Strømkabelstøy..

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
378
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Har et lite problem når jeg kobler til laptop til forsterker ved avspilling av f.eks Spotify. Saken er den at når jeg spiller av musikk fra pc via minijack til forsterker så får jeg en lys skurring (sus) i begge høytalere. Men så fort jeg trekker ut strøm kontakten til laptop så forsvinner lyden helt.
Har også prøvd pc strømmen på annen kurs i huset uten positivt resultat. Da jeg flyttet fra min leilighet i sommer med eksakt samme anlegg og pc var problemet ikke tilstedet.
Den eneste forskjellen er en ny tv.

N

nb

Gjest
Du løser neppe dette ved å kjøpe en Haifai-strømkabel. Sannsynligvis noe grums på nettet ditt som PCen plukker opp i strømforsyningen.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
378
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Takk for kjapt svar nb! Har hatt en mistanke til strømnettet. Er dette mulig å evt måle seg frem til. Har en elektrikerkompis?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
Det finnes utstyr (skriver) for å måle nettstøy.
Jeg ville mistenkt datamaskinen din fremfor nettet.

N

nb

Gjest
Anonym skrev:
Det finnes utstyr (skriver) for å måle nettstøy.
Jeg ville mistenkt datamaskinen din fremfor nettet.
Det var egentlig det jeg mente også, sannsynlgivis en dårlig PSU i laptopen som klikker på ett eller annet, men siden det ikke var et problem på forrige boåæl så har jo "noe" endret seg.

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Hvis du har tv kopplad till stereoanlegget kanske det kan röra sig om "jordningskonflikt" där ström och antennuttak har olika jordpotential.

Prova i sådana fall att sätta in ett så kallat mantelströmfilter - galvanisk avskiljare - i antennuttaket till tv'n. Kostar ca. 100 kr.

/Suomela

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
378
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Takker for svar. Da skal jeg få tak i galvanisk skille. Noen som har en link så jeg vet hva jeg ser etter.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Tipper det handler om common mode støy fra strømforsyningskladden til laptopen. Denne støyen kommer fra selve forsyningen, ikke nettet, men et nettfilter på denne kan funke.

Det kan kanskje også funke å klipse en ferritt på kabelen mellom strømforsyning og laptop, eller på audiokabelen.

Topp Bunn