Strømkablene er endelig ferdige!

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Postet denne tråden ved en feil i DIY forumet, men har nå flyttet den hit...
Og selv om det sikkert finnes ørten av disse trådene så ble jeg så fornøyd at jeg bare måtte dele... ;D

Fikk en skikkelig overraskelse her om dagen da jeg byttet ut strømkabelen på min integrerte forsterker (Chapter Audio Précis mkII). Har egentlig aldri trodd mye på at en strømkabel kan endre lyden noe (hadde riktignok en opplevelse med en strømkabel en stund tilbake, men har i senere tid avskrevet det som mulig placebo...). Har trodd at strøm er strøm og så lenge den kommer frem til forsterkeren så burde vel det være det... Jeg har riktignok trodd at å redusere stråling ved å bruke godt skjermede kabler kan påvirke lyden til det bedre (siden påvirkningen på signalkablene reduseres), men da må evt. alle strømkabler bak stereomøbelet byttes ut, ikke bare den ene til forsterkeren. Men på impuls så handlet jeg ifjor inn noen meter LMC kabel (gjennom et felleskjøp her på forumet) som har blitt liggende uten at jeg har hatt tid eller motiivasjon for å lage kabler.

Men så etter å ha lest i en tråd her på forumet om å bruke ferrittmagneter på strømkabel så bestemte jeg meg for å gjøre ferdig prosjektet, så jeg handlet inn de nødvendige ingredienser.
De er (som de fleste DIY strømkabler her på Hifisentralen) laget av godt skjermet LMC kabel (3x2.5m2). Har brukt solid støpsel fra Elfa, IEC kontakt fra Furutech og en solid ferritmagnet montert rett før IEC kontakten (samt nylonstrømpe og krympeslange for at den skal se OK ut).

Løsningen med å bruke en ferrittmagnet for å redusere RFI/støy som kan ledes igjennom kabelen og til jord i forsterkeren hadde jeg ikke i utgangspunktet tenkt på, men bestemte meg for å ta den helt ut å montere de også.
Og jeg lurer på om det er dette som gjør susen og ikke den skjermede kablen...
For nå er det ingen tvil lengre, jeg hører forskjell etter at jeg byttet ut strømkabelen på Précisen. Og igår hørte jeg enda litt mer forskjell (selv om den var mindre tydelig) da jeg byttet ut kabelen på min dac.

Lydbildet blir roligere, det virker som om støygulvet senkes som gjør at detaljer kommer bedre frem og lyden blir roligere i toppen (det var dette jeg først la merke til). Synes også den dynamiske kontrasten er økt noe.
Og hvis noen her har hørt lyden fra en cd-spiller /drivverk-dac som sliter med jitter, så kjenner dere kanskje den "fnitter"/urolige effekten i lyden som kommer av jitter. På mange måter så har effekten av kablene vært at denne typen "fnitter" reduseres (om det maker sense i det hele tatt...)

Ihvertfall veldig godt fornøyd så langt...

Mvh C
Som vet han stiller seg laglig til for hugg...

Taggen

Medlem
Ble medlem
16.12.2007
Antall liker
0
Hei
Jeg oxo har vært sånn med strømmen.. "Tror ikke før jeg ser det" liksom..
Men det funker jo tydligvis..
Du har ikke no bilder av den da?

O

om.s

Gjest
Hyggelig lesning Casle, også hyggelig at noen "våger" dele sine opplevelser med f.eks strømkabler, ikke helt stuerent om dagen det ;).

Ikke minst er det hyggelig at det hele er med og løfter opplevelsen av musikken og anlegget ens, keep us posted...

mvh

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Kjempegreier!

Men denne Ferritmagneten, kan du si litt mer om den? Har du loddet den inn på noe vis eller? Slik jeg kjenner til dette med ferriter så fungerer de slik at man monterer de rundt kabelen slik at det elektriske feltet, og dermed støystrømmene som setter opp dette feltet blir omgjort til varme (energien til støyen "brennes opp" i ferritten).

Uansett fantastisk at noe så enkelt kan fungere så bra!

