsjettet ditt sprekker uansett. Trusler om dagbøter o.l virker kun prevantivt på en jobb godt gjort.
At den ene er vesentlig dyrere kan bety at de 2 andre har utelatt ting fra kontrakten som er vesentligheter for dem, men ikke for deg.
Husk at de skal bygge utifra nye standarder. Mulig 2 av de 3 du har kontaktet har brukt eldre standard med mindre isolasjon i vegger?

Kikk litt her også kanskje http://www.byggebolig.no/
Måtte ta en runde til med de to første som leverte tilbud. Jeg benyttet litt utdaterte kilder og hadde i god tro tatt utgangspunkt i 20 cm isolasjon i veggene og ikke nevnt spesifikt at TEK 07 skulle ligge til gunn da jeg ba om tilbud. De to første priset etter mine spesifikasjoner uten å mokke, men sistemann (som var veldig dyr)ga tilbud etter nye krav. Da jeg fikk oppdatert tilbud fra han jeg nå her mest lyst til å bruke lå det drøyt 50.000 over pris etter gammel standard. Det var jo ikke så hakkende gale. Tror mesteparten av spriket handler om profil faktisk. De dyre legger ikke skjul på at de er det, men har en image som ”det skuddsikre kvalitetsalternativet”

Spiralis:Takk for lykkeønskninger. Skal ikke se bort fra at ”nordfløyen” skal drikkes inn med noen gode dråper nei.

Mvh Sniff

Topp Bunn