Strømforsyning til Project Tube Box

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg har en Tube Box der strømforsyningen bærer tydelig preg av å vært i kontakt med Posten. Jeg har nå "fåttaki" en ny strømforsyning som egentlig ikke er laget for Tube Boxen, og nå lurer jeg på om det er forsvarlig å bruke den.

Originalen har output 16V AC, 1000mA. Den "nye", som kommer fra noe datagreier er på 16,9V AC, 3A. Kan jeg bruke denne eller vil jeg da risikere å ødelegge Tube Boxen?

Mvh,
Sveinung

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
412
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
16.9volt kontra 16.0 volt er bare en spenningsøkning på noe over 5%. Det går sikkert bra så lenge spenningen inn ikke går så mye over 240 volt.
16.9 volt er sikkert tomgangsspenningen på trafoen.
Belast trafoen med en effektmotstand paralellt over sekundærsiden som trekker spenningen noe ned så får du tilslutt 16.0 volt.

Sonicfrontiers

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Takk for svaret. Jeg har ikke mye peiling på det tekniske inne i boksen, så jeg er redd jeg ikke forsto mye av forklaringen din. Men denne strømforsyningen er såpass "åpen" inni at det ihvertfall skal gå an å utføre et slikt inngrep som du beskriver her.

Jeg vet ihvertfall nå at jeg kan prøve den uten å være alt for nervøs for å ødelegge noe.

Sveinung

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
412
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
En motastand på 17 ohm vil dra ca 1 ampere.
Prøv det først.
Effektmessig blir det omsatt 17 watt i den så vær obs på varmen.

Sonicfrontiers

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg skal ta en nærmere kikk inni boksen, uten at jeg dermed har noe større håp om å forstå hva som er der. Men hvis jeg tar et nærbilde av innholdet og legger ut, er det da mulig å instruere hvor jeg skal sette inn motstanden?

Og når du nevner varmen - vil det være en mulighet for at dette blir så varmt at det kan utgjøre en risiko?

Sveinung

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
412
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Hei
Sleng ut ett bilde så prøver vi.
Varmen er det effekten motstandene som avgjør.
Er de på 17 watt blir det varmt er den overdimensjonert blir det noe lavere temp.
Prøv med 5 stk 82 ohm 5 wattere i paralell.
Du kan jo kjøpe 1 stk effektmotstand som er beregnet for montering på kjølplater også.

Sonicfrontiers

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Beklager, jeg har ikke sett godt nok etter her :-[ :-[ :-[. Det er DC, og da kan den nok ikke brukes likevel.

Men jeg har fåttaki en annen stømforsyning nå (jobber med data, har rotet litt i "gammel moro"). Denne er 16V, og nå ER det AC, 1.25A. Men denne har en helt annen utplugg, med tre ledere ut. Er det mulig med et mulitimeter å finne ut hva som er hva og hvilken leder jeg ikke skal bruke?

Denne strømforsyningen har vanlig nettbrønn, så her er det jording inn også. Kan den siste utlederen dermed være jord?

Sveinung

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
412
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Den siste utlederen er sansynligvis ikke jord men midtpunktet på trafoen.
Du har sikkert en trafo med 2x16 volt ut.
Bruk multiinstrumentet så er det bare å finne den ene 16 volten og bruk den.
Du kan hvis du er heldig ha 2 uttak på trafoen (4 ledere ut av den) slik at de 16 voltene kan paralellkobles for større (dobbling) kapasitet.

Sonicfrontiers

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.720
Torget vurderinger
2
Husk også at ved måling med multimeter viser ofte slike datastrømforsyninger relativt mye mer spenning enn opplyst. Det er først ved normalt strømtrekk de oppfører seg som de skal. Men som oftest er slike bokser som Tube Box relativt tolerante. Litt ekstra spenning gir litt ekstra futt!

Mvh
Håkon Rognlien

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Det var godt å høre, Håkon. Jeg har akkurat målt den nå. Det er tre ledere, rød, svart og grønn. Når jeg måler rød og svart får jeg 19,7. Når jeg måler rød og grønn eller svart og grønn får jeg 9,6. Jeg går dermed ut fra at jeg skal bruke rød og svart, så får vi bare håpe at jeg ikke sprenger Tube Boxen.

Det neste blir nå å skaffe en plugg. Får ta en tur innom Clas i morgen. Det skulle vel være greit nok?

Jeg har sett på en del av de strømforsyningene jeg har lett gjennom (som altså har vært brukt på datautstyr) at de har en ferrittgreie eller noe slikt rundt kabelen nær utgangspluggen. Har det noe for seg å sette på en slik når jeg først er i gang med dette her?

Sveinung

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.720
Torget vurderinger
2
Ja det har det i grunn. Det vil ta av noe HF-støy med en ferrittring.

Mellom 19 og 20 Volt stemmer bra med de strømforsyningene jeg også har målt. Spenningen faller til ca 16,5 når de kobles til.

Håkon

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Da tror jeg at jeg har løpet klart. Utvalget av gamle ferrittringer på jobben er ganske bra. I morgen skal det skje. Takk for tipsene.

Sveinung

Topp Bunn