Stor forskjell lydbilde kontra cd?

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
61
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
2
Håper noen i forumet kan hjelpe meg? Byttet ut forsterker komponenter til 2 Quad monoblocker og en Steroe Knight preamp fra en Almarro forsterker. Lyden fra min Audio aero cd spiller steg mange hakk ble en meget god lyd ut av mine Klipsch Lascala. Men skulle så prøve vinyl ( SME 10 med SME V arm Benz Lp og Opera Consonance RIIA. Det låt ikke så bra føler det ble lagt et ullteppe over høytalerne. Volumet på Preamp ved avspilling cd står på 4, men ved avspilling vinyl må jeg opp på 11/12 for å få samme volum. Samme forskjellen var på Almarron, ble cd lyden så mye bedre ved forsterker bytttet kontra vinyl eller er det noe annet som er galt???? ???

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Bare for å ha spurt.Har du prøvd riia'ens ulike instillinger? mvh

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Prøv med lavere belastning (load) av PU – høyere tallverdi.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
det høres egentlig bare ut som du har enten en riaa med lav gain eller pickup med lav output spenning. - hvis jeg forsto problemet slik ar du egentlig bare må sku volumet mye lengre opp.

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Output fra din Benz LP pickup er så vidt jeg har funnet ut på nettet 0,34, dvs en low output pickup. Min erfaring er at du må opp i en gain på ca. 60 db for å ha et tilfredstillende signal inn i din forforsterker. Sjekk hvor stor gain din riaa har og om du har justeringsmuligheter på riaaen slik at du kan komme opp i en slik gain.

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Ser jo at gain'et med din riia og MC er 57,mens ved mm load har du 66.Har du prøvd med 'mm last' og hørt om det gir noen forskjell?Det bør jo ihvertfall bety at volumknappen ikke skal skrus så langt avgårde(om lyden blir bra,er vel en annen sak).Ser fra tester at det stort sett for benz-lp(og lp-s) kjøres med load fra 100 og opp mot rundt 500.På min Ruby II kjører jeg gjerne med mm-last(har mulighet via riia å justere load mens det spilles).
Har du noen mulighet for å låne en mc step-up,eller et annet riia-trinn(fra annen produsent) for å sjekke om alt er som det skal med din egen?Eller om det rett og slett er mismatch!
mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Benz LP og Ruby 2 låter helt håpløst med 100 ohm's last. Du bør nok heller legge deg på rundt 1K eller mer. Jeg bruker begge i 47K og det låter fortreffelig.

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
61
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
2
Takk for mange svar!! Er nok litt ny/uopplyst vedrørende ohm osv. Min Consonance Riia har justering med vender med 4ohm og 40 ohm låter best på 40 ohm, videre har den vender for mm og mc pu. Skulle vist nok være byttet rør på utgang så det skulle være en av de beste Riiaene på markedet. En ting er å må gå opp i volum, en annen ting er hvordan det lyder. Føler vel utstyr skulle borge for bedre lyd enn det jeg hører, spesielt i forhold til min cd spiller.

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
En slik platespiller som du har må settes pinlig nøyaktig opp.Det minste avvik premieres med dårlig lyd.
Er alt riktig innstillt? Står den i vater og på et stabilt underlag. Er overheng,vta,nåletrykk riktig utført?
Hvis du har liten erfaring med platespillere ville jeg prøvd å alliert meg med en som kan hjelpe deg og vise hvordan en spiller settes opp.Der er sikkert noen på sentralen som kanskje ikke bor så langt unna deg som kan trå til med dette.
Det er ikke lett å sette opp en slik spiller så lenge usikkerheten om en har gjort tingene riktig hele tiden ligger i bakhodet.

Håper du kommer i mål og blir fornøyd da det er en fantastisk spiller du har :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
nenne skrev:
Takk for mange svar!! Er nok litt ny/uopplyst vedrørende ohm osv. Min Consonance Riia har justering med vender med 4ohm og 40 ohm låter best på 40 ohm, videre har den vender for mm og mc pu.
Kjenner ikke til RIAA'en din, men veldig sjelden med bare valg på 4 og 40 ohm på en RIAA, simpelthen fordi disse lastene ikke passer med majoriteten av PU'er på markedet. Hvis det derimot sitter en trafo som step-up i RIAA'en begynner det å bli litt mer anvendelige verdier, men fremdeles lavt for en Benz LP.
Som før sagt før bør en Benz LP se en last på fra 800 ohm til 47000 ohm for å låte optimalt i en aktiv RIAA. Regner med at dette utstyret kommer fra HiFi-guiden, siden han fører både Consonance og Benz. Ta en telefon dit og han kan nok gi deg råd om dette.

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Opera Consonance er sikkert en helt grei riaa. Men de fleste bedre riaaer har en lang rekke innstillingsmuligheter for motstand (load) og gain. Du nevner at den kun har innstillinger for 4 og 40 ohms last. Dette høres rart ut. De fleste mc pickuper jeg kjenner trives best med mye enklere laster enn dette. Ref. hva som er sagt ovenfor mht. laster på 1000 ohm og 47 000 ohms last. Selv bruker jeg 200 og 400 ohms laster på mine pickuper.

