sissener - Leder i investeringsselskapet Sissener Sirius ASA. Sissener er en av Norges mest profilerte aksjemegler og investeringsspesialist. Han har blant annet bakgrunn som meglersjef i Carnegie, Orkla Finans, Enskilda Securities. og Alfred Berg AB
Ikke fem øre
- Krisen i Syria og Irak er faktisk den verste krisen siden andre verdenskrig. Men dere sitter med tre milliarder kroner på bok. Og på søndag skal dere ut og be om 250 millioner kroner til. Dette provoserer meg så voldsomt, at mens folk dør, så bruker dere ikke av formuen. Dette er helt urimelig. Dere får ikke 5 øre av meg så lenge dere ikke bruker av pengene som er saltet ned i Norge! tordnet Christian Tybring-Gjedde.
Med buksen nede
PR-mannen fra Røde Kors Øistein Mjærum ble til stadighet svar skyldig og måtte vike fra skanse til skanse inntil programleder Anders Magnus satte inn sitt nådestøt. Han viste til at FN har bedt om 70 milliarder kroner til Syria og nærområdene:
- Kunne dere ikke brukt litt mer penger der når dere har så mye, spurte Magnus.
- Ja, uten tvil og derfor bruker vi penger i Syria. Vi bruker hvert år 90 millioner av avkastningen av fondet. Fondet gir oss fleksibilitet så vi kan respondere raskt i fremtidige krisesituasjoner, sa Mjærum.
- Så dere venter på en enda større krise?
- Vi har et ansvar for å kunne være beredt til å hjelpe, også i fremtiden, sa Mjærum.
Det store spørsmålet
Så jeg gjentar mitt spørsmål. Er det noe mening i å gi mer penger til Røde Kors som har tre milliarder kroner på bok? En gigantisk pengebinge som Røde Kors selv omtaler som "vårt oljefond", mens folk sulter og lider.