Steriobenk, Hvilket matriale

eivind018

Fersking
Ble medlem
07.09.2007
Antall liker
0
Planen er nå å bygge ny steriobenk og lurer derfor på om hvilket matriale som det lønner seg å bruke

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei Eivind!
Mye avhenge av hva slags utseende du ønsker, og hvilke muligheter du har (verktøy og utstyr)
Skal du lage den hjemme i kjeller'n, og klarer deg med malt overflate, ville jeg ha gått for MDF. Trelast forretninger er som oftest behjelpelig med å dimensjonere platene for deg mot en liten merkostnad.
Ønsker du derimot å lage i tre, vil jeg anbefale å bruke hardtre, og gjerne plater som er stavlimt. Skal du ha tunge komponenter i/på, sørg for å riktig avstivning, spesiellt i bunn så du ikke får "hengemaga" på møbelet etter noen uker. Tenk godt i gjennom konstruksjonen før du setter i gang. Har du en tegning det går an å vurdere?

mvh
Lars

PS: Denne tråden blir flyttet til "DIY" avdelingen om ikke så lenge ;)

Edit: Her var det jaggu en som var raskere enn meg ;D

eivind018

Fersking
Ble medlem
07.09.2007
Antall liker
0
har tilgang på det meste av det man kan kalle vanlig verktøy. har ikke lagd noen tegning enda, men vil ha anlegget litt opp fra bakke slik at jeg jeg slipper å bøye meg hvergang. benken skal stå i stua og trenger ikke å være noe kjempesyn for øye, men må heller ikke se helt ille ut. hva mener du med stavlimt

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.200
Hei der!

Hvis du bor en plass som har en Ikeabutikk i nærheten kan du ta en kikk på
benkeplatene deres til kjøkkenbenker. De er såkalt stavlimt. (Dvs de består
av mange små staver som er limt sammen til ei hel plate og høvlet.)
Tykkelsen er 40 mm. Prisen for ei plate på ca 2 m x 60 cm. ligger rundt tusenlappen.
(De har andre lengder også).

Gjengestang for å montere det sammen får du billig på Biltema.
Finner du deg en sjappe som selger syrefaste stålrør i nærheten så har du prima
avstandsstykker også.

Mvh. Leif

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg har bygget flexytable i 38mm MDF og 24mm syrefast gjengestang med kuppelmutter på endene. Jeg bare malte platene grå, og det ser jo ikke direkte lekkert ut, men hvis man freser kantene på platene og spanderer på et par spraybokser med sprøytesparkel sliper med 400papir og bruker spraylakk blir det nok seende en god del bedre ut.

Best av alt er at det står støtt som fjell.

Topp Bunn