Takk for det, Øyvind.
Dersom du har tungdrevne høyttalere ville jeg ikke vurdert Singe Ended konstruksjoner. Normalt ikke mer enn 25 Watt eller deromkring fra disse. ( 845 utgangsrør )
Det finnes noen som har krefter, da.
http://www.positive-feedback.com/Issue21/wavac.htm
Utenom Wavac ( som er dyr ) ville jeg helst sett på Push Pull forsterkere med KT88 utgangsrør for tungdrevne høyttalere.
Dette er det kraftigste av vanlige utgangsrør og et par gir opp mot 100 Watt i pentode-kopling.
6550 er lik KT88 og var Amerikas utgave av store utgangsrør. Disse er de vanligste.
Nå er jo utgangsrørene bare "bufferen" som gir kraft i forsterkeren. Utgangstrafo, Power supply og drivere er også med på å skape lydbildet, i likhet med det meste andre i forsterkeren.
Etter Kina-forsterkerne kom på markedet har prisen gått betraktelig ned på rørforsterkere. Som tekniker må jeg innrømme at jeg blir skeptisk når ting blir for billig. Marginene går ofte ned.
Uansett ville jeg prøvd å følge med hva som finnes og lånt hjem og prøvd. Blir de svært varme tyder det på underdimmensjonering. Ryker det av poweret tyder det på overspenning...
Sjekk for støy og brum. Og om lyden er bra. VH. Bernt