Strøm og uforutsette utgifter...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
8.060
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
I morges gikk strømmen her i huset, på samme måte som den forsvant for en måneds tid siden, sikringa i fordelingsskapet i gata var gått - trodde jeg...

Det viste seg at vi har hatt en aldri så liten el-brann i inntaksboksen på huset, og kabelen på inntaket må byttes pga kortslutning.

Heldigvis dekker e-verket kabelen inn til huset, så vi må dekke jobben (og materiellet) med å få kabelen fra inntaksskapet og til sikringsskapet på første etasje. I den forbindelse må vi renovere sikringsskapene (to stykk) til alle leilighetene (4 stykk). Vanlig pris for å renovere et sikringsskap på 8 kurser+hovedsikring drar ca 9-10 tusen, men vi slipper antakeligvis unna litt billigere på selve sikringsskap-tingen, siden det er to leiligheter pr. skap, og de sparer litt arbeid.

Søren også - ikke før er man litt frampå med utgiftene, så får man en torpedo midtskips... :mad: Jeg tenkte å kjøpe nye effektrør til forsterkeren i disse dager.

Jaja - da får jeg om ikke annet fullført jobben med egen kurs til stereoen. Hittil har den delt en 16-amperes kurs med tørketrommelen... Kabel er lagt fram til skapet, og alt er ellers klart, sånn sett.

Johan-Kr

N

nb

Gjest
Kjipt, men det kunne på en annen side fort blitt MYE dyrere om noe mer hadde blitt ødelagt eller i verste fall brent ned.

Kanskje mulig å få noe på forsikringen?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
8.060
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - vi fikk et meget godt prisoverslag på å renovere alle sikringsskapene fra elekrikeren rett over gata....

Dette ble ikke så ille som det så ut...

Johan-Kr

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
En skulle jo tro at dette er noe du kanskje er dekket for via innboforsikring?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Ihvertfall å kjøre UTEN innboforsikring er russisk rulett! Og ja dette er noe som vanligvis dekkes med trekk av en egenandel.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.836
Torget vurderinger
12
Med all respekt er det rart at forsikringen dekker mangel på vedlikehold av tekniske anlegg. Det er mye jeg ikke forstår . . . . . . . . edru

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
8.060
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - det er vel egentlig tvilsomt at forikringen dekker renovering av 50 år gammelt elektrisk anlegg... Strengt tatt, så er det ikke absolutt nødvendig (ifølge elektrikeren) å bytte stigekabelen opp i sikringsskapene. Det er byttet av stigekabelen som utløser renoveringen av innmaten i skapene.

Lurer litt på hva det koster ekstra å få installert grovvern (overspenningsvern) i sikringsskapet når en først holder på...

Johan-Kr

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
1600 + mva for selve skapmodulen pr. stk.
Husker ikke hvor mange A denne dekket. Har 3 stk. i mitt skap.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.836
Torget vurderinger
12
LydMekk skrev:
1600 + mva for selve skapmodulen pr. stk.
Husker ikke hvor mange A denne dekket. Har 3 stk. i mitt skap.
Dette heter strengt tatt mellomvern uten at det har stor betydning i praksis. Mener de kan benyttes opp til 125A uten annen forankoblet sikring. De sitter mellom faser og jord og belastes dermed ikke i normal bruk, men "åpner" ved overspenninger. Det er korrekt montasje av overspenningsvernet som er viktig for overspenninger gjør som de vil. Kombiner gjerne med finvern for kritiske komponenter plassert ute på kursen. Husk at mellomvernet skal ha lavere nominell spenning enn finvernet. 275V for mellomvern og ca 300V for finvern er helt ok. Dette er ikke veldig kritisk, men det er en del installatører som mener melllomvernet skal ha høyere overslagsspenning enn finvernet. Det kan bli vel spennende for finvernet. Ellers trengs kun 1 stk mellomvern for sikringsskapet for dette dekker hele skapet og nærliggende kursopplegg. Med ett vern menes her selvfølgelig et flerfaset overspenningsvern.

Par tusen + mva for mellomvernet og kanskje en lapp pr finvern? Avhenger av hvem/hvor, fabrikat, prispolitikk etc. Spør om pris, montasjen er rask.

Topp Bunn