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Takker for tilbakemeldingene... Jeg har verken elektroutdannelsen eller den generelle kunskapen til å forklare hvorfor eller hvordan noe av dette virker, grunnen til at jeg skrev at jeg trodde at ferrittmagneten kunne ha noe med saken å gjøre var fordi jeg hører mye større forskjell på denne kabalen med ferritt, enn den erfaringen jeg hadde fra tidligere (da var det en lik kabel men uten ferrittmagnet og med en rimeligere IEC kontakt).
Sikkert noen her som kan forklare hva den gjør, men noe må den da gjøre eller så ville vel ikke f.eks Panasonic montert en sånn magnet på nettkabelen som fulgte med min plasma tv... eller på alle pc skjermkabler.

Ferrittmagneten klemmes fast rundt kabelen, den passer til 14mm kabel, og siden LMC kabelen er 13,9mm så passer den perfekt rundt kabelen selv når man har trukket den med nylonstrømpe. Den er lys grå på farge, så jeg krympet litt krympeplast rundt den så den ser OK ut etterpå.
Dere finner den ved å søke på varenummer 58-550-77 hos www.elfa.se, koster kr 58,40 + mva pr. stk.

Støpsel er varenummer 43-208-59 hos Elfa, koster kr 54,10 + mva pr. stk.

Kabelen ble som sagt kjøpt i et felleskjøp her på forumet. Fordi siden de ikke selger den hos Elfa så måtte den kjøpes på 50m rull hos RS og de selger kun til firma. Men jeg så for litt siden en annonse for noen meter slik kabel på bruktsidene. Ny tror jeg den kostet ca kr 60,- + mva pr. m.

IEC støpsel kjøpte jeg fra Furutech, modell FI-11. Prøvde først den største billige IEC kontakten de hadde på Elfa men den ble trang og mildt sagt fiklete å skru fast. Så istedenfor å risikere kortslutning spanderte jeg på kabelen Furutech kontakter. Jeg skulle tilfeldigvis til Sverige så jeg kjøpte de der for ca. kr 220,- stk. Men de koster ellers kr 279,- hos PMaudio eller NAT i Oslo.

Noen meter nylonstrømpe (tror det var 12mm "tykk") og litt krympeslange i to ulike tykkelser (60mm og 35mm) kom også fra Elfa, men jeg husker ikke verenummer eller pris. Vi snakker kun om kanske 20 kr pr. kabel (1m). Husk på at du trenger litt mer nylonstrømpe enn lengden på kabelen siden den utvider seg når du trekker den på kabelen og da trekker den seg sammen.

Jeg har laget 5 kabler, skal brukes på forsterker, dac, hjemmekinoreceiver og to stk fra veggstøpsel til strømfordelere (Edison Octopus (hifi) og Supra MD-06 EU/SP (tv/hjemmekino)) Etterhvert blir det kabel til tv' og til riaa også.

Og her er et kjapt tatt bilde jeg har gitt navnet "Kabel på gammelt tregulv"...

Vedlegg

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Da var det slik jeg trodde det måtte være. Ferriten er bare "clampet" rundt kabelen. Og da er det som jeg skrev, at den fjerner støy ved at den gjør om energien i magnetfeltet til varme. Også takk for mer info om materiell og slikt brukt i kabelen. Greitt å vite til man selv kanskje skulle prøve en gang :) mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
@Casle:
Det er ikke uten grunn at feritter rundt kabler, særlig ifm datamaskiner og hf/rf utstyr, blir brukt. Feritter demper common mode støy, altså støy som kommer i samme fase på begge strømlederne, som om strømnettet samlet sett er en antenne som tar inn støy, og du får støy mellom jord og begge fasene på strøminntaket på apparatet. Feritten omformer ikke støy til varme, men den påvirker fasen mellom strømmen og spenningen i støyen. Jo høyere frekvens støyen befinner seg i, jo større er denne faseforskyvelsen. Når faseforskyvelsen går mot 180 grader, går effekten av støyen mot 0, men svært lite av energien går over til varme
Den induktive forøkelsen i common mode påvirker imidlertid ikke støy som oppstår som funksjon av uren strømtilførsel, som ved at den ideelle sinusformen i et 50Hz strømnett inneholder en del overharmoniske og støy ifm dette. Kondensatorbatteriet etter likeretter og trafo fjerner mye av denne type støy.

Det er i alle fall den forklaringen jeg har blitt gitt på skolen - for noen decader siden (lett å glemme detaljer) - Tøff kabel forresten :)

Vidar

Topp Bunn