Strømforsyning til Rørforsterkere

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Virker som rørforsterkere ikke blir oppgitt med tall for strømforsyning. Transistorforsterkerene blir jo alltid(som regel) oppgitt i VA. Jeg så en rørf. som ble oppgitt i watt consumption og det går kanskje an å regne seg til hvor stor forsyningen er?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"watt consumption" er vel mer strømforbruk og forteller om tomgangsstrømmen.
VH. Bernt

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ok. Det var en som sa i en Audiobutikk at ved en sammenligning av vekt ville det gi en god indikasjon på strømstyrken/reserven.

Fabrikantene ville helst ikke oppgi alle speks pga av at da ville folk ta de prod med mest strømforsyning. Men folk lytter og tenker selv.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
408
Torget vurderinger
11
Hvor mye et rør drar, eksempel 45mA per el 84 og så og så mye på glødinga kan legges sammen og få en wattverdi når strøm og spenning summeres.
Å legge inn en liten buffer, slik at trafoen og den enkelte vikling ikke blir overbelastet er også lurt.
Hvis 4 el 84 drar 45mA hver, så tenk rundt 250mA på hs siden.
Drar det 4A på glødinga, så bør viklingen klare 6A?
Dette er verdier jeg sjøl har benyttet meg av

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"Det var en som sa i en Audiobutikk at ved en sammenligning av vekt ville det gi en god indikasjon på strømstyrken/reserven".

Dette stemmer forsåvidt for transistorforsterkere av eldre type. Dagens Power Supplies fra f.eks. Coldamps leverer masse effekt og veier lite. Dette fordi Switch Mode har mange fordeler når det gjelder vekt/strømstyrke. Kjøpte nettopp en for å teste.

For rørforsterkere vil det som regel være minst en Powertrafo og to utgangstrafoer. Gjerne en choke også eller to.
Alt dette veier og de blir gjerne alt for tunge til å flytte rundt på.
Berning lager rørforsterkere med switch mode teknologi og de er forholdsvis lette.

http://davidberning.com/products/qz

En selger har vel tendens til å fortelle kunden det som selger mest, har jeg lagt merke til....VH. Bernt

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
det siste du sa er jeg overhodet ikke uenig i......

Jeg tenker på å sammenligne de gamle typene på 30-40kg og som kan brukes i feks"Verdens sterkeste mann konkuranse". Øvelsen kan bestå i å løfte opp én forsterker 10 ganger på rappen og plasseres på et høyt stativ.

Har du avsagt dom over Switch Mode forsterkeren du kjøpte?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Hallo Øyvind,

Etter å ha ødelagt ryggen flere ganger på "tung hifi" har jeg gått litt lei.
Det værste var vel en diger BAT sak som veide 49 Kg i esken. Den skulle returneres etter sjekk og måtte ned trappa.
God trening for den som liker dette.

Jeg har bestillt noen forsterkermoduler som Douglas Self har designet. Til disse har jeg en gammel 500 VA trafo og noen Cerafine lytter. MUR1210 tror jeg likeretterne heter. De er gamle lavstøydioder.

http://www.tnt-audio.com/ampli/trimodal_amp_e.html

I tillegg har jeg skaffet meg en Coldamp powermodul som var til salgs forrige uke på bruktbørsen.

https://www.coldamp.com/store/products/audio-power-supplies/

Da forsterkeren i utgangspunktet er beregnet til bassforsterker tenkte jeg at en Switch Mode kunne være greit.

Prosjektet er beregnet ferdig til sommeren så jeg har ikke fått prøvd dette ennå. Kommer nok til å starte med gammeldags power "tungt" og klasse A, men om det blir lite effekt må nok "sommerbryteren" på ( Klasse AB ) og spenningen heves. Da er det greit å ha powermoduler med justerbar spenning. Har et stort kabinett med kjøleribber så jeg kan nok kjøre i klasse A opptil 30 Watt, vil jeg tro.

VH. Bernt

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Opp gjennom årene har det vært mange underdimensjonerte strømforsyninger i transistorforsterkere. Det kan være en av årsakene til at tyngre og større betraktes som bedre. I hvert fall av selgere og de som hører på dem uten filter.
I tilfellet rørforsterkere er det på en litt annen måte. Det er mye effekt som går opp i varme i en rørforsterker som ikke har direkte sammenheng med hvor mange watt forsterkeren leverer til enhver tid.
For at en rørforsterker med tradisjonell strømforsyning ikke skal koke over, må power delen være dimensjonert med tilstrekkelig margin. Ingenting som behøver å være hemmelig her.
Du kan føle deg helt trygg på at strømforsyningen i en rørforsterker er tilstrekkelig med god margin så lenge du kan holde hånda på nett trafoen.
Du trenger hverken vekt eller termometer ;D

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Lykke til med prosjektet, Bernt.

Audiomix, Det høres jo sannsynlig ut, men det kunne jo godt vært opplyst noen tall, så vi som har tungdrevne HT vet hva vi skal gå etter.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Takk for det, Øyvind.

Dersom du har tungdrevne høyttalere ville jeg ikke vurdert Singe Ended konstruksjoner. Normalt ikke mer enn 25 Watt eller deromkring fra disse. ( 845 utgangsrør )
Det finnes noen som har krefter, da.
http://www.positive-feedback.com/Issue21/wavac.htm

Utenom Wavac ( som er dyr ) ville jeg helst sett på Push Pull forsterkere med KT88 utgangsrør for tungdrevne høyttalere.
Dette er det kraftigste av vanlige utgangsrør og et par gir opp mot 100 Watt i pentode-kopling.
6550 er lik KT88 og var Amerikas utgave av store utgangsrør. Disse er de vanligste.

