Når man skriver 4,5V pære, regner jeg fortsatt med at det er ei 4,5V glødepære... det bekrefter vel at dette er et kapasitivt fenomen når ei slik pære lyser svakt, - kanskje ved et par volt....
Prøvelampe er veil ikke helt korrekt. Det er som nevnt LED-pæren i en 4.5 V lommelykt. Synes også at det lyser litt sterkere akkurat i koblingsøyeblikket for så å lynkjapt gå til veldig svakt.At prøvelampe lyser mellom chassis og nettjord er litt urovekkende, synes jeg, men jeg er ikke elektriker.
Det er vel bare på TN-nett det kan ha noe for seg. På IT-nett har det neppe noe for seg, uansett om kursen er jordet eller ikke.Men kan det hende at det i gamle dager, da det ikke var jord, kunne ha noe for seg? Litt off topic i forhold til tråden, men..
På feks store trafoer som er viklet innenfra og utover - så vil det bli ulike kapasitiv koblingen mellom fasene. Hvis du feks har 2 monoblokker med store trafoer og de kobles slik at det er ulik fase som er koblet på på den enden av viklingen som ligger ytterst - så vil du få 230V forskjell på den kapasitive koblingen til chassis, mens hvis du snur støpslelet i stikkontakten - vil forskjellen bli null. Dette er likt for IT/TN nett.Det er vel bare på TN-nett det kan ha noe for seg. På IT-nett har det neppe noe for seg, uansett om kursen er jordet eller ikke.