Stock Fotografering

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er mange byråer på nettet for fotografer og dyktige amatører. De fleste har tradisjonelle betingelser for salg av bilder til publisering og annet bruk. Men endel av dem har helt andre forestningmodeller. F.eks. Shuttershock. Det får man kun en krone eller to for hver gang noen laster ned et bilde man har tatt, men samtidig er volumet stort og noen tjener vistnok bra på dette. (?)

Nå er jeg ikke under noen illusjon om at jeg er annet enn nybegynner i fotografering, og ikke har jeg mange bilder jeg kan bruke til slikt ennå. Men fra nyttår av har jeg all verdens med tid til slikt. (Flytter til middelhavet for å leve slaraffenliv). Hvis jeg legger ut noen hundre eller noen tusen (etterhvert) bilder er det noe håp om at det kan dryppe inn noen dollar?

Idder er produkt/gjenstandsfotografering med telt og godt lys (kan sette av et rom til slikt), samt mer tradisjonelle bilder fra stedet og livet der. Men ikke rene turistbilder da.

Noen som har noen formening om dette er verdt å brukt tid på? Jeg kommer nok aldri til å greie å ta bilder som er gode nok til å selges på tradisjonelt vis uansett.

Jeg vet at de fleste profesjonelle fotografer fnyser av slikt. Men jeg er jo bare en gubbe med et kamera og mye tid og kreativ vilje men ingen fotograf.

Vil dette være helt bortkastet tid eller er det håp om at det kan dukke opp et par hundre dollar i måneden når det blir mange nok bilder?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vanskelig å si. Hvordan kan man hindre at noen kopierer bildet uten å betale da, det er vel ingen sak?
Og i dag har jo de fleste muligheten til å ta bilder selv, eller finne de gratis på nettet, er det virkelig folk som betaler for dette?
Kan jo være verdt et forsøk, men ser ikke helt for meg at man kan tjene så mye på dette, om man ikke har eksepsjonelt gode bilder som fenger da.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Vanskelig å si. Hvordan kan man hindre at noen kopierer bildet uten å betale da, det er vel ingen sak?
Og i dag har jo de fleste muligheten til å ta bilder selv, eller finne de gratis på nettet, er det virkelig folk som betaler for dette?
Kan jo være verdt et forsøk, men ser ikke helt for meg at man kan tjene så mye på dette, om man ikke har eksepsjonelt gode bilder som fenger da.
De som kjøper biler kjøper dem for å bruke den på web sider, som illustrasjoner, i reklamemateriell etc. Aviser og tidsskrifter og forleggere kjøper også bilder som illustrasjoner. De virkelig gode fotografene selger bildene sine for tusenvis av kroner. Men det er som nevt andre modeller også.

Shuttershock f.eks. har over 2 millioner bilder i databasen sin. Og de som kjøper bilder derfra betaler en månedtlig avgift for å laste ned et gitt antall bilder. De kan da benytte bildene kommersielt. ca 1300kr måneden for 25 bilder dagen.

Skal man benytter bilder kommersielt kan man ikke bare laste ned noe tilfeldig fra nettet. Som firma kan man komme i knipe hvis man ikke betaler for rettigheter for slikt.

For bransjer som bruker mye illustasjoner er jo dette nærmest gitt vekk uasett. Og mange fotografer rister bare på hodet over at noen kan selge sine bilder for en dollar. (fotografen får gjerne bare 25c for hver nedlasting)

De flinkeste og mest ivrige fotografene kan tjene bra, men hvor mye som skal til før det er verdt bryet er en annen sak. Kan jo kanskje være greit som en begynnelse iallefall. Så lenge foto bare er en hobby er jo alle inntekter en bonus.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja det er vel bare til å prøve, så finner du ut om det har noe for seg.

Var inne og så på noen av bildene, de var jo av rimelig bra kvalitet da, en del var kanskje i overkant tydelig manipulerte men dog.

De hadde lagt logoen sin oppå bildene, så det hindrer i alle fall at man kan kopiere bildene...

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Så lenge man skal ha ett slaraffenliv er jo dette en fin syssel! ;)

Noe må man jo gjøre!

mvh

Johan

Topp Bunn