Nå er jo utgangsrørene bare "bufferen" som gir kraft i forsterkeren. Utgangstrafo, Power supply og drivere er også med på å skape lydbildet, i likhet med det meste andre i forsterkeren.

Etter Kina-forsterkerne kom på markedet har prisen gått betraktelig ned på rørforsterkere. Som tekniker må jeg innrømme at jeg blir skeptisk når ting blir for billig. Marginene går ofte ned.

Uansett ville jeg prøvd å følge med hva som finnes og lånt hjem og prøvd. Blir de svært varme tyder det på underdimmensjonering. Ryker det av poweret tyder det på overspenning...
Sjekk for støy og brum. Og om lyden er bra. VH. Bernt

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg har lånt hjem en Ayon orion med 2X50w i pentode. den har utrolig fin detaljert mellomtone og topp, men mangler litt i bunn. Har en Arahamsen transistorforsterker jeg sammenligner med i bunn. Ellers har jeg hørt en Ayon Triton med 100w, som antagelig vis vil klare å drive HT mine med 87db. Disse har jo KT88 i utgangen. Ingen røyk eller brum her, virker som veldig god kvalitet. Men jeg vet ikke om de produsere dem i Kina eller Østerrike.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Kan være vanskelig å slå en transistorforsterker i bunnen.
Jeg byttet til Ekte Svetlana Vinged C KT88 og fikk dypere bunn på min Single Ended KT88 forsterker.
Ayon ser jo seriøs ut. Dersom du har ECC82/12AU7 rør på din kan du jo få litt mørkere klang ved å bytte dem.
Det ligger vel mye info om dette på Hifisentralen. VH. Bernt

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Når det gjelder rør-forsterkere og trafoer, er utgangs-trafo den viktigste, og her er det kun en standard-måle-verdi som er interesant: effekt vs frekvens.
Og det er sjelden oppgitt... men det som er interesant er om den kan levere full effekt ned under 20Hz...
(de fleste rimeligere f.ex 50w har kanskje bare 30w ved 40Hz, og faller brått... )

Arne K

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Hans.....
du som er så imponert over Graaf GM-20 ....har du lagt hånden på (nett-)trafoen der?
nesten klar for en runde med bacon..og det er ikke mye overbevisende
vedr. rør utstyr bygger jeg aldri noe som blir varmere enn romtemp i psu!
imo
mvh
Leif

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
6C33C røret bruker opptil 7,2 Ampere i glødestrøm ved 6,3 Volt.
GM20 bruker 4 slike. Ikke rart det blir varmt. VH. Bernt

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
poenget er at om nettrafoen hadde vært skikkelig dimensjonert, skulle den ikke nærme seg kokepunktet under normal drift
dessuten blir en std GM-20 så varm inni og dermed også på topplaten, at den nesten ikke kan berøres og printet begynner etter hvert å gå i oppløsning
har montert en 24cm saktegående datavifte på en akrylplate som erstatter bunnplaten under en kompis sin, og nå er den lunka!
bedre for både amp og rør
12 volts-viften går på 6 volt og er lydløs ; kostet under kr. 300
mvh
Leif

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
LMC skrev:
Hans.....
du som er så imponert over Graaf GM-20 ....har du lagt hånden på (nett-)trafoen der?
nesten klar for en runde med bacon..og det er ikke mye overbevisende
vedr. rør utstyr bygger jeg aldri noe som blir varmere enn romtemp i psu!
imo
mvh
Leif
Det var da en voldsom vridning av temaet her ;D
Jeg sier at hvis du kan holde hånda på en komponent (ikke rør), er den ikke så varm at det er grunn til bekymring.
Men..................
Mange komponenter tåler svært høy temperatur. De fleste 85°C. Mange så mye som 105°C.
I tilfellet GM20 (i original utførelse) er jeg enig at den blir for varm og at for høy temperatur over tid fører til problemer.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
he-he
som grunnregel er det greit at ikke for varmt er sunt
er ikke du i pastaland?
mvh
Leif

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Cobra2 skrev:
Når det gjelder rør-forsterkere og trafoer, er utgangs-trafo den viktigste, og her er det kun en standard-måle-verdi som er interesant: effekt vs frekvens.
Og det er sjelden oppgitt... men det som er interesant er om den kan levere full effekt ned under 20Hz...
(de fleste rimeligere f.ex 50w har kanskje bare 30w ved 40Hz, og faller brått... )

Arne K
Det var jo veldig interessant. Styremaktene burde påby alle norske distr. å opplyse om dette......

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
LMC skrev:
he-he
som grunnregel er det greit at ikke for varmt er sunt
er ikke du i pastaland?
mvh
Leif
Nærmere Nordpolen nå.
Fryktelig kaldt og hvitt.
Til uka blir det "Strile landet".

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"Styremaktene burde påby alle norske distr. å opplyse om dette......"

Spørs om det hadde vært mange igjen her da. Transformatorviklerne oppgir gjerne Induktans på utgangstrafoene og dette gir info om hvor langt ned de kan gå for dem som har regnestav eller dataprogram. Det finnes folk her på forumet som har god greie på dette. Jeg overlater dette til viklerne. Så om du bygger noe selv og har informasjon har du en mulighet å vite hva du får. Det er noen prosjekter på DIY-sidene.

Off Topic: Hans; Nordpolen nå rett før jul? Leveranse til mannen med det hvite skjegget. ( Tenker ikke på Brynjar... ) BJ.

Topp Bunn