Strømforsyning konfigurasjon.

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Jeg har sett mange eksempler på strømforsyninger rundt omkring, kan ikke huske å ha sett denne:

Blir det det samme som dette?:

Må jeg passe på fasen på sekundær viklingene?

Takk

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.492
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ser omtrent like ut. Et par 100nf kondiser og sikringer ifra. Ikke akkurat den fineste tegningen jeg har sett heller :)

Du trenger ikke (min erfaring) å passe på fasen på sekundær siden. Om folk hører forskjell på det så er jo det bra for dem, det gjorde ikke jeg på et par forsterkere (moduler) jeg bygget for en tid siden. Det er AC som kommer ut. Fasen kan du evt. endre på primærsiden ved å snu stikket :)

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Jeg forstår spørsmålet/problemstillingen som hvordan primærviklingene skal koples. Skal de ha samme fase, være i motfase, eller er det ukritisk? Jeg tror det siste ...

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
JHolm skrev:
Jeg forstår spørsmålet/problemstillingen som hvordan primærviklingene skal koples. Skal de ha samme fase, være i motfase, eller er det ukritisk? Jeg tror det siste ...
Nei, jeg mente sekundær'ene. Hvis man skal koble 2 sekundærviklinger i serie (senter tapp), så må de være riktig koblet ellers får man ingen spenning.
Det jeg ikke er sikker på, er om dette gjelder også når man gjør det samme etter likeretting. Og om mitt eksempel i det hele tatt vil fungere.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
audiolyd skrev:
Må jeg passe på fasen på sekundær viklingene?

Takk
Nei.

Du vil få nøyktig samme spenninger ut om du snur fasen på en eller begge sekundærviklinger.

Mvh

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
audiolyd skrev:
Nei, jeg mente sekundær'ene. Hvis man skal koble 2 sekundærviklinger i serie (senter tapp), så må de være riktig koblet ellers får man ingen spenning.
Dette stemmer for sammen kobling før likeretting. Slik det nederste diagrammet er, er det «polariteten» til likeretterene som er kritisk.
Har du byggeplaner?

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
JHolm skrev:
Har du byggeplaner?
Ja, har vel egentlig det meste klart. Mangler litt på metall arbeid på kabinettene, og softstart moduler må jeg få designet på en eller annen måte. Antageligvis må jeg har hjelp til det.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Bare passpå polariteten etter likeretting. Siden sekundærviklingene ikke har noen referanse mot jord eller annet, spiller det ingen rollehvordan du kobler.
Softstart?
Er det noe voldsomme greier du skal bygge?

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Audiomix skrev:
Bare passpå polariteten etter likeretting. Siden sekundærviklingene ikke har noen referanse mot jord eller annet, spiller det ingen rollehvordan du kobler.
Softstart?
Er det noe voldsomme greier du skal bygge?
Tja, det er 2 stk mono blokker, én 500 VA og 60-90k uF i hver. Modulene er aussieampl.. nxv300 tror jeg det var

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg mener NORATEL sa at 1800VA skalgå greit på en 10A kurs. Kommer an på trafoen. Smultringer napper noe mer i nettet ved påslag. Ellers har det du henger etter sekundæren ingen betydning. Innen trafoens grense selvfølgelig.

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Jeg har en kommersiell stereo forsterker med en 500VA, med den var det 50/50 sjanse for at sikringen gikk (10A). Det trenger nødvendigvis ikke å bety allverden, men rundt om på nettet så anbefaler folk softstart til 500VA og over.

I tillegg er det vel bra for kondensatorene?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Ringkjerner går hardere i mettning enn andre typer. Derfor er det smart med softstart.
Problemet er verst når trafoen slås på når spenningen går gjennom nullpunktet. Da magnetiseres kjerna skjevt, og denne skjevheten tar det en stund å få bort. I denne tiden vil transformatoren gå ut og inn av metning, og effektivt kortslutte nettspenningen.
En stor kondensatorbank hjelper ikke akkurat på problemet, da denne også er å anse som en kortslutning ved påslag, da de står i paralell med nettet gjennom trafoen mens de lades opp.
Strømpeaker i kondensatorene er stort sett ikke noe problem, da ESR og ESL begrenser peakstrømmene. Det er RMS strøm som varmer opp og dreper lytter, og den er ikke spesielt stor.

Topp Bunn