Jeg vil nok rå deg til å ta kontakt med importøren og høre om det finnes muligheter for justering av load og gain. Hvis din riaa ikke har andre instillingsmuligheter ville jeg nok vurdert å bytte til en bedre og mer fleksibel riaa. Utstyret ditt på platespillersiden er så bra at det nok fortjener en bedre riaa enn Consonancen. Den er nok ikke blant de beste på markedet. En særs bra riaa som er fornuftig priset i forhold til kvaliteten er f.eks. NLE 22. den har i alle fall alle de innstillinger du kan ønske deg.

Forøvrig er jeg helt enig i at du med fininnstilling av platespiller, arm og pickup vil få enda bedre lyd på vinylsiden, men problemet i forhold til load og gain vil du stå igjen med uansett.

Lykke til !!

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
nenne skrev:
… videre har den vender for mm og mc pu. …
Prøv å sette ned til MM. Dette kan gi lavt signalnivå, men forhåpentlig vis riktig tonal balanse.
Hvis det ikke hjelper er tiden inne til å følge mana sitt råd.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
JHolm skrev:
nenne skrev:
… videre har den vender for mm og mc pu. …
Prøv å sette ned til MM. Dette kan gi lavt signalnivå, men forhåpentlig vis riktig tonal balanse.
Hvis det ikke hjelper er tiden inne til å følge mana sitt råd.
Sannsynligvis blir det så lav forsterkning at du dreper mesteparten av dynamikken, og får et elendig signal/støyforhold, når du skrur opp volumkontrollen for å få nok signal inn i sluttrinnet for akseptabelt lydnivå.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
4 & 40 ohms last betyr somregel at det er en trafo step-up til MC-inngang. Og at reell last er ca 10x mer...

Arne K

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
4 & 40 ohms last betyr somregel at det er en trafo step-up til MC-inngang. Og at reell last er ca 10x mer...

Arne K
Sjekket dette på produsentens sider,det er step-up trafo.Test i Fidelity nr. 50.

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.989
FZ skrev:
Benz LP og Ruby 2 låter helt håpløst med 100 ohm's last. Du bør nok heller legge deg på rundt 1K eller mer. Jeg bruker begge i 47K og det låter fortreffelig.
Jeg benytter 500 ohms last på min Cardas Heart (modifisert Ruby), hvor anbefalingen er 500-47.000. Hvilke lydmessige endringer vil en last på 47K gi? Hvordan "fortreffelig"?
Jeg spør her, siden riiaen må skrus opp hvis innstillingene skal endres. Det vil jeg gjerne slippe hvis det ikke løfter lydkvaliteten :)

Hilsen Egil

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
erlandsen skrev:
FZ skrev:
Jeg benytter 500 ohms last på min Cardas Heart (modifisert Ruby), hvor anbefalingen er 500-47.000. Hvilke lydmessige endringer vil en last på 47K gi? Hvordan "fortreffelig"?
Jeg spør her, siden riiaen må skrus opp hvis innstillingene skal endres. Det vil jeg gjerne slippe hvis det ikke løfter lydkvaliteten :)

Hilsen Egil

Har selv mulighet for justering av last on the fly.Og for mitt øre går det stort sett bra med de fleste.Dog må jeg legge til at på mitt anlegg og for mine ører,gir nok laster på 1k og spesiellt 47k noe hissigere/skrikende sssccchhher.Så for mitt øre låter min Ruby best med laster på 100,200 og 500.Foretrekker faktisk 100,da jeg synes den for meg gir det 'riktigste' lydbildet.
mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
bluesman skrev:
erlandsen skrev:
FZ skrev:

Hilsen Egil

Har selv mulighet for justering av last on the fly.Og for mitt øre går det stort sett bra med de fleste.Dog må jeg legge til at på mitt anlegg og for mine ører,gir nok laster på 1k og spesiellt 47k noe hissigere/skrikende sssccchhher.Så for mitt øre låter min Ruby best med laster på 100,200 og 500.Foretrekker faktisk 100,da jeg synes den for meg gir det 'riktigste' lydbildet.
mvh
Hvis du får en Ruby2 til å få "hissige/skrikende sssccchhher" med 1k eller 47k må det være noe galt med oppsettet ditt. I mitt anlegg låter Ruby2 langt fra optimalt med 100 ohm. Den låter derimot som en temmelig middelmådig PU, noe den absolutt ikke er med riktig oppsett og riktig last.....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
erlandsen skrev:
FZ skrev:

Hilsen Egil
Har faktisk ikke hørt noe mellom 100 ohm og 47K på Ruby2. Min Audio Research SP-11 har ingen valg mellom. Men 100 ohm låter direkte dårlig i forhold til 47K. Vet at noen foretrekker 1K og regner med at det burde bli bra også, men mitt i mitt anlegg låter det veldig bra med 47K som sagt. Verdt å prøve..........

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.989
Takk for svar, FZ og bluesman. Jeg leser følgende i en omtale av Cardas Heart:

«A well seasoned Cardas Heart cartridge performs well at a high input impedance of 47 k, if the system is quiet. A lower impedance of 500-1.5 k works if the system tends to hum or the cartridge is not broken-in.»

Får vel finne fram verktøyet og prøve selv!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Gjør det. Tror nok endel som klager over at Benz er for laid back har lastet den feil. Med 47k får du en livligere PU uten at den blir påtrengende i et velbalansert anlegg.

Topp Bunn