Stock Fotografering

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er mange byråer på nettet for fotografer og dyktige amatører. De fleste har tradisjonelle betingelser for salg av bilder til publisering og annet bruk. Men endel av dem har helt andre forestningmodeller. F.eks. Shuttershock. Det får man kun en krone eller to for hver gang noen laster ned et bilde man har tatt, men samtidig er volumet stort og noen tjener vistnok bra på dette. (?)

Nå er jeg ikke under noen illusjon om at jeg er annet enn nybegynner i fotografering, og ikke har jeg mange bilder jeg kan bruke til slikt ennå. Men fra nyttår av har jeg all verdens med tid til slikt. (Flytter til middelhavet for å leve slaraffenliv). Hvis jeg legger ut noen hundre eller noen tusen (etterhvert) bilder er det noe håp om at det kan dryppe inn noen dollar?

Idder er produkt/gjenstandsfotografering med telt og godt lys (kan sette av et rom til slikt), samt mer tradisjonelle bilder fra stedet og livet der. Men ikke rene turistbilder da.

Noen som har noen formening om dette er verdt å brukt tid på? Jeg kommer nok aldri til å greie å ta bilder som er gode nok til å selges på tradisjonelt vis uansett.

Jeg vet at de fleste profesjonelle fotografer fnyser av slikt. Men jeg er jo bare en gubbe med et kamera og mye tid og kreativ vilje men ingen fotograf.

Vil dette være helt bortkastet tid eller er det håp om at det kan dukke opp et par hundre dollar i måneden når det blir mange nok bilder?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vanskelig å si. Hvordan kan man hindre at noen kopierer bildet uten å betale da, det er vel ingen sak?
Og i dag har jo de fleste muligheten til å ta bilder selv, eller finne de gratis på nettet, er det virkelig folk som betaler for dette?
Kan jo være verdt et forsøk, men ser ikke helt for meg at man kan tjene så mye på dette, om man ikke har eksepsjonelt gode bilder som fenger da.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev: